2023-10-25, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Talmannen bestämmer vilka frågor som ska tas upp till omröstning. Därför har talmannen makt att förhala beslut han ogillar.

Nu är ju USA en demokrati så tvivlar starkt på att talmannen förhalar bara för att han ogillar diskussionsunderlaget.
Citera
2023-10-25, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Om vi nu utgår från att dina fantasisiffror stämmer: kommer ukraina vinna kriget till våren?

Tidpunkt är ointressant. Att dom vinner däremot är viktigt.
Citera
2023-10-25, 22:16
Medlem
Citat:
Om vi nu utgår från att dina fantasisiffror stämmer: kommer ukraina vinna kriget till våren?

Jag måste först fråga om du förstår vad jag hänvisar till. Förstår du innebörden av verifierade förluster, såna man har fotobevis på?
Det är ingen exakt vetenskap men är det närmaste vi kommer. Du kan själv hjälpa dem bakom listan och leta reda på dubbletter. Vet du vad de har faktiskt en lista för det också, dubbletter hittade och revideringar de genomför.

Tillbaka till din fråga:
Oryxs är de siffrorna som ligger närmast verkligheten PUNKT! Ukrainas och Rysslands siffor får man ta med en stor nypa om inte nävar av salt.
Man kan jämföra Oryxs siffror mot Covert Cabals, han som gillar att räkna fordon och Rysslands reserver på satellitbilder. Rekommenderar dig att kolla på hans YT-kanal. Han tar också emot hjälp med att räkna fordon om du gör nytta. GPS-koordinater på samtliga fordonsparker finns tillgängliga på nätet/twitter.
Fortsätter Ryssland i denna takt kommer deras reserv av stridsvagnar, stridsfordon osv att ta slut om 2-3 år. Det förutsätter att större mängd går att återställa rakt av utan att kannibalisera andra fordon.

Så återigen, gå och kolla på Oryxs hemsida så du förstår vad jag menar:
https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html

Därefter kan du gå in på Covert Cabals kanal och ta dig en rundtur:
https://www.youtube.com/@CovertCabal/featured
Citera
2023-10-25, 22:28
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Jag måste först fråga om du förstår vad jag hänvisar till. Förstår du innebörden av verifierade förluster, såna man har fotobevis på?
Det är ingen exakt vetenskap men är det närmaste vi kommer. Du kan själv hjälpa dem bakom listan och leta reda på dubbletter. Vet du vad de har faktiskt en lista för det också, dubbletter hittade och revideringar de genomför.

Tillbaka till din fråga:
Oryxs är de siffrorna som ligger närmast verkligheten PUNKT! Ukrainas och Rysslands siffor får man ta med en stor nypa om inte nävar av salt.
Man kan jämföra Oryxs siffror mot Covert Cabals, han som gillar att räkna fordon och Rysslands reserver på satellitbilder. Rekommenderar dig att kolla på hans YT-kanal. Han tar också emot hjälp med att räkna fordon om du gör nytta. GPS-koordinater på samtliga fordonsparker finns tillgängliga på nätet/twitter.
Fortsätter Ryssland i denna takt kommer deras reserv av stridsvagnar, stridsfordon osv att ta slut om 2-3 år. Det förutsätter att större mängd går att återställa rakt av utan att kannibalisera andra fordon.

Så återigen, gå och kolla på Oryxs hemsida så du förstår vad jag menar:
https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html

Därefter kan du gå in på Covert Cabals kanal och ta dig en rundtur:
https://www.youtube.com/@CovertCabal/featured

Jag delar din åsikt att Oryx är det bästa som finns i form av objektiv och korrekt info. Man kan gilla eller ogilla siffrorna han redovisar men metodiken och hans regler för verifiering och möjligheten för alla att öppet påvisa felaktigheter gör listan så solid som det går.

Allt annat från respektive stridande mediaorganisation är mer att se som propaganda. Båda sidorna rapporterar vinklat för egna fördelar men ryssland gör det på ett ogenant löjeväckande sätt medans Ukraina bara friserar det men håller sig till vad som nästan skulle kunna vara rimligt.

Däremot så tror jag tyvärr inte att Ryska stridsfordon har en given tid i framtiden där de tar slut. Det är Ryssland vi pratar om här och de har sitt ursprung i Sovjet. Det här är ett land som hade viss produktion av egna vagnar 2022, en annan mängd nu och skulle 2023 kunna ha en helt annan produktionsmängd. Vill det landet skita ur sig 500 stridsfordon i månaden så skulle de kunna ställa om till det med drakoniska åtgärder där de låter människor "tjänstgöra" för moderlandet på produktionslina efter produktionslina.

Vi måste sluta tro att Ryssland snart har slut på saker och att de inte kan öka produktion.

Att vara realist där innebär inte att vi ska sluta stödja Ukraina. Det innebär att vi måste inse att vårt stöd måste vara ännu större och bättre.

Kriget tar inte slut för att Ryssland får slut på grejor. De kommer de aldrig få. Kriget tar slut då Ukraina med väst hjälp visar sig vara en motståndare som Ryssland aldrig kan besegra i kombination med att Rysslands ekonomi och stat kollapsar.
Citera
2023-10-25, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Jag delar din åsikt att Oryx är det bästa som finns i form av objektiv och korrekt info. Man kan gilla eller ogilla siffrorna han redovisar men metodiken och hans regler för verifiering och möjligheten för alla att öppet påvisa felaktigheter gör listan så solid som det går.

Allt annat från respektive stridande mediaorganisation är mer att se som propaganda. Båda sidorna rapporterar vinklat för egna fördelar men ryssland gör det på ett ogenant löjeväckande sätt medans Ukraina bara friserar det men håller sig till vad som nästan skulle kunna vara rimligt.

Däremot så tror jag tyvärr inte att Ryska stridsfordon har en given tid i framtiden där de tar slut. Det är Ryssland vi pratar om här och de har sitt ursprung i Sovjet. Det här är ett land som hade viss produktion av egna vagnar 2022, en annan mängd nu och skulle 2023 kunna ha en helt annan produktionsmängd. Vill det landet skita ur sig 500 stridsfordon i månaden så skulle de kunna ställa om till det med drakoniska åtgärder där de låter människor "tjänstgöra" för moderlandet på produktionslina efter produktionslina.

Vi måste sluta tro att Ryssland snart har slut på saker och att de inte kan öka produktion.

Att vara realist där innebär inte att vi ska sluta stödja Ukraina. Det innebär att vi måste inse att vårt stöd måste vara ännu större och bättre.

Kriget tar inte slut för att Ryssland får slut på grejor. De kommer de aldrig få. Kriget tar slut då Ukraina med väst hjälp visar sig vara en motståndare som Ryssland aldrig kan besegra i kombination med att Rysslands ekonomi och stat kollapsar.

Nu vara min analys baserad på dagsläget och nuvarande takt. Du har rätt i att produktionen kommer öka och den biten tog jag inte med i tidigare inlägg för det är inget jag kan sia om och vara säker på att jag är i rätt härad.
Jag hävdar ändå att vi skall räkna och försöka analyser för att visa på dödligheten hos Ryssland och forna Sovjet. Sen går det aldrig som man tänk sig och det förutsätter jag, naivt nog, att folk förstår.

Men jag håller med dig att stödet skall vara till fullo oavsett läge. Vi gör alldeles för lite idag för Ukrainas sak. Vi ska inte vara några känslodjur och hoppas att det går vägen, vi skall bestämt köra över lede fi med våran övertygelse om och om igen bara för att vara säkra.
Citera
2023-10-25, 23:11
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Dåliga nyheter för den kriminella juden zelensky och hans junta i kiev:

https://twitter.com/visegrad24/status/1717236938800091238

Det ser allt mörkare ut för hollywoodnazismen i ukraina.

Så där har det låtit i snart 2 år.., syns du inte det är en smula konstigt ?

Att i iallafall ett och halvt år har mässats : Slutet är nära för Zelensky och Ukraina !

Tja, då blir det ju bara bra med F16 och Rheinmetalls fabriker. Samt massa annat "smått och gott". Så får du upprepa det samma igen om ett halvår...
Citera
2023-10-26, 00:05
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Mycket luft i svaret. Så en till fråga: har ukraina 2-3 år på sig för att vinna kriget mot ryssen?

Ser inte Putte lite ensam ut vid sitt stora bord, dränkt i konstigt ljus och skumma idéer:

https://omni.se/a/VPJ5J3

Cringe! Som ungarna säger…
Citera
2023-10-26, 00:49
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
EU är en stark formation om det inte vore för Ungern och Tjeckien. De här två måste få in huvudet i arselet omgående eller återgå till Sovjetdoktrin och bli fullständigt rövgökade!

Jag tror du menar Slovakien. Regeringar kommer och går, inte så mycket att haka upp sig på. Dessa 2 länder kanske blir negativa till Ryssland senare medans andra länder som är mot Ryssland nu kan få nya ryssvänliga regeringar. Det är oundvikligt i demokratier men det spelar ingen roll. Det behövs inte så många länder samtidigt för att knäcka Ryssland.
Citera
2023-10-26, 02:09
Medlem
needAlifes avatar
Har inte orkat engagera mig allt för mycket i den här konflikten på sistone men hörde på radion att Ukraina har ammunitionsproblem igen och att förråden i väst står tomma. Jag vet att vi jobbar femskift i Karlskoga för att tillverka artillerigranater men hur akut är den här bristen? Det verkade mest slätas över som att det nog löser sig och sedan gick de vidare till att rapportera om annat ovidkommande.
Citera
2023-10-26, 03:24
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Har inte orkat engagera mig allt för mycket i den här konflikten på sistone men hörde på radion att Ukraina har ammunitionsproblem igen och att förråden i väst står tomma. Jag vet att vi jobbar femskift i Karlskoga för att tillverka artillerigranater men hur akut är den här bristen? Det verkade mest slätas över som att det nog löser sig och sedan gick de vidare till att rapportera om annat ovidkommande.

Det har låtit så från trådens Vatniks i över ett år.
Ammon är slut, Väst har tröttnat osv.

Det stämmer inte.
Citera
2023-10-26, 04:31
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Det har låtit så från trådens Vatniks i över ett år.
Ammon är slut, Väst har tröttnat osv.

Det stämmer inte.
Ja men det var ju därför jag frågade. Var ju statsradion och VD för boforsverken som sade det. Ville veta hur det ser ut i resten av Europa.

Finns säkert fler lager att ta av men de verkade faktiskt tycka att det var akut. Finns det ingen ammunition så är det ju kört och det hoppas varken du eller jag. Då vinner Putler.
Senast redigerad av needAlife 2023-10-26 kl. 04:33.
Citera
2023-10-26, 06:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror du menar Slovakien. Regeringar kommer och går, inte så mycket att haka upp sig på. Dessa 2 länder kanske blir negativa till Ryssland senare medans andra länder som är mot Ryssland nu kan få nya ryssvänliga regeringar. Det är oundvikligt i demokratier men det spelar ingen roll. Det behövs inte så många länder samtidigt för att knäcka Ryssland.

Tack för rättelsen, Slovakien ska det vara. Det sista vi behöver är femtekolonnare som motarbetar oss när vi behöver en samlad front.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in