2023-10-27, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
https://sverigesradio.se/artikel/han...dod-blev-79-ar

Hans Mosesson, mest känd som ICA-stig, har avlidit 79 år gammal.

Hans Mosesson är död. Skådespelaren och musikern, känd som ”Ica-Stig” och från bandet Nationalteatern blev 79 år gammal.
Hans Mosesson avled på sjukhus, omgiven av sin närmsta familj, onsdagen 25 oktober efter en kort tids sjukdom.

- Berätta dina bästa minnen från hans gärningar!
- Hur rik blev han på reklamfilmerna?
- Var han en duktig musiker/skådis?

Mitt minne av honom är att han på äldre dar insåg att kommunism var fel och han anammade kapitalism.
Citera
2023-10-27, 16:58
Medlem
Afghanpojkens avatar
Jag undrar om Ica-jerry kommer hålla tal på begravningen?
Citera
2023-10-27, 17:04
Medlem
Beisskorbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afghanpojken
Jag undrar om Ica-jerry kommer hålla tal på begravningen?

"Vaddå? Har ni allri sett en paddikant?" kommer han att börja talet med.
Citera
2023-10-27, 17:05
Medlem
Tyckte aldrig att han verkade särskilt sympatisk i intervjuer. Minns att han sade i någon intervju att han kunde återvända och spela "ICA-Stig" igen, om han bara ville.... Sörjer honom inte, men förstår att familjen och nära vänner har sorg.
Citera
2023-10-27, 17:06
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AD-3sTrIpEs
Ska ni skapa en tråd om skogsturken i Comviq reklamen också när han dör?
Eller dvärgen i Iprens reklam?
Unga förstår inte Nationalteaterns betydelse för proggen eller kulturen i stort. Nationalteatern var antagligen det bästa som proggen presterade "konstnärligt". Afzelius och Wiehe blev tex bra efteråt men "Hoolabandola" är bara dåligt i jämförelse med tex Nationalteatern eller björn och Mikaels egna soloskivor.

Nationalteatern utgjorde även kärnan av "tältprojektet". Hans var en del av detta. DEt skiljer honom och iprenmannen.

Jag är både en fan av nationalteatern och en kritiker på samma gång. Jag gillade inte proggen men har en bekant som säger att "tältprojektet" är det bästa han varit någonsin.
Citera
2023-10-27, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag tycker att han gjorde en övertygande gubbe i "Sjölyckan" eller vad den heter. Småskrattade ibland åt den rollen. Han hade en väldigt kul mimik när han spelade bekymrad/småförvirrad gubbe.

Vila i frid Hans.
Just det den glömde jag bort 🙂 han fick mig att känna mig ung i den serien 🙂
Citera
2023-10-27, 17:16
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maoslilla
Mitt minne av honom är att han på äldre dar insåg att kommunism var fel och han anammade kapitalism.

Precis som alla andra 40-talister.
Citera
2023-10-27, 17:24
Medlem
Awkwardmans avatar
Sorgligt.

Är jag ensam om att fascinerats åt hans unika rynkor? Märkliga på ett obeskrivligt sätt. Hans skinn var liksom stram och extremt fårad på samma gång. Fast dom var på fel håll.

Vila infrid, det är som någon skrev ovan en generation som droppar av,
Citera
2023-10-27, 17:24
Medlem
Undrar om nästa veckas reklam blir en hyllningen till honom?
Citera
2023-10-27, 17:26
Medlem
Vilken chock. Vad dog han av?
Citera
2023-10-27, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maoslilla
Han blev till slut den där människan som han i
yngre dagar varnade för, ödets ironi.
Citera
2023-10-27, 17:48
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Vilken chock. Vad dog han av?
40 års rökning.

Han gjorde en antirökkampanj som "ICA-Stig" för omkr. tio år sedan.
Mosesson satt (med cigarett har jag för mig) i sin ICA-rock och såg bister ut medan han berättade att "varje gång kameran stängs av tänder jag genast en cigarett" eller något i den stilen.
"Men nu är det slut med det" konstaterade han. "Jag har KOL och kan knappt andas längre".

Minns inte om det var Non Smoking Generation, eller typ Nicorette, men han kände uppenbarligen att han ville agera avskräckande exempel för yngre rökare.

EDIT:

Det verkar faktiskt ha varit ICAs egna kampanj: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...lja-cigaretter
Senast redigerad av Mr.Woods 2023-10-27 kl. 18:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in