2023-10-17, 20:35
Medlem
barkeepers avatar
Hej,

Tänkte att vi kunde ha en liten diskussion om erfarenheter med olika sorters 9x19 ammunition.

Vilken övningsammunition är mest lik gold dot?

Vad kör ni på bana och vad har ni i det färdiglagade magasinet hemma?

Vilken ammunition kör ni för precision?

Vilken kör ni när ni vill skjuta lite billigare?

Vilken räffling, polygonal eller ”vanlig”?
Citera
2023-10-17, 22:39
Medlem
Västkustskts avatar
En bra expanderande kula till min Ruger PCC som är lätt att få tag i och kommer finnas tillgänglig för lång tid framöver?
Citera
2023-10-18, 01:01
Medlem
-Andreas-s avatar
Ur både pistol (polygonräffling) o karbin med vanlig räffling så tycker jag att S&B 115gr FMJ, GECO Hexagon JHP o vanliga PPU 115gr FMJ funkar bäst för mig, jämfört med tex Fiocchi, Magtech o exvis Federal bulk i 124gr FMJ.

Hur det funkar för precision skiljer ju sig från person till person, från vapen till vapen o svårt att säga vilket som är bäst men generellt sett är de lite kvickare 115gr FMJ de (jag iaf) skjuter tätast med, medan jag tycker att Magtech är rena rama skiten o överprisad sådan..
Citera
2023-10-18, 01:09
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
En bra expanderande kula till min Ruger PCC som är lätt att få tag i och kommer finnas tillgänglig för lång tid framöver?
Var det Norma eller Federal (kanske Winchester) som skulle börja med att tillverka 9x19 Luger ammunition just avsedd för långa pipor såsom hos PC Karbin?
Det ser jag fram emot, i expanderande kulkonstruktion, å kanadagässens vägnar o andra små kreatur som fördärvar hemikring gården.
Citera
2023-10-18, 05:32
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Varför är det intressant med vilken ammo som är mest lik gold dot?
Citera
2023-10-25, 11:49
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Varför är det intressant med vilken ammo som är mest lik gold dot?

För att kunna öva med en billigare ammunition.
Citera
2023-10-25, 11:50
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Andreas-
Ur både pistol (polygonräffling) o karbin med vanlig räffling så tycker jag att S&B 115gr FMJ, GECO Hexagon JHP o vanliga PPU 115gr FMJ funkar bäst för mig, jämfört med tex Fiocchi, Magtech o exvis Federal bulk i 124gr FMJ.

Hur det funkar för precision skiljer ju sig från person till person, från vapen till vapen o svårt att säga vilket som är bäst men generellt sett är de lite kvickare 115gr FMJ de (jag iaf) skjuter tätast med, medan jag tycker att Magtech är rena rama skiten o överprisad sådan..

Tack för tipsen!
Citera
2023-10-25, 19:50
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
För att kunna öva med en billigare ammunition.
Varför gold dot isåfall?
Citera
2023-10-26, 05:28
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Varför gold dot isåfall?

För att det är den polisen använder, och jag hjälper en polisstudent med sitt skytte.
Citera
2023-10-26, 06:01
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
För att det är den polisen använder, och jag hjälper en polisstudent med sitt skytte.
Hjälper ju föga, det är inte den dom övar med, dom övar med vanliga 115gr Magtec
Citera
2023-10-26, 06:47
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Hjälper ju föga, det är inte den dom övar med, dom övar med vanliga 115gr Magtec

Jag letar efter en övningsammunition som har samma laddning och relativt lika ballistiska egenskaper som gold dot, för att hjälpa en polares son (blivande polis) som vill övningsskjuta. Tycker det känns helt logiskt det hela.
Citera
2023-10-26, 12:15
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Jag letar efter en övningsammunition som har samma laddning och relativt lika ballistiska egenskaper som gold dot, för att hjälpa en polares son (blivande polis) som vill övningsskjuta. Tycker det känns helt logiskt det hela.
Köp vilken 115gr som helst, han kommer inte märka någon skillnad så länge ni inte övar med det aktuella tjänstevapnet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in