2023-10-25, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasbullah.
Nej, med avräkning för villkorlig frigivning så ska hon sitta ett år (2/3 av straffet).

Samma gäller J som i praktiken får sitta 10 år med villkorlig frigivning
Skammligt låga straff
Vem har bestämt och varför det där med 2/3 av straff?
Citera
2023-10-25, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheStation
Strax efter att hovrätten förkunnat sin dom fick den dömda mördaren Johanna Jansson beskedet om att hennes straff kortats till 16 års fängelse. Då reagerade hon starkt, enigt uppgifter till Aftonbladet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/abn39O/johanna-janssons-reaktion-efter-domen-for-mordet-pa-tove

Nån med aftonbladet plus?

Enligt uppgift till AB började Johanna att gråta och bad om egentid. Dock var väl Clea strax utanför Hinsan då och på väg in för att träffa henne.
Citera
2023-10-25, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Så varför är det gratis att sitta i fängelse? Helt klart skumt tycker jag.

Håller verkligen med dig även om du tar upp det som synisk kommentar.

Vore det inte vettigt att de dömda borde betala något för sitt uppehälle?

En barnfamilj måste betala en avgift för förskoleplatsen trots att de normalt betalar skatt.

I vissa skolor måste föräldrarna betala om skolböcker blir för slitna eller tappas bort.

En som har behov av åldringsvården får betala en avgift trots att de flesta av dem har betalat skatt hela sitt liv.

En kriminell får husrum och mat, gör lite arbete som de för lön för och vi skattebetalare betalar för detta. Trots att de flesta kriminella inte har betalat något i skatt.

Vore inte mer än rätt att de intagna ska betala för sitt uppehälle? Låta dem jobba för sitt uppehälle och mat.
Citera
2023-10-25, 22:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ja och Maja kommer undan skadestånd också till Toves anhöriga
Såg också någonstans att rätten hade även
tagit hänsyn i dom till M psykiska hälsa
Kan de då inte sitta av straff på rättspsyk?

Då får vi väl hoppas att föräldrar omyndighetsförklarar henne så hon inte kan gå ut och dricka alkohol och ta dåliga beslut

För att hamna på RPK, så hamnar man där om det finns psykisk problematik vid grova brott.
Citera
2023-10-25, 22:59
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Enligt uppgift till AB började Johanna att gråta och bad om egentid. Dock var väl Clea strax utanför Hinsan då och på väg in för att träffa henne.

Låt henne gråta ett tag. Om några år är hon fri som en arkitekt. Kanske en liten tröst för henne med tanke på vilket helvete hon förmodligen har haft i sin barndom med tanke på de handlingar hon valde som vuxen.
Till syvende och sist är de flesta människorna värda en andra chans, även J hur barbariskt hon än betett sig.
Citera
2023-10-25, 23:00
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ja och Maja kommer undan skadestånd också till Toves anhöriga
Såg också någonstans att rätten hade även
tagit hänsyn i dom till M psykiska hälsa
Kan de då inte sitta av straff på rättspsyk?

Då får vi väl hoppas att föräldrar omyndighetsförklarar henne så hon inte kan gå ut och dricka alkohol och ta dåliga beslut
Hovrätten tog hänsyn till Majas ”Psykiska ohälsa”
Redan där blir jag upprörd!
Maja mådde mycket bra under Nöjes-kvällen, det dåliga måendet tog fart under inlåsningen.
Citera
2023-10-25, 23:02
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Nej, det går inte.

Men det går att bevisa att någon är en oärlig debattör när denne ljuger och flyr frågor. Hinteli-hint-hint.
"Nej, det går inte."

Min tolkning av ditt svar är att tidigare inlägg i frågan inte varit fullt sanningsenliga..
Citera
2023-10-25, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Jag har svårt att se det också.

Kan ta exemplet med han som ströp Somayye och dumpade i Kvarnholmen. Han åkte på livstid så det sjöng om det.
Lite samma stuk som rättsfallet här. Stryps ihjäl. Kroppen dumpas. Håller käften länge och väl (även om han i Nacka sa var kroppen var ett bra tag innan dom faktiskt hittade kropen).

Att "hjälpa till" EFTER att bevis och kropp hittats är fan inte att hjälpa till. Att erkänna vid första förhöret, ge en saklig berättelse och visa var kroppen är direkt, DET är att hjälpa till.

Men antal att Hovrätten vred sig dubbelt för att kunna ge lite rabatt, i sann jävla svensk rättsanda...

Ja det är ju faktiskt ungefär lika mycket som Johanna ”samarbetat” helt sinnessjukt! Men att sätta en ung tjej på livstid tar väl mer emot antar jag
Citera
2023-10-25, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Hovrätten tog hänsyn till Majas ”Psykiska ohälsa”
Redan där blir jag upprörd!
Maja mådde mycket bra under Nöjes-kvällen, det dåliga måendet tog fart under inlåsningen.

Hur många gängkriminella mår psykiskt dåligt? Där finns det de som dessutom växt upp under taskiga förhållanden men har aldrig sett att det tas hänsyn där.
Citera
2023-10-25, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
Vi får se om M känner grov skuld i detta!!
Brukar sluta illa med sådana, överdos eller självmord...
Eller någon blir manipulerad av M och då blir det inte så bra som denna gången.
När det gäller J så önskar jag att hon hamnar i Ystad

Ja, det är faktiskt en självklarhet att förstå, att Fröken Hellm*n drivs ... eller, kommer att drivas av ett dåligt samvete för vad hon under natten den 16:e Oktober 2022 var med om tillsammans med sin kamrat Fröken Janss*n.

Faktum är, att ingen kan lyckas, med att fly, ifrån sitt samvete, det finns där, det kommer fram, det gnager och det gör sig påmint och Fröken Hellm*n är absolut inget mänskligt undantag för ett icke fungerande samvete.

Fröken Hellm*n är en mycket empatilös kvinna tillika sagt är hon också en lögnerska av den allra grövsta sort men, hur hon än kommer att vända och vrida på sitt framtida liv och leverne, så kommer hon att bli påmind genom sitt samvete för vad hon gjorde under natten den 16:e Oktober 2022.

Fröken Hellm*n är också fullständigt medveten om att hon nu har lyckats med att ha lurat hela Rättsväsendet, och det, vilket kommer, att för Fröken Hellm*n och så småningom att uppenbara sig genom hennes samvete, det vill säga att hon kommer att få uppleva sämre dagar och nätter i sitt liv då hon påminns om hur hon en gång med hjälp av sina lögner kunde ta sig fri ifrån sitt ansvar och sina förehavanden under natten den 16:e Oktober 2022.

Fröken Hellm*n är därtill sagt också medveten om, att Fröken Janss*n var hennes mycket trogna livskamrat vilken hon delade sin intressen med i både vått och torrt, dom hade samma intressen och dom delade lika tankebanor och fungerade perfekt tillsammans i både ur, och skur ... Nu är Fröken Hellm*n också medveten om att hennes tidigare kamrat straffats med ett 16-årigt fängelsestraff och att hon själv lyckades med att ta sig fri från sitt eget ansvar beträffande den 21-åriga flickan T*ve T*nnies död viket också kommer, att så småningom, göra sig påmint i Fröken Hellm*n:s fortsatta liv.

Mvh/
@JokerMannen
Citera
2023-10-25, 23:07
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Skammligt låga straff
Vem har bestämt och varför det där med 2/3 av straff?

Det bestämdes på slutet av -80 talet av dåvarande regering i samråd med kriminalvården, före 2/3 så var det halvtid som gällde och då skulle Johanna fått avtjäna 8 år och Maja 9 månader, så i mina ögon föredrar jag 2/3 istället för halvtid.
Citera
2023-10-25, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
J skulle kanske kollat upp vad som händer när man blir dömd för mord, istället för att kolla upp hur man dödar en annan..

Jag håller med dig.

Domen som meddelade på presskonferensen var enligt mig i vissa delar emotsägande i deras förklaringar.

Nu har Domen fallit och Maja är juridiskt oskyldiga därmed inte sagt absolut oskyldig.

Lyssnade man på nämndemännen på presskonferensen tror inte heller de att Maja är absolut oskyldig utan var tvungna att ge Domen utifrån de bevis som belastar Maja.

Sorgligt yeap, men Maja är inte ensam om att klara sig undan ett uppenbarligen mord.

Vi får hoppas på karma för min egen del tror jag att Maja kommer snart stå inför rätten igen för annan brottslighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in