2023-10-27, 22:08
Medlem
KEYFRAMEs avatar
Vad för slags verksamhet har ens Tesla i Sverige, kan ju inte vara många personer det rör sig om
Citera
2023-10-27, 22:12
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Sverige är en liten marknad för Tesla. Jag har för mig att den Svenska marknaden är 1 procent av Teslas omsättning.

Lägg även i vågskålen att de inte har tecknat kollektiv avtal i Tyskland där de har en fabrik med mer än 10 000 anställda. Enligt IG metall i Tyskland så har arbetarna på deras fabrik i snitt 20% lägre lön än kollektivavtalet. Ingen av deras anställa runt om i världen har ett kollektivavtal,

https://proletaren.se/artikel/hard-arbetsmiljo-pa-antifackliga-tesla

Jag hoppas att du har rätt men jag tror att Tesla hellre överger den Svenska marknaden än skriver ett kollektivavtal här. Om de skriver ett kollektiv avtal i Sverige så lär de ju vara tvungen att skriva ett i Tyskland också. Vet Tyska facken om att det går att "besegra" Tesla så lär det ju göra det.
Det är inte helt säkert. Tyskarna är lite mer, besvärliga, än vi, och det kan hända att man vill djävlas med dem lite extra bara för det.
Vi får se. Lämnar Tesla den svenska marknaden så kan det ju föra något gott med sig. Då kan vi sluta låsa fast oss vid Teslas infrastruktur, som enl. min mening är det främsta skälet att välja Tesla framför andra elbilar.
Senast redigerad av Mr.Woods 2023-10-27 kl. 22:15.
Citera
2023-10-27, 22:13
Medlem
SirDickweeds avatar
Har aldrig riktigt greppat fackföreningar och kollektivavtal (jag förstår såklart historiken och värdet i 1800 talet, men 2023?) När jag jobbat i företag med stark närvaro har detta endast resulterat i att min lön hålls tillbaka. Man har blivit bedömd på ålder och antal år i företaget istället för prestation och det värde man skapar för bolaget. Personer som bara är en belastning har samma löneökningar som de som presterar på topp.

Är tjänsteman och övertidsavlöst, jobbar i företag svag facklig närvaro, mer amerikansk modell. Tjänar bra, presterar bra. Gillar jag inte villkoren skiljs våra vägar åt. Jag kan ta hand om mig själv, stå upp och prata för mig själv. Hittar andra jobb om jag inte gillar läget eller om de inte vill ha mig kvar.

Vad ska facket göra för mig, hjälp mig att förstå.
Citera
2023-10-27, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anno1922
Det här är så fel.
Fackförbunden reglerar löner så att alla oavsett om du gör ett bra jobb eller inte ska tjäna exakt lika mycket.

Jobbar på ett stort företag med starkt fackförbund och gud nåde oss om vi vill öka en enskild medarbetares lön om denna presterar på topp. Nej istället måste man då skapa nya tjänster med andra lönenivåer.
Facken är rövhål och jobbar enbart för de fåtal som inte vill lyfta ett finger mer en vad som krävs för att inte få kicken.

Utan ett starkt fackförbund hade vi haft massor med arbetsplatser i Sverige där det absolut inte gått att leva på lönen. Ta USA tex där du kanske måste ha 2 jobb om du saknar utbildning,

Facket har i stort tjänat oss väl genom åren.
Citera
2023-10-27, 22:18
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDickweed
Har aldrig riktigt greppat fackföreningar och kollektivavtal (jag förstår såklart historiken och värdet i 1800 talet, men 2023?) När jag jobbat i företag med stark närvaro har detta endast resulterat i att min lön hålls tillbaka. Man har blivit bedömd på ålder och antal år i företaget istället för prestation och det värde man skapar för bolaget. Personer som bara är en belastning har samma löneökningar som de som presterar på topp.

Är tjänsteman och övertidsavlöst, jobbar i företag svag facklig närvaro, mer amerikansk modell. Tjänar bra, presterar bra. Gillar jag inte villkoren skiljs våra vägar åt. Jag kan ta hand om mig själv, stå upp och prata för mig själv. Hittar andra jobb om jag inte gillar läget eller om de inte vill ha mig kvar.

Vad ska facket göra för mig, hjälp mig att förstå.
Att din lön hålls tillbaka är inte arbetstagarorganisationens fel. Det är arbetsgivarorganisationen som vill hålla tillbaka din lön, men Tesla kan välja att teckna avtal med facket utan att förbinda sig till arbetsgivarorganisationen, om man vill vara lite progressiv.
Din lön på Tesla kan i så fall sticka hur mycket man vill, men samtidigt sätts en miniminivå för dina kollegor som inte är lika framåt.
Senast redigerad av Mr.Woods 2023-10-27 kl. 22:23.
Citera
2023-10-27, 22:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KEYFRAME
Vad för slags verksamhet har ens Tesla i Sverige, kan ju inte vara många personer det rör sig om

"Totalt berörs ungefär 130 anställda på sju orter, enligt fackförbundet." SVT

Det borde väl mest vara service/verkstad.

Edit: är det bara för mig som Tesla´s hemsida är Access Denied?
Citera
2023-10-27, 22:23
Medlem
hetofestligs avatar
Kollektivavtal och fack och skit går hand i hand med varje handlingsförlamad incelsosse vi har i detta land. Låt företagen erbjuda förmåner och själva framställa sig som attraktiva. Om ingen vill jobba där så kommer ingen jobba där. Låt anställda ansvara att motivera sin egna lön. Lämna om det inte passar
Citera
2023-10-27, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Utan ett starkt fackförbund hade vi haft massor med arbetsplatser i Sverige där det absolut inte gått att leva på lönen. Ta USA tex där du kanske måste ha 2 jobb om du saknar utbildning,

Facket har i stort tjänat oss väl genom åren.

Fast det är lögn.
På samma sätt som facket har uppstått p.g.a. människan hade människan kommit på någon annan lösning om dessa gangsterfack inte hade uppstått.

Facket uppstod för det fanns ett problem och har nu växt sig och blivit ett problem, på samma sätt som många andra lösningar till slut blir ett problem.
Citera
2023-10-27, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hetofestlig
Kollektivavtal och fack och skit går hand i hand med varje handlingsförlamad incelsosse vi har i detta land. Låt företagen erbjuda förmåner och själva framställa sig som attraktiva. Om ingen vill jobba där så kommer ingen jobba där. Låt anställda ansvara att motivera sin egna lön. Lämna om det inte passar

Exakt. Facket har spelat ut sin roll nu.
Citera
2023-10-27, 22:28
Medlem
Facken har tyvärr spelat ut sin roll i Sverige sedan länge, det är numer endast en karriärsstege framtida politiker använder sig av. Därför är det lämpligt att ge sig på Tesla till exempel då Musk är både illa omtyckt av allt vänster och det ger stort medialt utrymme.
Citera
2023-10-27, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekonserv
Fast det är lögn.
På samma sätt som facket har uppstått p.g.a. människan hade människan kommit på någon annan lösning om dessa gangsterfack inte hade uppstått.

Facket uppstod för det fanns ett problem och har nu växt sig och blivit ett problem, på samma sätt som många andra lösningar till slut blir ett problem.

Jasså vad är problemet med facket då? Att Anställda blir mäktigare tillsammans ser jag ingen skada i.
Citera
2023-10-27, 22:34
Medlem
SirDickweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Att din lön hålls tillbaka är inte arbetstagarorganisationens fel. Det är arbetsgivarorganisationen som vill hålla tillbaka din lön, men Tesla kan välja att teckna avtal med facket utan att förbinda sig till arbetsgivarorganisationen, om man vill vara lite progressiv.
Din lön på Tesla kan i så fall sticka hur mycket man vill, men samtidigt sätts en miniminivå för dina kollegor som inte är lika framåt.

"Att din lön hålls tillbaka är inte arbetstagarorganisationens fel. Det är arbetsgivarorganisationen som vill hålla tillbaka din lön" Begriper inte denna mening, kan du utveckla?

Enlig min erfarenhet har alltid överordnad chef suttit bakbunden. Spannet har varit för snävt för att det ska resultera i någon reell skillnad mellan hög och låg presterande personal. Finns "glastak", typ i denna roll kan vi inte betala mer oavsett hur senior man är och mycket värde man bidrar med. Enda åtgärden är att byta titel, byta roll internt, byta jobb. Har aldrig upplevt någon progressiv modell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in