2023-10-26, 00:44
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Tvåstatslösning är de facto den enda lösningen.
Du slår in öppna dörrar här. Alla vet att det är vägen framåt, men palestinierna har hårdnackat vägrat acceptera något annat än att de ska kontrollera hela området. Redan 1948 var förslaget att dagens Israel skulle delas mellan de olika grupper som bebodde området, dvs. israeler och palestinier, men palestinierna satte sig på tvären eftersom de inte fick hela landområdet.
Än idag är Hamas mål att mörda samtliga israeler och ta hela Israel att han för sig själva. Det är en relativt dålig utgångspunkt att ha med sig i samtal med Israel, särskilt som man terrormördat tusentals israeler och kidnappat hundratals.
Citera
2023-10-26, 00:45
Medlem
Det är mycket uppmuntrande att Israel nu även bombar Syrien och Libanon. Men det är för lite robotar som skickas dit så där behöver IDF öka frekvensen av bombning. Även Jordan, Yemen och andra sandneger-nationer skulle behöva bombas hårt.
Citera
2023-10-26, 00:46
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Redan i den lösning som diskuterades i Camp David år 2000 stod det klart att Palestina inte skulle få ha en försvarsmakt bortom lätt beväpnade säkerhetsstyrkor och det var inte den saken det stöp på.

Tvåstatslösningen är inte på agendan just nu, håller helt med om det. Men det var den inte före den 7 oktober heller. Eller för två år sedan. Eller för tio år sedan. Men under perioden 1993-2000 och någonstans kring 2008 var det verkligen på bordet.

Det är den enda lösning som finns eftersom omvärlden inte kommer tolerera någon annan lösning (dvs utplåning av Israel eller fördrivning av palestinierna) och det är den enda lösning parterna kan leva med, om man löser alla knepiga kringproblem förstås.

Det kommer säkert ta ett bra tag innan man kan börja förhandla igen men jag tror Israel inser att den nuvarande säkerhetsordningen som går ut på att inte förhandla med palestinierna och på så vis försöka stoppa fredsprocessen och försätta palestinierna i något slags limbo har spelat Hamas i händerna och inte flyger längre. Man måste göra något annat. Men efter kriget.

Det där med att Palestina inte skulle få skaffa sig en försvarsmakt - hur tycker du själv att det låter? Idag har de redan massor med vapen, även tunga som de fått från Iran.

Sedan tycker jag själv att en äkta självständig stat faktiskt själv får välja att beväpna sig, annars blir det lite rumphugget…
Citera
2023-10-26, 00:47
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Nähe!? Men Europa skall minsann ta emot dessa utan att ha något att erinra?!

Egypten har typ 100 miljoner i befolkning så nog kan de absorbera 2 miljoner från Gaza. De har samma språk, samma mentalitet och samma religion.

Sa jag det eller? Klart som fan de inte ska till Europa. Hoppas att det inte snålats med Frontexbudgeten de senaste åren.

I teorin hade det ju varit fint om övriga arabstater hade kunnat utveckla en släng av världssamvete och portionera gazaborna mellan sig, men det verkar sitta långt inne.
För att det inte ska bli slika problem som i mitt exempel med Egypten krävs det ju en hård assimilationspolitik (utan folkmord och våld) och jag är osäker på om arabländerna har tålamod/vilja för det.
Citera
2023-10-26, 00:58
Avslutad
Citat:
Det där med att Palestina inte skulle få skaffa sig en försvarsmakt - hur tycker du själv att det låter? Idag har de redan massor med vapen, även tunga som de fått från Iran.

Sedan tycker jag själv att en äkta självständig stat faktiskt själv får välja att beväpna sig, annars blir det lite rumphugget…

Man får ju ställa sig frågan varför Israel skulle godkänna att en stat som vill utplåna Israel skulle ha rätten att inneha en försvarsmakt. Det faller på sin egen orimlighet. Till sådana strategiska risker ligger också det faktum att arabvärlden vid flera tillfällen startat krig mot just Israel för palestiniernas räkning - och förlorat - vilket naturligtvis omfattar risken att dem ändå kan beväpna palestinierna med tung utrustning.

Väx upp, droppa medeltida folkmordstänk så kanske ni får en försvarsmakt en dag.
Citera
2023-10-26, 01:03
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
Sa jag det eller? Klart som fan de inte ska till Europa. Hoppas att det inte snålats med Frontexbudgeten de senaste åren.

I teorin hade det ju varit fint om övriga arabstater hade kunnat utveckla en släng av världssamvete och portionera gazaborna mellan sig, men det verkar sitta långt inne.
För att det inte ska bli slika problem som i mitt exempel med Egypten krävs det ju en hård assimilationspolitik (utan folkmord och våld) och jag är osäker på om arabländerna har tålamod/vilja för det.

Ända sedan staten Israel bildades så var det arabländernas strategi att de överblivna palestinierna skulle utgöra ett pain-in-the-ass för den sionistiska staten.

Palestinierna har därtill överavlat sig för att 1) skapa kanonmat eller 2) skapa martyrskap. Ingen vettig människa hade satt barn till världen om man bodde i Gaza City.

Men istället för att välja den smarta vägen som Gandhi och Mandela tog så kör araberna sitt skit i botten.

Något Palestina blir det nu alltså aldrig.
Citera
2023-10-26, 01:11
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ända sedan staten Israel bildades så var det arabländernas strategi att de överblivna palestinierna skulle utgöra ett pain-in-the-ass för den sionistiska staten.

Palestinierna har därtill överavlat sig för att 1) skapa kanonmat eller 2) skapa martyrskap. Ingen vettig människa hade satt barn till världen om man bodde i Gaza City.

Men istället för att välja den smarta vägen som Gandhi och Mandela tog så kör araberna sitt skit i botten.

Något Palestina blir det nu alltså aldrig.
Jag har ungefär samma bild av läget som du, låter det som. Och jag tycker det är synd att man valde den vägen. Har bara svårt att förstå varför...
Citera
2023-10-26, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag har ungefär samma bild av läget som du, låter det som. Och jag tycker det är synd att man valde den vägen. Har bara svårt att förstå varför...
Försök inte förstå varför. Det är människor och fenomen som är omöjliga att begripa för en svenne. Det är därför som ni blir pissade på, fördrivna ur era hem och slutligen slaktade. Så fort tillfället ges. Var så säkra. Det är bara en tidsfråga.
Citera
2023-10-26, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
1. Hamas är inte trovärdiga och 2. Hur jävla inavlade är ni egentligen? Hur exakt bombar man en lastbil utan att orsaka några som helst skador? Varken på bilarna, folket eller utrustningen runt om är skadade. Inget blod, inga kroppsdelar, ingenting och lastbilarna kan köra iväg när som helst.

Det här med Källkritik är något som araber är lika dåliga på som logiskt tänkande?
1 Bra då att Hamas inte är huvudkällan, eller ens den största källan eller hur?

2 Någon form av läsförmåga måste väl ändå kunna förväntas finnas eller..
Vad har något av det där med detta att göra alls?
Citera
2023-10-26, 03:19
Medlem
Förhör av fångade Hamas. Intressant video. De är tydligt inavlade. Påminner om filmen "sista färden" de säger att de utlovats en lägenhet och 10 000 dollar för varje kidnappad.

https://youtu.be/zF5GRHi0K_4?si=W03N9GFgeqmKzJ7T
Citera
2023-10-26, 04:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe

Det måste sättas press på Egyptien och arabstaterna för att ta hand om palestinierna. Vi har nått världens ände..tvåstatslösning har aldrig varit aktuellt för araberna. De har från Dag 1 velat ha hela kakan. Israeler och palestinier kan inte leva ihop.Punkt.

Egyptien har en nästan obebodd halvö på 60000 kvm 2 som är en gjuten plats för 2 miljoner Gazabor. Det bästa för en varaktig fred om man portionerade ut palestinierna på alla arabstater så att de inte var nära Israel.

Första och främst vill nu att FN-chefen sätter press på Egyptien att öppna gränsen så att lastbilarna slipper att åka in i Gaza. Detta är det smidigaste sättet.
Citera
2023-10-26, 05:02
Avstängd
[quote=Polispotatis|86195223]För dom som förnekar folkmordet som pågår i Palestina. Obs, känsliga tittare varnas.

https://t.me/s/gazaalannet?before=42359[/QUOTE

Det är krig inget folkmord. I Ukraina-Ryssland kriget har 70 000 ukrainare dött och 120 000 ryssar.

Hamas..och palestinierna..krigar mot Israel. I krig dör människor. Vi är bara i början av kriget. Har alla 1,1 miljoner från norra Gaza till södra Gaza än? Har Egyptien öppnat gränsen än ? Om inte, tjata inte då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in