2023-10-26, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Har inte orkat engagera mig allt för mycket i den här konflikten på sistone men hörde på radion att Ukraina har ammunitionsproblem igen och att förråden i väst står tomma. Jag vet att vi jobbar femskift i Karlskoga för att tillverka artillerigranater men hur akut är den här bristen? Det verkade mest slätas över som att det nog löser sig och sedan gick de vidare till att rapportera om annat ovidkommande.
Den verkar vara väldigt akut, och enligt Nato själva så har dom stora problem och inte vet hur dom ska lösa det hela.
Från ett uttalande från toppmötet i Sverige just nu.

Industrikrisen som hotar segern i kriget

https://www.aftonbladet.se/a/BWPGb0
Citera
2023-10-26, 07:20
Medlem
donald12s avatar
Bara 2900 till 300000 nu!

The total combat losses of the enemy from 24.02.22 to 26.10.23 were approximately:

of personnel / personnel ‒ about 297120 (+810) persons / persons,
tanks ‒ 5141 (+29) units,
armored combat vehicles / APV ‒ 9715 (+18) units,
artillery systems – 7155 (+30) units,
RSZV / MLRS – 834 (+1) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 556 (+2) units,
aircraft – 320 (+0) units,
helicopters – 324 (+0) units,
UAV operational-tactical level – 5389 (+17),
cruise missiles ‒ 1538 (+0),
ships / boats / warships / boats ‒ 20 (+0) units,
submarines - 1 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 9507 (+33) units,
special equipment / special equipment ‒ 1010 (+3).

Data are being updated.

Beat the occupier! Together we will win! Our strength is in the truth!/ Strike the occupier! Let's win together! Our strength is in the truth!
Citera
2023-10-26, 07:25
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Bara 2900 till 300000 nu!

The total combat losses of the enemy from 24.02.22 to 26.10.23 were approximately:

of personnel / personnel ‒ about 297120 (+810) persons / persons,
tanks ‒ 5141 (+29) units,
armored combat vehicles / APV ‒ 9715 (+18) units,
artillery systems – 7155 (+30) units,
RSZV / MLRS – 834 (+1) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 556 (+2) units,
aircraft – 320 (+0) units,
helicopters – 324 (+0) units,
UAV operational-tactical level – 5389 (+17),
cruise missiles ‒ 1538 (+0),
ships / boats / warships / boats ‒ 20 (+0) units,
submarines - 1 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 9507 (+33) units,
special equipment / special equipment ‒ 1010 (+3).

Data are being updated.

Beat the occupier! Together we will win! Our strength is in the truth!/ Strike the occupier! Let's win together! Our strength is in the truth!

Om det håller i sig når det 300 000 till helgen. Detta är trots allt miniminivån på antalet döda. I verkligheten har det nog redan passerat den gränsen.
Citera
2023-10-26, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Den verkar vara väldigt akut, och enligt Nato själva så har dom stora problem och inte vet hur dom ska lösa det hela.

Troligen därför Archer inte används. Finns inga skäl att skjuta flera granater i följd om man bara har max en.
Citera
2023-10-26, 07:32
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800

Haha, en artikel just som jag satt och funderade på det. Men ja, det var det jag tänkte också. Bofors säger att de arbetat på maxkapacitet och det räcker inte på långa vägar. Staten lär behöva dra igång en ny verksamhet om ingen privat aktör är sugen för allt Bofors producerar lär gå till Ukraina. Vi har inget alls själva att försvara oss med.
Citera
2023-10-26, 07:36
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tack för rättelsen, Slovakien ska det vara. Det sista vi behöver är femtekolonnare som motarbetar oss när vi behöver en samlad front.
Ja sen nya slovakiska regeringen är pro-ryska men det är Slovakien. De är för små för att ställa till med något större elände.
Citera
2023-10-26, 07:52
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Staten lär behöva dra igång en ny verksamhet om ingen privat aktör är sugen för allt Bofors producerar lär gå till Ukraina. Vi har inget alls själva att försvara oss med.

Det finns ett EU-projekt för att hjälpa Europeiska tillverkare att rampa upp produktionen. Efter dom sedvanliga byråkratiska diskussionerna och planeringsfasen så tror jag nu dom är redo att ta emot förslag från tillverkarna.

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_23_5105
Citat:
Today, the Commission intensifies its support to the European defence industry with the adoption of the Work Programme foreseen in the Regulation on supporting Ammunition Production (ASAP) for 2023-2025. ASAP will allocate €500 million to the support of investment projects worth up to €1.4 billion, thereby incentivising the ramp-up of ammunition and missiles production in the European Union.

Det löser nog inte Ukrainas akuta behov men väl implementerat och om något år eller två så kommer vi vara starkare än någonsin. Kanske inte direkt det mästerstrategen hade tänkt sig när han startade kriget.
Citera
2023-10-26, 07:59
Medlem
Citat:
Haha, en artikel just som jag satt och funderade på det. Men ja, det var det jag tänkte också. Bofors säger att de arbetat på maxkapacitet och det räcker inte på långa vägar. Staten lär behöva dra igång en ny verksamhet om ingen privat aktör är sugen för allt Bofors producerar lär gå till Ukraina. Vi har inget alls själva att försvara oss med.
Ja nä det här funkar ju inte och att dra igång nya fabriker tar ju lång tid och då är det väl redan försent.
Men rätt tufft av dom att erkänna hur illa det är.
Citera
2023-10-26, 08:14
Medlem
donald12s avatar
Citat:

All ammunition används mot vår gemensamma fiende ryZZland... Ukraina gör grovjobbet åt oss
Citera
2023-10-26, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det hänger nog ihop med att man frångått kärnvapenprovstoppsavtalet. Sen ska det eskaleras i ett antal steg, vi får väl se hur långt man går. Kan vara bra att se över sin prepping så man inte står utan dassapapper "when the shit hits the fan". Baltikum kan de glömma, det är Nato-territorium.

Är du säker på att Ryssland bryr sig?
Citera
2023-10-26, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Kan även vara en markering till omvärlden ang. Ukraina.

Ingen såg den kopplingen va?

Alla såg den. Putin har hotat med kärnvapen sen dag 1. Även ett misslyckat test innan det här hotet. Jag ser det inte som ett styrkebesked, känns snarare desperat nu när det inte går så bra för armén.
Senast redigerad av YBB641 2023-10-26 kl. 09:01.
Citera
2023-10-26, 09:06
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Det finns ett EU-projekt för att hjälpa Europeiska tillverkare att rampa upp produktionen. Efter dom sedvanliga byråkratiska diskussionerna och planeringsfasen så tror jag nu dom är redo att ta emot förslag från tillverkarna.
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_23_5105
Det löser nog inte Ukrainas akuta behov men väl implementerat och om något år eller två så kommer vi vara starkare än någonsin. Kanske inte direkt det mästerstrategen hade tänkt sig när han startade kriget.

Ja långsiktigt så kan europeiska länder fylla på sina egna förråd medan Ryssland förbrukar allt de tillverkar; så för Ryssland att gå vidare mot ett NATO-land kan de ju glömma. Sedan får väl Ukraina vara lite mer sparsamma med sin ammunition i ett par år. Man skall även räkna med Sydkorea, de tillverkar samma NATO-ammunition.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in