2023-10-27, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
Har jag förstått rätt? En halvrisig musiker, proggare och ultra-kommunist som blev rik och berömd på reklamfilmer? Slängde sina ungdomliga ideal och kritik mot storkapitalet på soptippen, och hovande in storkovan i kapitalets tjänst? Är det som om Greta Thunberg skulle börja jobba åt OPEC?

Well, förr eller senare sjunker verkligheten in för de flesta och man ser om sitt hus. Med ålderns rätt.
Det sägs ju att den som inte är kommunist när den är ung har inget hjärta.

Och den som fortfarande är kommunist när den är gammal har ingen hjärna.

Många gamla proggare är företagsledare i dag. C'est la vie...
Citera
2023-10-27, 15:05
Medlem
"Om man är född bland proletärer" började en av de mest kända låtarna.
Så behöver man ändå inte dö bland dem. Vilket härmed bevisats.
Citera
2023-10-27, 15:25
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Hade nöjet att träffa honom och prata en stund då han var vän till min dåvarande flickväns familj (bra skryt va?). Han blev glatt överraskad när en 90-talist bara ville prata Nationalteatern, förmodligen trött på att snacka Ica.

(Men visst borde det finnas många i min ålder som vuxit upp med nämnda rockorkester? Min föräldrageneration var ju med när det begav sig och som barn ärver man sina föräldrars musik i viss utsträckning tänker jag.)

Han var hur som helst görgo, tråkigt att han redan får återförenas med Reventberg och Näslund, med flera(?) i en brajdoftande manchestersoffa i ett hav av ölburkar, klasskamp, och tinnertrasor. Eller så får han helt enkelt vila i frid istället.
Citera
2023-10-27, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skvallertacka
Vad är det för dumheter? Klart att ica-reklamen var det som den stora majoriteten kommer komma ihåg honom för men att reducera honom till en notis efter att ha varit med och drivit nationalteatern talar ju mer för hur lite koll du har.

Lägg av. Du fattar ingenting. Hade Mosessons berömmelse vilat på sin insats i Nationalteatern vete fan om det ens blivit en notis.
Citera
2023-10-27, 16:00
Medlem
Karln blev 79. Varför går vissa på som att han dog i förtid.
Citera
2023-10-27, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp

Ca. 36% av alla i Sverige dör innan 80 år så man kan säga att han dog några år i förtid, tragiskt hur som helst.
Citera
2023-10-27, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allans.kompis
Ca. 36% av alla i Sverige dör innan 80 år så man kan säga att han dog några år i förtid, tragiskt hur som helst.

När man i dagligt tal pratar om folk som dött i förtid utgår jag från att de inte fyllt 70.
Citera
2023-10-27, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Nationalteaterns avsikt var att spela teater för ungdomar. Men ungdomarna var inte intresserade av deras teater. Så de började spela rockmusik.

Nationalteatern kom mycket längre med biprodukterna musiken (främst genom begegåvningen Ulf Dageby) men man förnyade även språket på ett sätt som inte skett inom litteraturen någonsin. Men teatern var platt. Men inget av detta var avsikten, det bara blev så. Jag tror "Ica-Stig" var med och formade texter som "bängen trålar".

Som teater var det helt ointressant. Hade de inte tvingats av de helt ointresserade ungdomarna skulle de gärna fortsatt att spela "i väntan på godot" i ett vacum. Inte heller deras vänsterflum ger jag mycket för. Jan Myrdal och Mikael Wiehe trodde säkert på dessa dumheter (och ville mörda sin nästa) men nationalteatern ger mest intryck av att godhetssignaler och signalera grupptillhörighet. Någor vi sett mycket av från andra grupper nyligen.

Men som jag nämnt så var deras största gärning att förnya språket på ett sätt som ingen annan gjort någonsin inom svensk litteratur (teater hör till litteraturen). Det förvånar mig att inte svenska akademin har uppmärksammat det även om vad de gjorde var att dra ner språket till gatan. Men en förnyelse var det likafullt.

Nationalteatern var väldigt noga med att framställa sig som ett kollektiv så det kan vara vanskligt att peka ut vem som bidragit med vad.

Dom retade väl gallfeber på teaterfolket uppe i Stockholm när dom tog namnet Nationalteatern ?
Citera
2023-10-27, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp

Äh 79 är ingen ålder 😉
Citera
2023-10-27, 16:33
Avstängd
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skojabara
Skön typ en dotter till han vad klasskamrat med min fru.Så träffat han en del.Vila i frid

Ska du inte försöka skriva det där inlägget en gång till? Fast på svenska.
Citera
2023-10-27, 16:38
Medlem
supermoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AD-3sTrIpEs
En betydelselös bajsgubbe som ingen förutom hans allra närmaste kommer söka.
"Lägg av! Ni fattar ingenting."
Idag är det nog en hel del som söker honom.
Och de skall finna.

Här berättar han på Bingolotto om hur det gick till att bli Ica-Stig:
https://www.youtube.com/watch?v=UofQMj8jjEk fast det var inte där han ropa "sälj eller dö" utan som Speedy Gonzales: https://www.youtube.com/watch?v=OAVBPIOsjH8. Nu har han själv lagt av. En kulturell person. En kultperson.
Citera
2023-10-27, 16:41
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Ja näsan brukar peka uppåt när man ligger död 😀.
Tycker att det är lite löjligt att gnälla för att han en gång i tiden var kommunist och sedan blev rik. Han gjorde precis det som 99,9% av alla skulle göra, valde pengarna före ideologi.
Man kan tycka vad man vill om honom men ingen annan har varit en bättre Ica-stig sedan handlar det inte om fantastiska roll-prestationer men han dog antagligen rik
Jag tycker att han gjorde en övertygande gubbe i "Sjölyckan" eller vad den heter. Småskrattade ibland åt den rollen. Han hade en väldigt kul mimik när han spelade bekymrad/småförvirrad gubbe.

Vila i frid Hans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in