2023-10-27, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
maja kommer inte komma undan i samhället

Citat:
Ursprungligen postat av Abbaslutfisk
Det tror jag
Vad är det värsta som kan hända henne rent faktiskt att folk kollar snett när hon går in på restaurang t ex?

Ett av Majas problem är att hon är i behov av andra. Hon behöver någon som kan dra henne i den riktningen hon önskar. Den mer städade brodern och föräldrarna var ju inga som M lyssnade på. Dessa var bara några som satte käppar i hjulet för den väg hon ville ta. Så risken är tyvärr stor att hon sätter klorna i någon person som likt J har skev syn på verkligheten och delar M s tankar och intressen.

Hoppas jag har fel, men hon är en riskperson som samhället bör ha koll på, en lång tid framöver.
Citera
2023-10-27, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det hoppar i stort sett rätt in i mordminuter.

Det hänger som i ett limbo innan mord - trots att det finns en bedrövlig historik av redan etablerat hat, hämnd och sk "skadegörelse" som mordbrand enbart kokade ner i.
En av många kriminella hemlisar de delat.

Bakgrunden har helt fallit ur ramen - men det är ÅK som ska presentera detta.
Konfrontera med frågor i rätten, sidhänvisa till FUP och kalla vittnen.
Annars lär aldrig bilden framträda inför rätten och de dömer därefter.
Att vi (och vad ÅK torde gjort) ser detta är för att vi läst FUP, vilket rätten inte gör.

Trots aggressivt beteende från båda på Nöjet, som var direkt riktat mot den som sen tas med till lgh och mördas inom en timme.

J till och med skyltar som i neon om planerad hämnd i form av misshandel.
En misshandel som sen sker med dödlig utgång.

M säger även att hon var medveten om att J tänkte ta första bästa tillfälle i akt att ge igen där likaså misshandel ingick på menyn.
Här hade också Maja kunnat konfronteras mer - hon tillkännager att hon visste att J var som en hämndgalen dödsgudinna på stand-by.

Primärt ska givetvis de basala frågorna säkras (när, var, hur) men i Sverige är det som om frågan varför (motiv) har totalt glidit i skymundan - trots att detta ofta är tätt besläktat med planering.
Dvs att motiv är själva drivkraften till att det öht a) väcks en negativ emotion, drift el begär och sen b) att en tanke föds för att c) börja planera och slutligen d) iscensätts hämnd, mord or what ever.

Varenda förövare (som planerar) oavsett begär har samma mönster - för det är universalt för de flesta människor.
Vi andra planerar dock en resa och drömmer om annan mer ofarlig njutning.

J går all-in för att eliminera försvårande omständigheter vilket är mer än vanligt.
Om än genomskinligt.

Sen är det givetvis grader i helvetet hur länge och noggrant detta sker.

Men är redan manegen krattad, om detta redan har gått 40 varv i huvudet så går det lika gärna fort om en trigger väcker det hela abrupt.

Det här ignoreras inte i andra länder, det är bara att titta på Danmark så är det en helt annan approach.
Först det basala, självklart A och O, men sen ignoreras inte motiv.

Det ses även en nonchalans i den här tråden, det är mindre noga versus digitala steg.
Det är aldrig mindre noga i svåra fall som kräver att indicier vävs samman och det berör gemsamt och i samråd.

GW har ofta skrockat och ironiserat över att motiv är ett "njutningsmedel för överklassen."
Som pratglad och macho buffel - i det här fallet rakt kvinnofientlig i rätten ang Zilg - och delaktig till mordbibelns uppkomst (sedermera PUG) har han garanterat präglat synen.

Det är givet att det sprider sig i instanser.

Börje Sjöholm, tidigare operativ chef på länskriminalen, tycker att det kan man ta på en kafferast:
https://www.expressen.se/kvallsposten/gw-motivet-ar-inte-intressant/

Pust... nu har jag äntligen läst ikapp i tråden.

Ditt inlägg som jag nu väljer att svara på är mycket liknande vad jag tänker efter domen.

MH.s dom är helt galen med tanke på vad hon varit inblandad i.
Vetskap om bränder, försvarande av JJ på Nöjet, hjälp med att få TT till lgh, ljugande ang spyende/sovande (som HD inte tror på), bärande av lik från lgh/i skogen, tystnad/ljugande av var TT fanns under ett antal veckor...
Digitala spår från MH.s telefon säger inget i sammanhanget... ingen vet om/när hon hade den på sig under timmen mordet gäller. Om hon fått en blund i ögonen eller ej...
Ska man tro på att hon sovit när hon var hur pigg som helst på Nöjet, filmat rådjur.
Sen blev hon helt däckad när de lyckats få med TT till lgh?

Är detta bara "värt" dryga året som straff?
Citera
2023-10-27, 10:04
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Jag tror inte någon som är dömd för ett brott (mord eller pedofili) och har suttit av det får skyddad identitet. Men Maja har ju varit anklagad för mord och sedan blivit frikänd för mord av domstolen, oavsett vad vi tycker om det så ser ju domen ut så. Jag vet inte, det är därför jag undrar.
Ok, men hon är ändå dömd för grovt gravfridsbrott efter att ha hjälpt till att forsla undan och försöka elda upp ett mordoffer.
Citera
2023-10-27, 10:04
Avslutad
Citat:
maja kommer inte komma undan i samhället

Citat:
tror ingen vill ha en mördare i sin resstaurang
Maja är friad.
Däremot är det illa att Johanna fick en dom enligt rosa lagboken...och totalt blånekande över mordbränder och hat. Uppsåtet.
Detta var Johannas verk, Maja var mest ivägen, men nödvändig för att Tove skulle gå med Johanna hem.

Johanna ångrar nog att hon tog med Maja, det komplicerade allt. Men utan Maja hade Tove inte fölht med.

Ska Maja straffas för Johannas dåd?
Nej, därför har hon friats.

Att Johannas förkärlek för eld inte fått större betydelse, är illa. Det är hennes signum när hon straffar någon.
Citera
2023-10-27, 10:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Pust... nu har jag äntligen läst ikapp i tråden.

Ditt inlägg som jag nu väljer att svara på är mycket liknande vad jag tänker efter domen.

MH.s dom är helt galen med tanke på vad hon varit inblandad i.
Vetskap om bränder, försvarande av JJ på Nöjet, hjälp med att få TT till lgh, ljugande ang spyende/sovande (som HD inte tror på), bärande av lik från lgh/i skogen, tystnad/ljugande av var TT fanns under ett antal veckor...
Digitala spår från MH.s telefon säger inget i sammanhanget... ingen vet om/när hon hade den på sig under timmen mordet gäller. Om hon fått en blund i ögonen eller ej...
Ska man tro på att hon sovit när hon var hur pigg som helst på Nöjet, filmat rådjur.
Sen blev hon helt däckad när de lyckats få med TT till lgh?

Är detta bara "värt" dryga året som straff?
Hon har ju inte mördat Tove!
Acceptera att hon är friad.
Mördaren fick ett för lindrigt straff, däremot.
Citera
2023-10-27, 10:09
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Skyddade personuppgifter
Det finns tre typer av skyddade personuppgifter som man kan ansöka om: sekretessmarkering, skyddad folkbokföring och fingerade personuppgifter.

https://polisen.se/utsatt-for-brott/hjalp-och-stod-fran-samhallet/skyddade-personuppgifter/
Rubriken är "utsatt för brott". Maja är ju inget brottsoffer, tvärtom. Men kanske kan även dömda personer få ny identitet (använder det som ett samlingsnamn) för att få chans att börja om?
Citera
2023-10-27, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ett av Majas problem är att hon är i behov av andra. Hon behöver någon som kan dra henne i den riktningen hon önskar. Den mer städade brodern och föräldrarna var ju inga som M lyssnade på. Dessa var bara några som satte käppar i hjulet för den väg hon ville ta. Så risken är tyvärr stor att hon sätter klorna i någon person som likt J har skev syn på verkligheten och delar M s tankar och intressen.

Hoppas jag har fel, men hon är en riskperson som samhället bör ha koll på, en lång tid framöver.

Som du säger så försökte Majas familj hindra henne från att umgås med Johanna - något som Johanna inte gillade
Maja är och kommer alltid vara en riskperson. Men förhoppningsvis har hon lärt sig en läxa nu då gränsen till långt straff var hårfin
Risken att hon ska träffa på "en annan Johanna" i framtiden är liten, gudskelov
Citera
2023-10-27, 10:26
Medlem
En kommentar under ett inlägg på fb:

”De räker att den 19 åringen springer runt ute i Vetlanda som vanligt och handla, så att aldrig något har hänt!!! Bra jobbat advokater 👏🤮 tänk på toves familj när dom mötte henne.. 😔”

(Advokaternas anspråk som blev nekat.)

Inlägget försvann innan jag han uppfatta vart det var från men tror att det var nån rosa banner då möjligtvis SR.
Toves familj har alltså mött Maja i mataffären.
Fattar de inte att de ska flytta?

Så fräckt.
Fy.
Senast redigerad av Googleroid 2023-10-27 kl. 10:46.
Citera
2023-10-27, 10:33
Medlem
sybels avatar
På förekommen anledning rekommenderar jag varmt nedanstående uppsats. Mycket intressant och givande läsning!
Tyvärr reder jag inte att posta länk, men det fungerar att kopiera in nedanstående i sökfält.

Död? Ingen orsak En kritisk granskning av domstolens bevisprövning i mål om dödligt våld där en dödsorsak inte kan fastställas
Emma Bergman
Citera
2023-10-27, 10:43
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77

Javisst är hon en riskperson. Skulle inte förvåna mig det minsta om hon hoppar i famnen på första bästa gängkriminella.
Senast redigerad av Nonitotta 2023-10-27 kl. 10:54.
Citera
2023-10-27, 10:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det hoppar i stort sett rätt in i mordminuter.

Det hänger som i ett limbo innan mord - trots att det finns en bedrövlig historik av redan etablerat hat, hämnd och sk "skadegörelse" som mordbrand enbart kokade ner i.
En av många kriminella hemlisar de delat.

Bakgrunden har helt fallit ur ramen - men det är ÅK som ska presentera detta.
Konfrontera med frågor i rätten, sidhänvisa till FUP och kalla vittnen.
Annars lär aldrig bilden framträda inför rätten och de dömer därefter.
Att vi (och vad ÅK torde gjort) ser detta är för att vi läst FUP, vilket rätten inte gör.

Trots aggressivt beteende från båda på Nöjet, som var direkt riktat mot den som sen tas med till lgh och mördas inom en timme.

J till och med skyltar som i neon om planerad hämnd i form av misshandel.
En misshandel som sen sker med dödlig utgång.

M säger även att hon var medveten om att J tänkte ta första bästa tillfälle i akt att ge igen där likaså misshandel ingick på menyn.
Här hade också Maja kunnat konfronteras mer - hon tillkännager att hon visste att J var som en hämndgalen dödsgudinna på stand-by.

Primärt ska givetvis de basala frågorna säkras (när, var, hur) men i Sverige är det som om frågan varför (motiv) har totalt glidit i skymundan - trots att detta ofta är tätt besläktat med planering.
Dvs att motiv är själva drivkraften till att det öht a) väcks en negativ emotion, drift el begär och sen b) att en tanke föds för att c) börja planera och slutligen d) iscensätts hämnd, mord or what ever.

Varenda förövare (som planerar) oavsett begär har samma mönster - för det är universalt för de flesta människor.
Vi andra planerar dock en resa och drömmer om annan mer ofarlig njutning.

J går all-in för att eliminera försvårande omständigheter vilket är mer än vanligt.
Om än genomskinligt.

Sen är det givetvis grader i helvetet hur länge och noggrant detta sker.

Men är redan manegen krattad, om detta redan har gått 40 varv i huvudet så går det lika gärna fort om en trigger väcker det hela abrupt.

Det här ignoreras inte i andra länder, det är bara att titta på Danmark så är det en helt annan approach.
Först det basala, självklart A och O, men sen ignoreras inte motiv.

Det ses även en nonchalans i den här tråden, det är mindre noga versus digitala steg.
Det är aldrig mindre noga i svåra fall som kräver att indicier vävs samman och det berör gemsamt och i samråd.

GW har ofta skrockat och ironiserat över att motiv är ett "njutningsmedel för överklassen."
Som pratglad och macho buffel - i det här fallet rakt kvinnofientlig i rätten ang Zilg - och delaktig till mordbibelns uppkomst (sedermera PUG) har han garanterat präglat synen.

Det är givet att det sprider sig i instanser.

Börje Sjöholm, tidigare operativ chef på länskriminalen, tycker att det kan man ta på en kafferast:
https://www.expressen.se/kvallsposten/gw-motivet-ar-inte-intressant/
Ett av trådens bästa inlägg!!!

Jag håller med om så mycket. Motivet för ett brott ÄR viktigt just för att det kan vara skillnaden mellan att skilja mellan ett planerat och ett oplanerat brott. Motivet kan foga samman bitarna i brottsutredning till en begriplig helhet. Det kan länka ihop en indiciekedja. Saker som är obegripliga eller tros vara oviktiga får en roll när de sätts i ett sammanhang som förklaras av ett motiv. Att en person som GW avfärdar motiv som oviktigt influerar naturligtvis både allmänhetens och professionens syn på saken. Det gör att färre brott blir lösta, färre brottslingar straffas.

Som du säger - det är ingen naturlag att det ska vara på det här sättet i Sverige. Det finns andra länder där man förhåller sig annorlunda till motivet. Alla viktigpettrar i tråden som säger "Det är omöjligt att bevisa det ena eller andra" - glöm det. Det fall jag alltid drar upp är Arboga-morden 2008 där Christine Schryrrer dömdes i både TR och HR. Det fanns ingen teknisk bevisning men det fanns indicier i drivor, som bara väntade på att fogas ihop till en hållbar indiciekedja av duktiga poliser och åklagare. Med GWs syn på motiv och vad som är viktigt i en brottsutredning så hade Schyrrer gått fri.

Jag ser så många paralleller till Tove-fallet. Skillnaden var att med Tove brydde man sig inte så mycket om att lägga tid på någon indicekedja. För Arboga-mordens rättegång avsattes 10 rättegångsdagar och 3 reservdagar. Tove var värd 3 dagar plus 1 reservdag. Det är möjligt att man inte kan jämföra rakt av men det är ändå talande att man avsatte tre gånger så lång tid och även fick mördaren fälld i både TR och HR utan teknisk bevisning. Tove-rättegången däremot var ett fall som åklagaren hanterade enligt löpande-band-tekniken. Wham bam thank you mam. Vidare till nästa fall.
Citera
2023-10-27, 10:51
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Som du säger så försökte Majas familj hindra henne från att umgås med Johanna - något som Johanna inte gillade
Maja är och kommer alltid vara en riskperson. Men förhoppningsvis har hon lärt sig en läxa nu då gränsen till långt straff var hårfin
Risken att hon ska träffa på "en annan Johanna" i framtiden är liten, gudskelov

Har hon hunnit rota en kriminell identitet, vilket en hel del tyder på, så är risken tvärtom mycket stor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in