2023-10-26, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Säkerligen bortredigerat av moderatorer. Men, det finns andra media än denna tråden! Sök, och du skall finna!
(intressant är att fokusera på det faktum att T var enäggstvilling, vilket inte heller framkommer klart i tråden. Där är bara: Stackars T! Som de eländiga negerjudarna mördade och skändade!)

Hur får du det till att spela nån roll, om det skulle vara så? Det ursäktar ju inte mord...
Citera
2023-10-26, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hnes1983
Jag bor här, men känner ej nån i Toves familj. Endast ytligt bekant med släktingar till Johanna.
Däremot... som snacket går i fikarum mm. så lär det vara väldigt besvärligt för mördarnas familjer...! Vetlanda är väldigt bra på skvaller, och detta kommer inte att ha blåst över på länge. Kanske aldrig, helt.

Så tjejerna, även om de frias, kommer aldrig kunna leva ett normalt liv här eller i närheten. Och jag skulle tro att deras familjer ständigt får höra tisslande och tasslande och en och en annan elak kommentar när de rör sig ute bland folk.

Johannas föräldrar har flyttat ifrån Vetlanda men Majas föräldrar bor kvar och det ser ut som att de också tänker bo kvar
De är pingstvänner och pappan är pastor
Senast redigerad av Anedin 2023-10-26 kl. 07:56.
Citera
2023-10-26, 07:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det är ju ganska tydligt att HR:s syn på rimligt tvivel och rättvisa skiljer sig kraftigt åt från befolkningens. Och det är lika tydligt att sunt förnuft har en ytterst liten plats i juridiska bedömningar.

Tyvärr kan vi inte räkna med några större förändringar inom överskådlig framtid, politikerna verkar inte ta frågan på särskilt stort allvar.
Det är som om det vilar nåt svart moln över alltihopa, nåt som rättsfallet dras med ända från start.
Jag blir inte riktigt klok på vad det är.
Domen är inte helt klockren heller IMO även om det blir begripligt svagt om det saknas en hel del.

Byte av jobb är inte värst ovanligt.
Men om ÅK inte la värst med krut så undrar jag vad de anser om att vederbörande ska bli en kollega som domare.
Men det var bara en bitanke.

Nästa kom iaf i sin tur som domare från Göta hovrätt och hade väl dömt ihop med två av domarna om jag inte minns fel.
Typ koll på krav.

I ärlighetens namn kändes inte som han gick in som ÅK med en väldigt positiv attityd och är skeptisk mot upplägget eller vad det nu ska betecknas.

"Även åklagaren Thobias Vilhelmsson säger att Tovefallet kommit att handla för mycket om små, tekniska detaljer – och för lite om det som är viktigt.

– Det handlar om att en ung kvinna lämnade hemmet för att gå ut på krogen och aldrig mer kom hem, säger han under rättegångens sista dag.
Redan tidigare har målsägarbiträdet Uno Karlsson, som representerar Toves familj, påpekat att fokus hamnat på fel frågor i rättegången om 21-åriga Toves död. "
https://www.jp.se/2023-10-12/aklagaren-i-tove-fallet-tappat-bort-vad-det-handlar-om

Men samtidigt - Vad är det här för framtoning?

Att han inte tror på skuldfrågan, tror jag rakt inte på - det vore oerhört konstigt om han övertagit fallet och primärt yrka på mord för båda. Förutom rent yrkesmässigt vansinne.

https://tv.aftonbladet.se/video/360458/fragan-som-far-aklagaren-att-tystna

... eller så är han inte att inte överförtjust hur materialet bearbetats?

HovR lyssnar som sagt av filer ang vad som sas i TR och hur det då hanterats av den dåvarande ÅK.
Rent praktiskt och tidsmässigt lär det vara svårt att göra om det som skett i TR och speciellt om det det berör inidicier och avsaknad av konfrontation. Det gick som sagt fort i TR.

Tvärtom finns ändå personer som friats i TR och med djupt engagemang har vederbörande åkt dit i HovR (har nämnt trippelmordet i Uddevalla nyss).
Ett effektiviserat upplägg ang vittnen, bevisning och rekonstruktion (som var ny).
Där gärningsbeskrivning blev tydligare och medgärningsmannaskap framträdde.

Den ena är undermålig och den andra är uppgiven?

Ang Maja nämner han att han bedömdes att inte ha kommit med nån "positiv bevisning" och att det inte höll att bygga på en medåtalad.
Det lär nog de flesta begripa att det inte står på egna ben.

"Du själv hade inte kunnat göra nåt mer för att bevisa att hon verkligen var skyldig?

- Det här är nu en bedömning som hovrätten gjort utifrån den bevisning som fanns i förhållande till henne och jag tror att mot bakgrund av hur processen var i Hovrätten så är det svårt att göra nånting annorlunda. "
https://sverigesradio.se/artikel/aklagaren-inte-forvanad-over-att-19-aringen-frias
Citera
2023-10-26, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Johannas föräldrar har flyttat men Majas föräldrar bor kvar och det ser ut som att de också tänker bo kvar
De är pingstvänner och pappan är pastor

Just det. Det var ju det där med förlåtelse... bland kyrkligt folk (och det finns det ju ganska många av här...)

Resten är nog inte så förlåtande.

Om det inte framgår så är jag inflyttad i vuxen ålder, ej uppvuxen här. Därför inte så bra koll på folk på orten. Men är det nåt Vetlandaborna skulle kunna vinna SM i (förutom frikyrkoförsamlingar per capita) så är det nog skvaller och skitsnack om folk. Så det är ju väldigt klokt om Johannas föräldrar flyttat. Det hade jag också gjort i deras sits.

Majas föräldrar bör nog fundera på samma sak... och hon själv bör inte ens tänka tanken att föröka bo kvar här eller i trakten. Har jag förstått rätt, hur folk funkar här, så kommer hon få det jäkligt jobbigt! Eventuellt till och med leva farligt, skulle jag tro...
Lägg därtill närvaron av NMR med flera av liknande åsikt som finns här, så kan hatet mot henne lätt rinna över, då de inte helt oväntat också har problem med hennes hudfärg...
Skulle inte bli det minsta förvånad om nån/några fick för sig att ta lagen i egna händer, när hon friats...
Citera
2023-10-26, 08:04
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Spaltmetrarna som fyllts med kampsportshänvisningar som argument för Ms deltagande är alltså oärliga clownargument om jämförelsen nu inte har relevans.

Märkligt att det ens kommit på tal som motargument till Js ryttarskänklar och ridvana. Mig veterligt nämns inte kampsport över huvud taget i FUP. Du får gärna referera om jag missat något.

Men herregud....du kan inte mena allvar?

Vad jag skrev till dig som var kampsportsrelaterat handlade uteslutande om tre saker:
1) Ditt felaktiga påstående om att det var en "fysisk omöjlighet" att hålla fast armar från en sidoposition.
2) Att det inte är en realistisk kontrollposition för en person att sitta på överkropp och armar samtidigt och förhindra att endera kommer loss.
3) Att även OM det var sant att Tove försökte strypa J (vilket ingen av oss trodde) så skulle man inte kunna förvänta sig att se ett märke på J:s hals.

That's it. Jag sa INGENTING om att detta "bevisar" Ms deltagande, det har du fantiserat ihop alldeles själv.

Det är verkligen helt fantastiskt hur du kan hitta på såna här saker samtidigt som du anklagar MIG för att hela tiden komma med "snedvridna påståenden" som du sedan inte behagade nämna ett enda exempel på. Du borde verkligen skämmas.
Citera
2023-10-26, 08:06
Medlem
PrincessAnnes avatar
Kan man säga att bevisläget var svagt från början och att den första åklagaren (som drev målet i TR) hade tur som fick båda fällda för mord? Flera juridiska experter sa ju direkt efteråt att domen skulle ändras i HR eftersom det saknades bevis som band båda till mordet.

Sedan fick en ny åklagare ta över (sedan den förra blivit domare) och fick väl egentligen den hopplösa uppgiften att driva ett mål med väldigt lite bevis. Se bara på J:s advokat som försökte få det till att T dog mer eller mindre av en olyckshändelse. Om HR gått på den linjen skulle båda ha frikänts för mord och snart vara fria.

Att man får straffrabatt för att man medverkat i utredningen låter oerhört märkligt. Då kan ju alla grova brottslingar få lägre straff genom att samarbeta när de väl inser att det är kört. Med det resonemanget kan bara de som blånekar dömas till lagens strängaste straff. Eller har jag missat något?
Citera
2023-10-26, 08:11
Medlem
PrincessAnnes avatar
Någon som vet varför HR-domarna på presskonferensen i går bara talade om "19-åringen" och "20-åringen" trots att både namn och bild publicerades efter domen i TR? Dessutom står ju både namn, personnr och adress i domen som ligger ute.
Citera
2023-10-26, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
På vilket sätt ger det Johanna kontroll över något? Det är ju bara trams.

Det borde väl vara ganska uppenbart att hon tar kontroll genom att inkludera MH. Att hon samtidigt anger sig själv är ovidkommande. Jag har svårt att tro att någon hade trott på henne om hon pekat på MH som ensam eller initiativtagande gärningsman, då inget annat pekade på detta.

Men som sagt, det är inte poängen. Poängen är att det kan finnas andra rimliga skäl till att en medåtalad säger så (HR ger ett annat exempel om du inte köper mitt, jag bryr mig inte), och att man då bör vara aktsam vad gäller ett sådant uttalande. I synnerhet när JJ inte ger en övertygande berättelse om vad MH ska ha gjort (som är förenlig med bevisningen).
Senast redigerad av Flygsand 2023-10-26 kl. 08:37.
Citera
2023-10-26, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ja det är nog så som du beskriver
Hur är det i andra länder
finns det något land som är ett föredöme?

Svårt att veta hur framtid kommer att se ut för M och J angående brottslighet

De flesta länder skulle jag säga har olika versioner av VF. Vissa ger mer mindre andra mer. Till ex Finland ger halvtid för förstagångsförbrytare. Ett problem i Sverige enligt mig är att det i många fall för enkelt att få full VF

Mördare har generellt lägre återfallsrisk än andra brottslingar, speciellt om man tittar i samma brottstyper, som de har begått. Undantag sexbrottslingar skulle jag tro.

Nu har inte jag läst i mig på individerna speciellt mycket. Men om jag ska tro media och det lilla jag har läst. Så tror jag inte Maja begår brott igen om ingen "stark" person får henne att göra det. Sen så verkar hon ha kontakt med pingstkyrkan. De är ofta verkligen riktigt förlåtande. Johanna är en farligare person. Men forskningen har inte så bra kunskap när det gäller kvinnliga mördare.
Citera
2023-10-26, 08:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
Hon sitter väl i det häktet som hon suttit hela tiden...
Det kanske går att skicka via kriminalvården till henne.
Vet inte säkert, då jag tror att det borde gå så oxå, men de läser kanske brevet innan.
Hon hamnar på riksmottagningen för riskbedömning inför fast placering.
Men där är hon väl redan placerad?
Hinsan alltså.
Citera
2023-10-26, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hnes1983
Just det. Det var ju det där med förlåtelse... bland kyrkligt folk (och det finns det ju ganska många av här...)

Resten är nog inte så förlåtande.

Om det inte framgår så är jag inflyttad i vuxen ålder, ej uppvuxen här. Därför inte så bra koll på folk på orten. Men är det nåt Vetlandaborna skulle kunna vinna SM i (förutom frikyrkoförsamlingar per capita) så är det nog skvaller och skitsnack om folk. Så det är ju väldigt klokt om Johannas föräldrar flyttat. Det hade jag också gjort i deras sits.

Majas föräldrar bör nog fundera på samma sak... och hon själv bör inte ens tänka tanken att föröka bo kvar här eller i trakten. Har jag förstått rätt, hur folk funkar här, så kommer hon få det jäkligt jobbigt! Eventuellt till och med leva farligt, skulle jag tro...
Lägg därtill närvaron av NMR med flera av liknande åsikt som finns här, så kan hatet mot henne lätt rinna över, då de inte helt oväntat också har problem med hennes hudfärg...
Skulle inte bli det minsta förvånad om nån/några fick för sig att ta lagen i egna händer, när hon friats...

Jag har funderat länge på varför Majas föräldrar envisas med att bo kvar

För Majas skull som du skriver det finns galningar och även av respekt för Toves anhöriga
Det måste kännas fruktansvärt obehagligt förn dem att möta dessa familjer

Jag har fått en bild av att pastorn envisas med att bo kvar för att rädda sitt egna anseende inom pingströrelsen och Vetlanda och trodde väl att bara Maja blir frisläppt utan en mord dom så skulle de få folkets förlåtande
Kanske inte så poppis i pingstförsamlingen att ha en mord dömd dotter då tappar man nog sitt anseende och det vill nog inte pastorn så de har nog kämpat att få Maja fri och kan skylla på att djävulen J har styrt deras dotter som nu ska renas

Jag kanske har fel men det låter helt korkat att tro på att det är bra för Maja att bo kvar
Citera
2023-10-26, 08:25
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är som om det vilar nåt svart moln över alltihopa, nåt som rättsfallet dras med ända från start.
Jag blir inte riktigt klok på vad det är.
Domen är inte helt klockren heller IMO även om det blir begripligt svagt om det saknas en hel del.

Byte av jobb är inte värst ovanligt.
Men om ÅK inte la värst med krut så undrar jag vad de anser om att vederbörande ska bli en kollega som domare.
Men det var bara en bitanke.

Nästa kom iaf i sin tur som domare från Göta hovrätt och hade väl dömt ihop med två av domarna om jag inte minns fel.
Typ koll på krav.

I ärlighetens namn kändes inte som han gick in som ÅK med en väldigt positiv attityd och är skeptisk mot upplägget eller vad det nu ska betecknas.

"Även åklagaren Thobias Vilhelmsson säger att Tovefallet kommit att handla för mycket om små, tekniska detaljer – och för lite om det som är viktigt.

– Det handlar om att en ung kvinna lämnade hemmet för att gå ut på krogen och aldrig mer kom hem, säger han under rättegångens sista dag.
Redan tidigare har målsägarbiträdet Uno Karlsson, som representerar Toves familj, påpekat att fokus hamnat på fel frågor i rättegången om 21-åriga Toves död. "
https://www.jp.se/2023-10-12/aklagaren-i-tove-fallet-tappat-bort-vad-det-handlar-om

Men samtidigt - Vad är det här för framtoning?

Att han inte tror på skuldfrågan, tror jag rakt inte på - det vore oerhört konstigt om han övertagit fallet och primärt yrka på mord för båda. Förutom rent yrkesmässigt vansinne.

https://tv.aftonbladet.se/video/360458/fragan-som-far-aklagaren-att-tystna

... eller så är han inte att inte överförtjust hur materialet bearbetats?

HovR lyssnar som sagt av filer ang vad som sas i TR och hur det då hanterats av den dåvarande ÅK.
Rent praktiskt och tidsmässigt lär det vara svårt att göra om det som skett i TR och speciellt om det det berör inidicier och avsaknad av konfrontation. Det gick som sagt fort i TR.

Tvärtom finns ändå personer som friats i TR och med djupt engagemang har vederbörande åkt dit i HovR (har nämnt trippelmordet i Uddevalla nyss).
Ett effektiviserat upplägg ang vittnen, bevisning och rekonstruktion (som var ny).
Där gärningsbeskrivning blev tydligare och medgärningsmannaskap framträdde.

Den ena är undermålig och den andra är uppgiven?

Ang Maja nämner han att han bedömdes att inte ha kommit med nån "positiv bevisning" och att det inte höll att bygga på en medåtalad.
Det lär nog de flesta begripa att det inte står på egna ben.

"Du själv hade inte kunnat göra nåt mer för att bevisa att hon verkligen var skyldig?

- Det här är nu en bedömning som hovrätten gjort utifrån den bevisning som fanns i förhållande till henne och jag tror att mot bakgrund av hur processen var i Hovrätten så är det svårt att göra nånting annorlunda. "
https://sverigesradio.se/artikel/aklagaren-inte-forvanad-over-att-19-aringen-frias

I mitt tycke borde fokus hela tiden ha legat på att upprepa hur oförenliga den stora mängden omständigheter är med en olycka/sömn och hur ingenting återstår att förklara om det handlar om ett mord. Framför allt under korsförhör. Ifrågasätta varje svar, visa hur de ljuger. Gå igenom deras polisförhör i detalj och visa hur storyn växer fram bit för bit. Kanske kunde man till slut få polletten att trilla ner t o m hos en hovrättsdomare. Man borde iaf ha försökt.

Hovrätten har liksom kompartmentalisering inbyggt. De tittar på bevisning för Majas deltagande för sig, och bevisning för Majas orimliga story för sig. Fastän Majas orimliga story i sig är bland det främsta beviset för hennes deltagande. Man borde ha försökt pränta in att en oskyldig person helt enkelt inte beter sig såhär under några som helst omständigheter. IMO är det där nyckeln för hela fallet finns.

Hade det fungerat? Kanske, kanske inte. Men då hade man iaf kunnat säga att man gjort allt man kunnat och att man stridit för Tove och hennes familj. Nu var det verkligen som att ingen riktigt brydde sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in