2023-10-26, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
De skulle avvecklat bosättningar på ockuperad mark, trakasserier av civila palestinier, kollektiva bestraffningar, godtyckligt fängslande, tortyr osv. Följa internationella lagar. Är det så komplicerat att förstå?

Ah, så de israeliska barnen som blev mördade får skylla sig själva?

Dubbelmoralen asså, palestinska barn är oskyldiga, dem är de synd om. Israeliska barn förtjänar att dö pga vad Israel gjort.
Citera
2023-10-26, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Jag anser inte att Staten Palestina utgör en stat utan att det är någon form av folkrättsligt subjekt sui generis, ett slags pseudostat, på samma sätt som det förhöll sig före Sveriges erkännande (som förorsakades av vissa interna såsseskäl, bl.a. att Wallström är en tokig kärring som tillhör SAP:s vänsterfalang).

FN och FNs säkerhetsråd har samma inställning, eller rättare sagt har jag samma inställning som FN och FNs säkerhetsråd.

Det svenska erkännandet var ett gravt misstag där såssarna satte palestiniernas intresse framför Sveriges, på samma vis som många i tråden vill sätta Israels eller israelernas intresse före Sveriges. Jag är dock svensk och anser att Sveriges intressen för Sverige bör gå före Israels eller Palestinas. Jag förstår att det kan vara förvirrande för faktiska eller potentiella landssvikare.

Jag tror vänstern har varit blinda och inte sett det många sagt i årtionden. Hamas är en sekt. En religiös militant gruppering vars mål är ett muslimskt kalifat. Ringer en klocka i mina öron!

S gjorde ett sjukt stort misstag och nu är det politiskt självmord att säga detta.

Att V fortfarande insisterar…

Allt är mycket svårt.

Kommer vi komma ihåg detta nästa val? Beror på?
Citera
2023-10-26, 21:06
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutforvaring
Uppenbarligen måste det handla om att Israel inte har rätt att försvara sig, eftersom det med jämna mellanrum kommer in någon tomte i tråden som känner sig nödgad att försvara Hamas med ”MEN ISRAEL DÅ!!!11”

Jag tycker det går utmärkt att säga att Israel har rätt att, bör och rimligen måste försvara sig mot Hamas och att detta innebär att man måste krossa Hamas i Gaza vilket innebär civila förluster men också samtidigt anse att Israel måste följa folkrätten och att ha uppfattningen att man gått över den gränsen genom de omfattande bombningarna i Gaza som uppenbarligen drabbat civilbefolkningen där svårt (jag är inte säker men de bilder jag sett ser ut som att man slagit ut hela stadsdelar med bostadshus och allt à la Mariupol, så jag lutar alltmer åt att man nog är över eller börjar närma sig gränsen), liksom man kan kritisera Israels föga intelligenta (tycker jag) hållning i att försöka försena eller hålla borta införsel av mat, vatten och mediciner till civilbefolkningen och anse den folkrättsvidrig (jag är, återigen, inte säker på att det är folkrättsbrott eftersom Israel nu släpper igenom vatten och även förnödenheter från Gaza, men man var snubblande nära).
Citera
2023-10-26, 21:08
Medlem
Black-butts-matters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
De skulle avvecklat bosättningar på ockuperad mark, trakasserier av civila palestinier, kollektiva bestraffningar, godtyckligt fängslande, tortyr osv. Följa internationella lagar. Är det så komplicerat att förstå?

Är du obekant med vad Hamas / ”palestinierna” vill eller är du bara en lögnare?

Båda förmodligen..

Du är ett jävla low-life. Hoppas du blir våldtagen och halshuggen av en arab. Svin.
Senast redigerad av Black-butts-matter 2023-10-26 kl. 21:17.
Citera
2023-10-26, 21:10
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Jag tror vänstern har varit blinda och inte sett det många sagt i årtionden. Hamas är en sekt. En religiös militant gruppering vars mål är ett muslimskt kalifat. Ringer en klocka i mina öron!

S gjorde ett sjukt stort misstag och nu är det politiskt självmord att säga detta.

Att V fortfarande insisterar…

Allt är mycket svårt.

Kommer vi komma ihåg detta nästa val? Beror på?

Håller helt med. Hamas har varit en ondskefull terrorsekt sedan den grundades men har gillats med eftersom den också sysslat med biståndsarbete till fattiga palestinier vilket SAP, V(-PK) och Sveriges Radio tyckt varit toppen. Kalifat vet jag inte om Hamas vill ha, man att de är islamister och vill utplåna Israel och alla judar de kommer åt är uppenbart och illa nog.
Citera
2023-10-26, 21:11
Medlem
Citat:
Jag tycker det går utmärkt att säga att Israel har rätt att, bör och rimligen måste försvara sig mot Hamas och att detta innebär att man måste krossa Hamas i Gaza vilket innebär civila förluster men också samtidigt anse att Israel måste följa folkrätten och att ha uppfattningen att man gått över den gränsen genom de omfattande bombningarna i Gaza som uppenbarligen drabbat civilbefolkningen där svårt (jag är inte säker men de bilder jag sett ser ut som att man slagit ut hela stadsdelar med bostadshus och allt à la Mariupol, så jag lutar alltmer åt att man nog är över eller börjar närma sig gränsen), liksom man kan kritisera Israels föga intelligenta (tycker jag) hållning i att försöka försena eller hålla borta införsel av mat, vatten och mediciner till civilbefolkningen och anse den folkrättsvidrig (jag är, återigen, inte säker på att det är folkrättsbrott eftersom Israel nu släpper igenom vatten och även förnödenheter från Gaza, men man var snubblande nära).

Det är inte vackert, eftersom krig inte är vackert.

Men backar de nu kommer de inte ha uppnått ett dugg, förutom att snarare gjort Hamas ännu starkare.
Citera
2023-10-26, 21:11
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=c7tmepPKIJE

Israeli ambassador to the UN addresses General Assembly

Det verkar bli all in då.
Citera
2023-10-26, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
https://www.youtube.com/watch?v=c7tmepPKIJE

Israeli ambassador to the UN addresses General Assembly

Det verkar bli all in då.

Finns rimligen ingen annan väg att gå om de står fast vid att målet är att utrota Hamas.
Citera
2023-10-26, 21:18
Medlem
Citat:
Håller helt med. Hamas har varit en ondskefull terrorsekt sedan den grundades men har gillats med eftersom den också sysslat med biståndsarbete till fattiga palestinier vilket SAP, V(-PK) och Sveriges Radio tyckt varit toppen. Kalifat vet jag inte om Hamas vill ha, man att de är islamister och vill utplåna Israel och alla judar de kommer åt är uppenbart och illa nog.

De har bara sagt sig vara politisk. Det har varit en stor lögn. Allting. Och vänstern gick på det.
Citera
2023-10-26, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
De har bara sagt sig vara politisk. Det har varit en stor lögn. Allting. Och vänstern gick på det.

Framförallt gick väl folket på lögnen och röstade på dem.
Citera
2023-10-26, 21:27
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Det är inte vackert, eftersom krig inte är vackert.

Men backar de nu kommer de inte ha uppnått ett dugg, förutom att snarare gjort Hamas ännu starkare.

Jag har ingen annan uppfattning, men man gör stora politisk-diplomatiska misstag som helt i onödan gröper ur Israels diplomatiska och politiska stöd i väst och även i någotsånär vänligt sinnade arabstater. Därtill är det ett enormt misstag att låta IDFs markförband sitta på röven så här länge medan man bombar Gaza till grus med de stora civila förluster det innebär. Väst reagerar mycket dåligt på bilder av lemlästade döda spädbarn, även när de är palestinska.

Israel hade efter Hamas brutala slakt på israeliska civila män, kvinnor och barn, kidnappningarna och raketangreppen med rätta ett stöd i väst som Israel inte haft sedan före 1967. Man har nu genom egen politisk oskicklighet i delar tappat detta stöd och jag fruktar det kommer bli värre. Det hade varit klokare att gå in kvickt även om det sannolikt inneburit något högre förluster för IDF och det rapporteras friskt i israelisk media att IDF velat gå in tidigare. Netanyahu och den israeliska regeringen (inte minst utrikesministern) förtjänar hård kritik för detta, även från folk som överlag står på Israels sida i förhållande till arabvärlden.
Citera
2023-10-26, 21:32
Medlem
Citat:
Ah, så de israeliska barnen som blev mördade får skylla sig själva?

Dubbelmoralen asså, palestinska barn är oskyldiga, dem är de synd om. Israeliska barn förtjänar att dö pga vad Israel gjort.

Du får ursäkta turken, han är gjuten i samma form som sin ledare, turkiska hunden!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in