• 1
  • 2
2023-10-26, 20:45
Medlem
Craiggs avatar
Hej.
Det är såhär att jag är skyldig Ropo Capital strax över 2000 kr.
Jag hade en avbetalnimgsplan hos dem som de avbröt pga att jag inte följde den. Nu har de inkasserat hela skulden.
Jag hade ingen avsikt att inte betala. Jag hade bara inte fått hem några brev från dem. Inte heller såg jag något på Mina Sidor. Så jag trodde att de inte hade aktiverat min plan bara.
Kändes löjligt så jag ringde dem idag. De sa att skulden inkasserats och att förfallodagen var igår. Jag förklarade läget men det gav ingen effekt.

Jag kan inte betala 2000 idag då jag har andra lån som behöver betalas också. Detta kom ju som en överraskning. Jag kan dock betala hela summan vid nästa månadslön i november.

Kommer det hinna gå till kronofogden tills dess? Jag vill helst skippa det. Jag har ingen familj att låna av. Vad gör jag?
Citera
2023-10-26, 20:46
Medlem
Haajibs avatar
Ring igen, och lär sig av dina misstag
Citera
2023-10-26, 20:48
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haajib
Ring igen, och lär sig av dina misstag

Och vad ska jag säga då?
Har ju redan pratat med dem.
Citera
2023-10-26, 20:57
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Och vad ska jag säga då?
Har ju redan pratat med dem.

Testa att säga att du garanterat kan betala om en månad. Har du tur går de med på det. Det kostar väl en slant för dem att skicka kravet vidare till Kronofogden.

Jag antar att du är rädd för en betalningsanmärkning? Då skulle det kanske vare idé att ta ett snabblån på 2000 kr nu om det går. Då måste du ha disciplin nog att betala snabblånet i sin helhet om en månad.

Jag är dock lite förvånad över att du har planer på en semesterresa till nyår i din ekonomiska situation.
Senast redigerad av Sonny00 2023-10-26 kl. 21:03.
Citera
2023-10-26, 20:59
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:
Hej.
Det är såhär att jag är skyldig Ropo Capital strax över 2000 kr.
Jag hade en avbetalnimgsplan hos dem som de avbröt pga att jag inte följde den
Tror vi har problemet här.
Kontakta dom och förklara att ibland går inte hissen går inte ända upp.
Citera
2023-10-26, 21:00
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABBORRE
Tror vi har problemet här.
Kontakta dom och förklara att ibland går inte hissen går inte ända upp.

Du tror inte jag vet vad problemet är?
Läste du ens det jag skrev efteråt?
Citera
2023-10-26, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Testa att säga att du garanterat kan betala om en månad. Har du tur går de med på det. Det kostar väl en slant för dem att skicka kravet vidare till Kronofogden.

Jag antar att du är rädd för en betalningsanmärkning? Då skulle det kanske vare idé att ta ett snabblån på 2000 kr nu om det går. Då måste du ha disciplin nog att betala snabblånet i sin helhet om en månad.
Går det till kronofogden så genererar det ingen anmärkning om likvid sker innan utslag. Från delgivning cirka tio dagar att spela på.

Avgiften för hanteringen hos fogden betalas av fordringsägaren, men återkrävs städse från gäldenären.
Citera
2023-10-26, 21:04
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00

Det är 100% säkert att jag kan betala 2000 nästa löning.
Men tyvärr brukar det inte gå att övertala såna här bolag.

Ja jag är rädd för en betalningsanmärkning. Känns väldigt onödigt att få en sådan.
Citera
2023-10-26, 21:05
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Går det till kronofogden så genererar det ingen anmärkning om likvid sker innan utslag. Från delgivning cirka tio dagar att spela på.

Avgiften för hanteringen hos fogden betalas av fordringsägaren, men återkrävs städse från gäldenären.

Hur lång tid brukar det ta från inkasso till att det går till fogden?
Citera
2023-10-26, 21:19
Medlem
Citat:
Hur lång tid brukar det ta från inkasso till att det går till fogden?
Vet ej, finns ingen standard för det. Två veckor kan du nog räkna med som minimum.
Citera
2023-10-26, 21:22
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vet ej, finns ingen standard för det. Två veckor kan du nog räkna med som minimum.

Ok.
Vad baserar du den infon på? Att det tar minst 2 veckor?
Citera
2023-10-26, 21:27
Medlem
Citat:
Ok.
Vad baserar du den infon på? Att det tar minst 2 veckor?

De rutiner som tillämpas av det inkassobolag vi anlitar i eget företag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in