Citat:
Ursprungligen postat av
Sababa
Jag är kanske orättvis men gud vad Felix framstod som en sorglig krake. Konflikträdd mes.
Han ville att hans chef skulle lösa det åt honom. Själv vågar han inte hantera det med polisanmälan eller huvudtaget ens våga försvara sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Solo322
Intressant start på serien men jag håller med. Konstigt att han inte polisanmälde saken direkt...
Förstår era reaktioner, men kan informera er om att man reagerar väldigt annorlunda när man själv blir utsatt, i synnerhet när det är ens anhöriga som drabbas. En polisanmälan i sådana här fall leder oftast ingenstans. Stalkern har ofta i förväg vidtagit alla åtgärder som går för att inte bli avslöjad. Tvärtom så kan stalkern triggas om den får veta att polisen kontaktats. Detta kan eskalera trakasserierna.
Problemet går ofta inte att "lösa". Det handlar inte om att man är konflikträdd. Det finns liksom ingen att bemöta i någon "konflikt" när en okänd människa bestämt sig för att göra såhär. Att inte veta vem det är som gör detta gör att man blir paranoid och rädd. Kan räcka att någon tittar lite snett på en på Ica för att man ska tänka "är det han?". Att man upplevs som konflikträdd när man berättar för chefen grundar sig antagligen i en rädsla för att inte bli trodd. För ärligt talat - när man berättar om sånt här så låter man som en galning.
Har själv varit med om att bli närmast förlöjligad av psykiatrin när jag sökte hjälp att hantera en liknande situation. Fick höra att "vi kan inte hjälpa dig med det här, du måste gå till polisen", när jag bara behövde någon typ av terapi eller psykiatrisk hjälp för att hantera problemet.
Ja, man borde egentligen gå till polisen. Men när man har att göra med en totalt okänd person vars gränser man inte känner till, som sprider runt kontaktuppgifter till anhöriga etc, och får höra av andra som utsatts för samma person att det eskalerat efter polisanmälan (och dessutom blivit nedlagt), då är man inte så kaxig längre. Man bryts ned till slut. Det här är något av det värsta man kan råka ut för och det är inte ovanligt att folk tar sina liv i hopp om att bespara sina anhöriga denna stressen.