2023-10-27, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
tror ingen vill ha en mördare i sin resstaurang

Sveriges största seriemördare går fri sedan länge under annat namn, såvitt jag vet lever han ett normalt liv. För övrigt få som ens hört talas om honom numera.
Det kommer inte bli annorlunda för henne. Om 10 år lever hon (iallafall nästan) som vanligt, tyvärr...
Citera
2023-10-27, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
TRs dom var inte logisk utifrån deras resonemang. De slog knut på sig själv.

Jag har läst dina inlägg om dina åsikter om domen och att erkännandet skulle vara det enda man grundat domen på.

I detta fallet så har Hovrätten grundat sin dom på att J.J:s berättelse om att hon tagit strypgrepp om Toves hals stämmer in på både dödsorsaken och dödssättet, vilket väger väldigt tungt. Vidare har J.J berättat att hon fällt Tove till golvet i badrummet och sedan satt sig på henne. Detta stöds av Toves sårskada i bakhuvudet, men också grannen som berättar att han hört ljud från J.J:s badrum. Mycket av det J.J berättar om det efterföljande tidsförloppet stämmer också in med telefonanalyserna som gjorts. Man kan i och med detta säga att J.J berättelse ger svar på frågorna VAR? NÄR? HUR? Skall man därefter se till "alternativa gärningsmän" så har Hovrätten kunnat utesluta att andra personer (än Tove, J.J och M.H) befunnit sig i lägenheten, vilket minskar möjligheterna för att det kan ha varit någon annan som begick mordet. Slutligen så finns det "mindre omständigheter" som att J.J försökt bränna upp Toves kropp och t.o.m återvänt till platsen för att återigen försöka bränna kroppen, vilket talar för att just J.J varit oerhört angelägen om att Toves kropp och dess bevisning inte skulle upptäckas.

Precis som du säger så är ett erkännande bara ett av många bevis som behövs för att nå beviskravet ställt utom rimligt tvivel. Med andra ord är bara ett erkännande inte tillräckligt, utan måste stödjas av samverkande bevisning. Men vad säger praxis i ämnet? Jo, att förekomsten av att gärningsmannens egen berättelse stödjer erkännandet är ett absolut minimum, men kan likväl accepteras som just samverkande bevisning. Det finns alltså HD-domar där man dömt personer för Mord efter egna erkännanden, fast det (liksom i Tove-domen) inte funnits någon konkret bevisning (t ex teknisk bevisning eller vittnesmål) som gav stöd åt personens erkännande.

Praxis säger också att när ett sådant här erkännande finns så skall rätten alltid göra en tillförlitlighetsbedömning där man ser till frågor som: Är erkännandet rimligt?, Finns andra förklaringar till att vederbörande har detaljkunskaper om målet?, Finns det andra anledningar för vederbörande att erkänna? Denna bedömningen av J.J och hennes erkännande kan givetvis göras fritt. Men "rimligt" är det ju tveklöst utefter att hennes berättelse stämmer in på centrala delar av mordet. Att hon sedan skulle haft andra detaljkunskaper om det inträffade, än att hon själv varit med, kan jag inte se. Hon hade ju exempelvis inte tillgång till förundersökningen när hon erkände. Ser man till andra motiv att erkänna, så skulle ju det isåfall vara att skydda M.H. Men det har hon ju inte gjort, då hon pekat ut M.H som medgärningsman. Andra anledningar att skydda M.H kan jag inte hitta då J.J är äldre än M.H och har en uppenbar makt/inflytande över M.H samt att det varit allmänt känt att det är just J.J som haft en konflikt med Tove och inte M.H.

Med detta vill jag säga att morddomen mot J.J håller både juridiskt och logiskt. Men jag tycker att det är en vettig fråga/diskussion
du lyft :-)
Senast redigerad av Haaaaag 2023-10-27 kl. 11:09.
Citera
2023-10-27, 11:19
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ett av trådens bästa inlägg!!!

Jag håller med om så mycket. Motivet för ett brott ÄR viktigt just för att det kan vara skillnaden mellan att skilja mellan ett planerat och ett oplanerat brott. Motivet kan foga samman bitarna i brottsutredning till en begriplig helhet. Det kan länka ihop en indiciekedja. Saker som är obegripliga eller tros vara oviktiga får en roll när de sätts i ett sammanhang som förklaras av ett motiv. Att en person som GW avfärdar motiv som oviktigt influerar naturligtvis både allmänhetens och professionens syn på saken. Det gör att färre brott blir lösta, färre brottslingar straffas.

Som du säger - det är ingen naturlag att det ska vara på det här sättet i Sverige. Det finns andra länder där man förhåller sig annorlunda till motivet. Alla viktigpettrar i tråden som säger "Det är omöjligt att bevisa det ena eller andra" - glöm det. Det fall jag alltid drar upp är Arboga-morden 2008 där Christine Schryrrer dömdes i både TR och HR. Det fanns ingen teknisk bevisning men det fanns indicier i drivor, som bara väntade på att fogas ihop till en hållbar indiciekedja av duktiga poliser och åklagare. Med GWs syn på motiv och vad som är viktigt i en brottsutredning så hade Schyrrer gått fri.

Jag ser så många paralleller till Tove-fallet. Skillnaden var att med Tove brydde man sig inte så mycket om att lägga tid på någon indicekedja. För Arboga-mordens rättegång avsattes 10 rättegångsdagar och 3 reservdagar. Tove var värd 3 dagar plus 1 reservdag. Det är möjligt att man inte kan jämföra rakt av men det är ändå talande att man avsatte tre gånger så lång tid och även fick mördaren fälld i både TR och HR utan teknisk bevisning. Tove-rättegången däremot var ett fall som åklagaren hanterade enligt löpande-band-tekniken. Wham bam thank you mam. Vidare till nästa fall.

Ang motiv och hämndlystnad: Var det inte som så att M hade agg till T då M:s fd KK stötte på T?
Har för mig att någon skrivit om detta triangeldrama i tråden.
Citera
2023-10-27, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Hon har ju inte mördat Tove!
Acceptera att hon är friad.
Mördaren fick ett för lindrigt straff, däremot.

I detta fallet finns det inget svart/vitt att hon inte varit med i badrummet, hur vet du att hon inte varit med på vad som hände där?

"Acceptera att hon är friad"... gäller det bara i vissa fall???
Citera
2023-10-27, 11:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Ang motiv och hämndlystnad: Var det inte som så att M hade agg till T då M:s fd KK stötte på T?
Har för mig att någon skrivit om detta triangeldrama i tråden.
Jo, Majas KK ska ha tagit en bild på Tove på nåt evenemang och senare frågat Johanna efter hennes namn. Det föll säkert inte i god jord hos Maja. Hon säger att hon känt sig sårad av honom ibland, så hon har nog velat ha mer än KK. Inte kul när han sen frågar efter Tove istället.
Citera
2023-10-27, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jo, Majas KK ska ha tagit en bild på Tove på nåt evenemang och senare frågat Johanna efter hennes namn. Det föll säkert inte i god jord hos Maja. Hon säger att hon känt sig sårad av honom ibland, så hon har nog velat ha mer än KK. Inte kul när han sen frågar efter Tove istället.

Det kanske hon blev (svartsjuk), men det är ju ingenting Tove kunde hållas som ansvarig för. Det var inget triangeldrama, det var en liten skitsak. Men sånt begriper kanske inte Maja?

Bara så jäkla dumt!
Citera
2023-10-27, 13:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Facebook har raderat minst 1000 kommentarer som har varit både hotfulla och rasistiska mot Maja. Tror det var Vetlanda tidning som lät endast enstaka kommentera efter raderingen av allihop men det kom inte upp någa trevliga som dom hade hoppats. Nedstängt. Överallt är folk lika förbannade över hur det gick till i HR. Om Maja läst vad dom skrev borde hon inte våga gå ut alls.

Majas sida på Facebook verkar vara aktiv, så hon ugglar nog omkring överallt.
Fattar inte Maja att hon inte är välkommen någonstans, så är det riktigt fel i huvudet...
Citera
2023-10-27, 13:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ett av Majas problem är att hon är i behov av andra. Hon behöver någon som kan dra henne i den riktningen hon önskar. Den mer städade brodern och föräldrarna var ju inga som M lyssnade på. Dessa var bara några som satte käppar i hjulet för den väg hon ville ta. Så risken är tyvärr stor att hon sätter klorna i någon person som likt J har skev syn på verkligheten och delar M s tankar och intressen.

Hoppas jag har fel, men hon är en riskperson som samhället bör ha koll på, en lång tid framöver.

Exakt...
Skulle familjen till Maja bespotta henne, så blir det det nog mer våld tror jag...
Hon har nog koll på sig av lagen och vanliga människor...
Citera
2023-10-27, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
Majas sida på Facebook verkar vara aktiv, så hon ugglar nog omkring överallt.
Fattar inte Maja att hon inte är välkommen någonstans, så är det riktigt fel i huvudet...

Kanske letar hon efter likasinnade? Såna som tänker och tycker som hon gör? Eller har hon gjort en helomvändning därvidlag?
Citera
2023-10-27, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allans.kompis
Hon är nog svagbegåvad och inte utvecklingsstörd.
Den gränsen är ganska diffus. Gissar att Maja har hjärnskador som gör att hon aldrig kommer att kunna ha ett vanligt jobb eller bilda en egen familj. Hon kommer inte att kunna ha normala relationer till vänner på hennes egen intellektuella nivå på grund av hennes inblandning i mordet. Hon kommer att vara hänvisad till jobb som kan ordnas genom kontakter eller inom Samhall och även då kommer arbetsledare att vara särskilt vaksamma över hur hon beter sig.
Hon kommer att vara mycket hänvisad till familjen Hellman och de inom pingströrelsen som ställer upp. Det kanske finns någon rättvisa i detta ändå? De bör ha ett ansvar för flickan som de tog hit, och det kommer inte att bli lätt.
Citera
2023-10-27, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Beträffande Fröken Janss*n, och då, tillsammans med sin kamrat Fröken "Ljugar-Maja" Hellm*n ... ja, det var då, och under natten den 16:e Oktober 2022 som de tvenne fröknarna i samförstånd lurade med sig den 21-åriga flickan T*ve T*nnies hem till Fröken Janss*n:s lägenhet för att därinom, bringa sitt offer om livet.

Det var två stycken fröknar som i samförstånd lurade mig sig sitt offer.

Dom hade båda Nöjet att från "Nöjet" lura med sig sitt offer utom synhåll från andra människors ögon så att dom sedan kunde agera i fred, ja, Nöjet var helt och hållet på deras sida tills polisen kom och då försvann det fortsatta Nöjet ... därefter tog lögnerna över och allra värst var Fröken Hellm*n, hon ljög så att hennes näsan växte och till sist tog emot marken.

Mvh/
@JokerMannen

Japp 👍 Vad är det för folk som jobbar i hovrätten egentligen kan man undra
Citera
2023-10-27, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av songline
Den gränsen är ganska diffus. Gissar att Maja har hjärnskador som gör att hon aldrig kommer att kunna ha ett vanligt jobb eller bilda en egen familj. Hon kommer inte att kunna ha normala relationer till vänner på hennes egen intellektuella nivå på grund av hennes inblandning i mordet. Hon kommer att vara hänvisad till jobb som kan ordnas genom kontakter eller inom Samhall och även då kommer arbetsledare att vara särskilt vaksamma över hur hon beter sig.
Hon kommer att vara mycket hänvisad till familjen Hellman och de inom pingströrelsen som ställer upp. Det kanske finns någon rättvisa i detta ändå? De bör ha ett ansvar för flickan som de tog hit, och det kommer inte att bli lätt.

Vad man vet har hon en iq "under det normala", men inget om hjärnskador. Man vet däremot inget om hur hon hade det i den biologiska mammans mage och första halvåret därefter. Inte ens säkert att hennes adoptivföräldrar vet det.

Även om jag har en avsky för vad hon har ställt till med / upp på, så önskar jag henne en så bra och antikriminell framtid som möjligt.

Kanske behöver hon en spark i baken för att komma igång (på morgnarna?) i början och lära sig ta ansvar, men tror säkert att hon kan klara ett enklare jobb. Behöver inte vara typ Samhall. Att fullfölja gymnasiet och sen en ordentlig yrkesutbildning tror jag hon kommer klara.
Senast redigerad av zilvereko 2023-10-27 kl. 15:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in