2023-10-25, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Det bestämdes på slutet av -80 talet av dåvarande regering i samråd med kriminalvården, före 2/3 så var det halvtid som gällde och då skulle Johanna fått avtjäna 8 år och Maja 9 månader, så i mina ögon föredrar jag 2/3 istället för halvtid.
Tack
Det är som att väkja mellan pest eller kolera

Jag hade hellre sett faställda domar där man får ett straff som man sitter av och då inte så låga straff som nu för mord våldtäckter misshandel
Alla brott som skadar andra människor bör vara höga
Citera
2023-10-25, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Hovrätten tog hänsyn till Majas ”Psykiska ohälsa”
Redan där blir jag upprörd!
Maja mådde mycket bra under Nöjes-kvällen, det dåliga måendet tog fart under inlåsningen.
Precis
Här har säkert fam Hellman påverkat
Kör psykisk ohälsa diagnos kortet
Citera
2023-10-25, 23:24
Medlem
Jofs avatar
Shit happens! Båda har fått olika brott ja, men brännmärkta för livet.
Men fast åkte dom. Till skillnad från massor av småkriminella mördare.
Citera
2023-10-25, 23:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Ja, det är faktiskt en självklarhet att förstå, att Fröken Hellm*n drivs ... eller, kommer att drivas av ett dåligt samvete för vad hon under natten den 16:e Oktober 2022 var med om tillsammans med sin kamrat Fröken Janss*n.

Faktum är, att ingen kan lyckas, med att fly, ifrån sitt samvete, det finns där, det kommer fram, det gnager och det gör sig påmint och Fröken Hellm*n är absolut inget mänskligt undantag för ett icke fungerande samvete.

Fröken Hellm*n är en mycket empatilös kvinna tillika sagt är hon också en lögnerska av den allra grövsta sort men, hur hon än kommer att vända och vrida på sitt framtida liv och leverne, så kommer hon att bli påmind genom sitt samvete för vad hon gjorde under natten den 16:e Oktober 2022.

Fröken Hellm*n är också fullständigt medveten om att hon nu har lyckats med att ha lurat hela Rättsväsendet, och det, vilket kommer, att för Fröken Hellm*n och så småningom att uppenbara sig genom hennes samvete, det vill säga att hon kommer att få uppleva sämre dagar och nätter i sitt liv då hon påminns om hur hon en gång med hjälp av sina lögner kunde ta sig fri ifrån sitt ansvar och sina förehavanden under natten den 16:e Oktober 2022.

Fröken Hellm*n är därtill sagt också medveten om, att Fröken Janss*n var hennes mycket trogna livskamrat vilken hon delade sin intressen med i både vått och torrt, dom hade samma intressen och dom delade lika tankebanor och fungerade perfekt tillsammans i både ur, och skur ... Nu är Fröken Hellm*n också medveten om att hennes tidigare kamrat straffats med ett 16-årigt fängelsestraff och att hon själv lyckades med att ta sig fri från sitt eget ansvar beträffande den 21-åriga flickan T*ve T*nnies död viket också kommer, att så småningom, göra sig påmint i Fröken Hellm*n:s fortsatta liv.

Mvh/
@JokerMannen

Jag undrar var M är..
Hon kan ju inte vara kvar i Vetlanda tror jag..
Citera
2023-10-25, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Saxat från artikeln

"När Johanna Jansson fick beskedet om hovrättsdomen reagerade hon starkt i häktet, enligt uppgifter till Aftonbladet.

Hon uppges ha börjat gråta och bett om egentid för att ta in den nya domen.

– En ung människa skiljs från sin familj. Det är en ganska stor ensamhet i att vara häktad, säger Johanna Janssons advokat Clea Sangborn till Aftonbladet efter domen."

Fröken Janss*n har också vid andra tidigare tillfällen uppvisat tårar. Trots allt, vill jag påstå att Fröken Janss*n faktiskt har ett samvete även om det för det mesta tycks vara förankrat i djupet inom henne och har svårt att komma ut, och upp till ytan.

Ja, Fröken Janss*n har trots allt ett samvete till skillnad från hennes tidigare kamrat storlögnerskan Fröken Hellm*n.

Att Fröken Janss*n tog bort sitt ena efternamn beror på en tidigare långvarig konflikt med fadern.

Mvh/
@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2023-10-25 kl. 23:30.
Citera
2023-10-25, 23:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Hade varit väldigt intressant om båda nekat till själva mordet hur resonemanget skulle bli då om man skulle fällt båda eller ingen. Finns ju gängskjutningar där de inte kunnat fastslå vem som skjutit men dömt alla för samma gärning ändå.
Ja givet rättens urusla resonemang så anser jag att det är synd att inte Johanna skyllde på Maja. Det hade antagligen lett till dels en bättre utredning där man pressat mer för att få fram sanningen, dels ett åtal där man inte specat vem som gjort vad utan bara att bägge var inblandade och gjorde det i samförstånd. Mycket märkligt att man ska sitta efter ett domslut och önska att den skyldiga inte hade erkänt!
Citera
2023-10-25, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Ja eller skyddande av brottsling! Det finns ju flera andra saker runtomkring mordet som man hade kunnat döma Maja för, så att det blev några år till. Vad händer med skadeståndet till Toves familj, kvarstår det eller har det minskats eftersom hon inte döms för själva mordet?
Maja slipper att betala skadestånd till Toves anhöriga
Förjäkligt vad billigt hon kom undan med att sitta och ljuga
Citera
2023-10-25, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
Jag undrar var M är..
Hon kan ju inte vara kvar i Vetlanda tror jag..

Hon är för närvarande adresserad på Orkesterv*gen 21 och tycks troligen ha fått utegångsförbud tills vidare.

Mvh/
@JokerMannen
Citera
2023-10-25, 23:35
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
Vi får se om M känner grov skuld i detta!!
Brukar sluta illa med sådana, överdos eller självmord...
Eller någon blir manipulerad av M och då blir det inte så bra som denna gången.
När det gäller J så önskar jag att hon hamnar i Ystad
Är Ystad värre än Hinseberg?

Jag hörde en intervju med hennes advokat i dag när hon var på väg till häktet för att informera J om domen. Hon betonade hur isolerad J är större delen av tiden, att det är många timmar per dygn hon får tillbringa ensam i sin cell, att hon inte bara har förlorat sin frihet utan också är avskuren från sin familj.

Nu fattas bara att J ska skriva en bok om sina upplevelser..:"Min historia" eller ngt i den stilen.
Citera
2023-10-25, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Maja slipper att betala skadestånd till Toves anhöriga
Förjäkligt vad billigt hon kom undan med att sitta och ljuga

Jag har en liten aning om att detta inte kommer att accepteras. Nu får vi följa med framtiden och se vad som sker.

Mvh/
@JokerMannen
Citera
2023-10-25, 23:40
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suggest
Bra att det finns hyfsade chanser att HD tar upp fallet.

Nej, det finns det inte ..

Det här målet (mord) har i nuläge inget i HD att göra, varför eventuell överklagan med hög sannolikhet kommer att avslås.
Citera
2023-10-25, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Som tur är krävs det bevis för att kunna döma någon för mord.
Vilka bevis finns då på Johanna?
Hennes erkännande trodde de på men strök Majas deltagande.

Johanna näsa kanske växte när hon berättade om M deltagande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in