2023-10-27, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osofistikerad
Det är väl helt grundlöst rykte som någon användare slängde ur sig och sedan flera andra nappade på och spred vidare av obegriplig anledning. När en slumpmässig användare slänger ur sig något helt utan någon som helst källa eller grund för påståendet så saknar det ju all trovärdighet. Jag fattar inte varför andra användare sprider det vidare.

Enligt domen - total lögn. De har aldrig haft någon parrelation annat än i hennes huvud, dock hade de legat någon gång vilket han nog än idag har ångest över.
2023-10-27, 04:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sababa
Jag är kanske orättvis men gud vad Felix framstod som en sorglig krake. Konflikträdd mes.

Han ville att hans chef skulle lösa det åt honom. Själv vågar han inte hantera det med polisanmälan eller huvudtaget ens våga försvara sig.
Citat:
Ursprungligen postat av Solo322
Intressant start på serien men jag håller med. Konstigt att han inte polisanmälde saken direkt...

Förstår era reaktioner, men kan informera er om att man reagerar väldigt annorlunda när man själv blir utsatt, i synnerhet när det är ens anhöriga som drabbas. En polisanmälan i sådana här fall leder oftast ingenstans. Stalkern har ofta i förväg vidtagit alla åtgärder som går för att inte bli avslöjad. Tvärtom så kan stalkern triggas om den får veta att polisen kontaktats. Detta kan eskalera trakasserierna.

Problemet går ofta inte att "lösa". Det handlar inte om att man är konflikträdd. Det finns liksom ingen att bemöta i någon "konflikt" när en okänd människa bestämt sig för att göra såhär. Att inte veta vem det är som gör detta gör att man blir paranoid och rädd. Kan räcka att någon tittar lite snett på en på Ica för att man ska tänka "är det han?". Att man upplevs som konflikträdd när man berättar för chefen grundar sig antagligen i en rädsla för att inte bli trodd. För ärligt talat - när man berättar om sånt här så låter man som en galning.
Har själv varit med om att bli närmast förlöjligad av psykiatrin när jag sökte hjälp att hantera en liknande situation. Fick höra att "vi kan inte hjälpa dig med det här, du måste gå till polisen", när jag bara behövde någon typ av terapi eller psykiatrisk hjälp för att hantera problemet.
Ja, man borde egentligen gå till polisen. Men när man har att göra med en totalt okänd person vars gränser man inte känner till, som sprider runt kontaktuppgifter till anhöriga etc, och får höra av andra som utsatts för samma person att det eskalerat efter polisanmälan (och dessutom blivit nedlagt), då är man inte så kaxig längre. Man bryts ned till slut. Det här är något av det värsta man kan råka ut för och det är inte ovanligt att folk tar sina liv i hopp om att bespara sina anhöriga denna stressen.
Senast redigerad av VinkelSleep 2023-10-27 kl. 04:19.
2023-10-27, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OK70
Hur mycket kostar det att köpa dom på Lexbase? Ska man bara ha personnummer för att göra det eller krävs mer?

Domen kostar 129kr. Jag sökte bara på förnamnet och Skellefteå som ort. Finns bara en S*brin som är dömd där.

Den här kvinnan är rent ut sagt galen. Hon gör så mycket mer sjuka saker än att ”bara” kontakta honom på telefonen. Att hon kan sitta och skuldbelägga honom och påstå att han ligger runt samt leker på andras känslor än idag förstår jag inte. Inga som helst tecken på självreflekterande från henne sida. En galen och farlig person skulle jag säga.
2023-10-27, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinkelSleep
Förstår era reaktioner, men kan informera er om att man reagerar väldigt annorlunda när man själv blir utsatt, i synnerhet när det är ens anhöriga som drabbas. En polisanmälan i sådana här fall leder oftast ingenstans. Stalkern har ofta i förväg vidtagit alla åtgärder som går för att inte bli avslöjad. Tvärtom så kan stalkern triggas om den får veta att polisen kontaktats. Detta kan eskalera trakasserierna.

Problemet går ofta inte att "lösa". Det handlar inte om att man är konflikträdd. Det finns liksom ingen att bemöta i någon "konflikt" när en okänd människa bestämt sig för att göra såhär. Att inte veta vem det är som gör detta gör att man blir paranoid och rädd. Kan räcka att någon tittar lite snett på en på Ica för att man ska tänka "är det han?". Att man upplevs som konflikträdd när man berättar för chefen grundar sig antagligen i en rädsla för att inte bli trodd. För ärligt talat - när man berättar om sånt här så låter man som en galning.
Har själv varit med om att bli närmast förlöjligad av psykiatrin när jag sökte hjälp att hantera en liknande situation. Fick höra att "vi kan inte hjälpa dig med det här, du måste gå till polisen", när jag bara behövde någon typ av terapi eller psykiatrisk hjälp för att hantera problemet.
Ja, man borde egentligen gå till polisen. Men när man har att göra med en totalt okänd person vars gränser man inte känner till, som sprider runt kontaktuppgifter till anhöriga etc, och får höra av andra som utsatts för samma person att det eskalerat efter polisanmälan (och dessutom blivit nedlagt), då är man inte så kaxig längre. Man bryts ned till slut. Det här är något av det värsta man kan råka ut för och det är inte ovanligt att folk tar sina liv i hopp om att bespara sina anhöriga denna stressen.

Förstår att det är hemskt - men man har väl oändligt med bevis att presentera via alla chattloggar etc? Polisen borde väl kunna kontaktas i hemlighet. Menar du att ett sådant ärende är "för svårt" för polisen - att det är för svårt att hitta stalkern för att det ens ska vara värt att anmäla?
2023-10-27, 09:01
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stakbröte
Slappna av. Självklart får hon jobba kvar.

Med tanke på att hon verkligen gjorde allt för att förstöra hans liv så känns det för jävligt att hon får vara kvar. Men nu är hon nog igenkänd i alla fall, och folk aktar sig. Så på så sätt grävde hon sin egen grop.
2023-10-27, 09:14
Medlem
SnutteFia03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Med tanke på att hon verkligen gjorde allt för att förstöra hans liv så känns det för jävligt att hon får vara kvar. Men nu är hon nog igenkänd i alla fall, och folk aktar sig. Så på så sätt grävde hon sin egen grop.

Undrar hur hon är på jobbet socialt sett?

Kan tänka mig att det lätt blir lite stelt på fikarasterna efter detta.
2023-10-27, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solo322
Förstår att det är hemskt - men man har väl oändligt med bevis att presentera via alla chattloggar etc? Polisen borde väl kunna kontaktas i hemlighet. Menar du att ett sådant ärende är "för svårt" för polisen - att det är för svårt att hitta stalkern för att det ens ska vara värt att anmäla?

När man läser domen framgår det att polisen lagt ner utredningen då man inte hade någon misstänkt. Jag vet inte vad anledningen var till att polisen slutligen valde att utreda detta brott mer extensivt, men eventuellt har det att göra med att kvinnan utgav sig för att vara polis i syfte att få brottsoffrets flickvän vräkt ur sin lägenhet (föregivande av allmän ställning). Alternativt har brottsoffret haft tillräckligt med skäl att misstänka vem som låg bakom trakasserierna.

Det finns även andra brottsoffer inom samma härva som gjort polisanmälan, men som fått sina ärenden nedlagda. Förhoppningvis framgår det i dokumentären vad som skulle till för att polisen skulle få relevanta resurser för att utreda detta.
2023-10-27, 12:51
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
[/b]

Felix och Sabrin hade enligt en användare i krimtråden, en sexuell relation i 8 år! innan hon böejade stalka honom...

I domen framgick att Felix fick veta av Sabrins fostersyster att Sabrin sa att hon och Felix hade varit ett par i fyra år, vilket Felix blev chockad över att höra.

Sabrin verkar hitta på lite vad som helst.
2023-10-27, 17:49
Medlem
Turbotraktors avatar
Vilken jävla cuck den där Felix alltså
Sen folk som skriver att han ser bra ut, haha ni har inte så mycket att välja mellan irl antar jag
2023-10-27, 18:23
Medlem
OK70s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malikas
Domen kostar 129kr. Jag sökte bara på förnamnet och Skellefteå som ort. Finns bara en S*brin som är dömd där.

Den här kvinnan är rent ut sagt galen. Hon gör så mycket mer sjuka saker än att ”bara” kontakta honom på telefonen. Att hon kan sitta och skuldbelägga honom och påstå att han ligger runt samt leker på andras känslor än idag förstår jag inte. Inga som helst tecken på självreflekterande från henne sida. En galen och farlig person skulle jag säga.
´
Får man för dessa 129 kr söka efter flera personer eller bara en person?
2023-10-27, 18:42
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
´
Får man för dessa 129 kr söka efter flera personer eller bara en person?
Bara en person för 129 kr.

Det finns två inlägg om domarna i den andra tråden.

Snatteri i denna som hon erkände men inte fick något straff för.
https://gofile.io/d/0r8Vy6

Hovrätt och Tingsrätt i den som heter 3 i denna.
I den som heter 1 bara Tingsrätt.
Hovrätten fastställde Tingsrättens dom.
https://we.tl/t-pUw7az2Yaj

Det är därmed ställt utom rimligt tvivel att Sabrin agerat i enlighet med åtalet och hon ska på sätt
tingsrätten bestämt dömas för olaga förföljelse, förtal och föregivande av allmän ställning.
2023-10-27, 18:45
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Tycker du att han är snygg?

Ja verkligen.
Men jag tycker nånstans även synd om henne. Känns inte bra att skriva nedvärderande om t ex hennes utseende. Egentligen är hon söt. Men det hon gjorde var fult. Det är ändå viktigt att tänka på att en människa kan förändras till det bättre. Hoppas hon kan det. Hon kanske mådde fruktansvärt dåligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in