2023-10-26, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slutforvaring
Lustigt, det är precis så där jag upplever sidan som ställer sig bakom Palestina.

Fast det är ju just den här typen av ohederliga resonemang som gör att folk lackar och du grinar för att du tycker du blir påhoppad.

Varför vill du inte låtsas om att Palestinierna VALT Hamas?

Nu är det inte mig du skriver med men jag tänkte svara lite allmänt.

Det stämmer att Palestinierna i Gaza valde in Hamas.

Å andra sidan så blev Hamas sponsrade direkt av Israel för att växa, det är man öppna med i Israels höger, det tar bara tid för Väst att hänga med i diskussionerna.
https://www.timesofisrael.com/for-ye...-in-our-faces/

Till sist kan man argumentera vad ett rimligt svar från Israels sida bör vara på en sådan attack som Hamas utförde. Gazas befolkning är väl typ 49% barn. Så hur många barn måste dö? 5000? 10000? Det är ju inte direkt så att överlevare kommer växa upp och gilla Israel så att säga, det tror jag alla förstår.

Alla dessa delar är varför jag tycker situationen inte är svart och vit och anser att man inte bör stirra sig blind på en sida.
Citera
2023-10-26, 15:27
Citat:
Ursprungligen postat av Onebiker
Fy fan
Ångrar att jag såg på filmen!
Helvete, när muslimäcklet försöker hugga av huvudet på en som ligger ner med en typ Trädgårdshacka!

Och sådana människor har vi förmodligen 1000 tals bara i Sverige, som är beredda att göra lika så här skrikandes Alluha Akbar i islams namn.
Mysiga människor!

FÖRBJUD ISLAM NU!

Jasså? Det tycker jag inte. Sett hundratals värre designed by isis.
Berätta för omgivningen istället.
Ja de är här också. Ge dem minsta chans så ska du se vad fan som kommer att hända.

Men nej. Det är VI som är RASISTER. Fucking lol.
Citera
2023-10-26, 15:32
Medlem
Citat:
Lustigt, det är precis så där jag upplever sidan som ställer sig bakom Palestina.

Fast det är ju just den här typen av ohederliga resonemang som gör att folk lackar och du grinar för att du tycker du blir påhoppad.

Varför vill du inte låtsas om att Palestinierna VALT Hamas?

De har historiskt sett valt Hamas, men det finns inga val nu för tiden. Hamas fick en massa finansiellt stöd av Israel vilket lurade befolkningen. Pengarna kunde användas till att göra bra saker som lockade väljare tills Hamas kunda avskaffa demokratiska val.
Det här är min uppfattning, men jag ändrar den gärna med rätt argument och belägg.
Citera
2023-10-26, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Nu är det inte mig du skriver med men jag tänkte svara lite allmänt.

Det stämmer att Palestinierna i Gaza valde in Hamas.

Å andra sidan så blev Hamas sponsrade direkt av Israel för att växa, det är man öppna med i Israels höger, det tar bara tid för Väst att hänga med i diskussionerna.
https://www.timesofisrael.com/for-ye...-in-our-faces/

Absolut, och det får de ju äta upp nu, samtidigt kan man ju kalla det både blåögt och naivt att lita på islamister, men de har ju också sig själva lite att skylla där.

Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra

Till sist kan man argumentera vad ett rimligt svar från Israels sida bör vara på en sådan attack som Hamas utförde. Gazas befolkning är väl typ 49% barn. Så hur många barn måste dö? 5000? 10000? Det är ju inte direkt så att överlevare kommer växa upp och gilla Israel så att säga, det tror jag alla förstår.

Alla dessa delar är varför jag tycker situationen inte är svart och vit och anser att man inte bör stirra sig blind på en sida.

Det vore förmätet av mig gentemot båda sidor och sitta och spekulera i siffror. Men som du säger, överlevare kommer inte bli fans när de blir äldre, så rent logiskt har Israel ju inget att förlora. Kanske är det så de tänker, vad vet jag?
Citera
2023-10-26, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
De har historiskt sett valt Hamas, men det finns inga val nu för tiden. Hamas fick en massa finansiellt stöd av Israel vilket lurade befolkningen. Pengarna kunde användas till att göra bra saker som lockade väljare tills Hamas kunda avskaffa demokratiska val.
Det här är min uppfattning, men jag ändrar den gärna med rätt argument och belägg.

Ja, vi vet ju alla vad de pengarna gick till, och vad det slutade med.

Så varför har det palestinska folket inte gjort uppror mot Hamas?
Citera
2023-10-26, 15:43
Medlem
Citat:
Ja, vi vet ju alla vad de pengarna gick till, och vad det slutade med.

Så varför har det palestinska folket inte gjort uppror mot Hamas?

Pengarna har bevisligen gått till vidriga saker också, men hela avsikten med att stödja Hamas var givetvis att man ville få dem i maktställning, och det lyckades man med. Finns det tvivel där?

Varför de inte gör uppror? Vet inte. Människor gör inte uppror så ofta. Tror inte man kan dra för mycket slutsater om det. Man kan tycka att uppror är befogat i en väldig massa länder. Själv tycker jag att ett uppror mot socialdemokratin vore på tiden.
Citera
2023-10-26, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne

Palestinierna har fått 4-5 ggr mer pengar än Marchallhjälpen som byggde upp Europa efter WW2. Alla pengar stjäls eller går till totalt menlösa projekt. De lever på att vara "offer", det är deras yrke. Palestinier och Judar ärver bägge två "Offer rollen" Det går i arv i generationer och används för att utpressa omgivningen på pengar genom narcissistisk gaslightning att ge andra "Dåligt samvete"
Citera
2023-10-26, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onebiker
Fy fan
Ångrar att jag såg på filmen!
Helvete, när muslimäcklet försöker hugga av huvudet på en som ligger ner med en typ Trädgårdshacka!

Och sådana människor har vi förmodligen 1000 tals bara i Sverige, som är beredda att göra lika så här skrikandes Alluha Akbar i islams namn.
Mysiga människor!

FÖRBJUD ISLAM NU!

Det där firades i Sverige. Och S vägrar att göra sig av med sin hamas Riksdagman som kämpar för att det där ska ske med hela den israeliska befolkningen.
Senast redigerad av Kratatch 2023-10-26 kl. 16:03.
Citera
2023-10-26, 16:05
Medlem
Polispotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Informerar Hamas dig direkt?

Så det är Israels fel om gisslan dör menar du?

Spränger man I ett område där gisslan befinner sig så föräder man sitt egna folk.

Tror du att Israelerna som dött eller skadats i Gaza av sina egna bomber tänker att deras liv betyder någonting överhuvudtaget?

Låt oss säga att du blir kidnappad på samma sätt. Du hade förväntat dig att Sverige skulle göra allt i sin makt för att få hem dig levande. Det gjorde nog Israelerna som har dött också..

Hade Sverige reagerat på samma sätt som Israel hade både vårat egna folk och omvärlden föraktat oss.

Du rättfärdigar en massaker med en annan. Lite som att säga att Breivik gjorde rätt för sig bara för att Islamister har begått massa terrordåd.

Som sagt båda sidorna drivs av girighet, ondska och fantasier som skrevs för tusentals år sedan. Det finns ingen god i det här kriget. Så sluta sitt på läktaren och ropa som att du hejjar på något jävla fotbollslag, samtidigt som du gottar dig i andras misär.
Citera
2023-10-26, 16:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Polispotatis
Spränger man I ett område där gisslan befinner sig så föräder man sitt egna folk.

Tror du att Israelerna som dött eller skadats i Gaza av sina egna bomber tänker att deras liv betyder någonting överhuvudtaget?

Låt oss säga att du blir kidnappad på samma sätt. Du hade förväntat dig att Sverige skulle göra allt i sin makt för att få hem dig levande. Det gjorde nog Israelerna som har dött också..

Hade Sverige reagerat på samma sätt som Israel hade både vårat egna folk och omvärlden föraktat oss.

Du rättfärdigar en massaker med en annan. Lite som att säga att Breivik gjorde rätt för sig bara för att Islamister har begått massa terrordåd.

Som sagt båda sidorna drivs av girighet, ondska och fantasier som skrevs för tusentals år sedan. Det finns ingen god i det här kriget. Så sluta sitt på läktaren och ropa som att du hejjar på något jävla fotbollslag, samtidigt som du gottar dig i andras misär.

Hur vet vi att de dött av israeliska bomber och inte att Hamas dödat dem?
Citera
2023-10-26, 16:11
Medlem
Polispotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Hur vet vi att de dött av israeliska bomber och inte att Hamas dödat dem?

Kanske vi aldrig tyvärr kommer att få veta. Men lägger man ihop ett och ett så kan man ju i princip garantera att Israeliska liv har eller kommer skördas av sina egna bomber.

Har dom inte, så har ju uppenbarligen Hamas sett till att det inte sker. Då gisslan kanske kan ses som någon slags sista nödutgång i det hela.
Citera
2023-10-26, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Vet ej. Fann det bara intressant.
(dålig stavning, förresten)

Jag högg kanske lite snabbt på den 😀
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto