2023-10-25, 15:05
Medlem
Det är lite konstigt att det alltid verkade finnas mer resurser till storskaliga satsningar förr i tiden, jämfört med idag trots att vi idag är mycket rikare och har bättre teknologi. Det kunde handla om snabb upprustning, investeringar i rymdteknologi, utbyggnad av kärnkraft och liknande. Dels fanns det en mycket större beslutsamhet om sådant förr i världen (man bestämde sig för ett mål och sköt till resurser tills man uppnått det) och dels spelade staten en mycket starkare ledande roll för att få saker och ting gjort. Idag hamnar allt i långbänk, man skjuter inte till tillräckligt med pengar, och man måste låta marknaden sköta allt via komplicerade upphandlingar.
Citera
2023-10-25, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Macgregor hävdar att det är 450.000 – 500.000 tusen döda ukrainska soldater, och mellan 35.000 till 100.000 döda ryska soldater.
https://www.youtube.com/watch?v=KS6NMAPMnWQ

Ph.D. i international relations, ledde stridsvagnsanfall i Kuwaitkriget och var 2020 Senior Advisor för Acting Secretary of Defense.

Du, den briljante, måste väl ändå förstå att det omöjligtvis endast kan ha dött 35,000 ryska soldater och att det skulle dött 450,000 ukrainska soldater?

Det skulle i princip betyda att Ryssland som bedriver ett anfallskrig dödar ca 12 ukrainska soldater per rysk soldat.

I vanlig ordning är du ute och far med osanningar, varför skriver du ens? Tror du på riktigt att någon annan än typ akademikerfyllo skulle kunna acceptera det som trovärdiga siffror?
Citera
2023-10-25, 15:30
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Om en sårad soldat hellre tar livet av sig än blir POW så är den personen förmodligen rätt så övertygad om sin sak, han är till och med är på plats i kriget och vet kanske mer än vad du vet om situationen med POW och deras öden. Var ödmjuk och tro inte att du har facit och vet vad som är bäst för andra.

Han är inte övertygad alls, han vet det att blir han POW så får han vård och överlever. Detta under förutsättning att han går att hämta. Det är bättre att ta livet av sig än att ligga i dagar och hoppas att någon ska rädda han. Troligen så dör han före det i alla fall och då med konstant smärta innan döden kommer. Hittar rySSen han så avlivas han och rySSen plundrar han på tillhörigheter.
Citera
2023-10-25, 15:34
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Trupperna springer ju runt ute på åkern (Innan de blir sprängda), varför skall de bli avsläppta där? De har inte skyttegravar ute på åkern.

Var är dina judenazister i videon? Jag ser bara en massa moskovitfascister.
Tanken är att släppa av dem i närheten av skogsdungen där det troligtvis finns ett värn. Jag misstänker att UAF kontrollerar dungen eftersom tanksen skjuter mot den och RAF ville ändra på det.

De första 4 fordonen ser ut att lyckas ganska bra. Fordon nr 5 stannade vid vändpunkten och fordon nr 6 kunde passera. Men sedan ser det ut som resten av fordonen blev skadade av artilleri. Då blev fordonen bakom också tvungna att stanna eller köra ut på mark som inte var rensad. Många soldater valde att springa bakåt när fordonen stannade istället för fram till dungen.
Citera
2023-10-25, 15:41
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Trupperna springer ju runt ute på åkern (Innan de blir sprängda), varför skall de bli avsläppta där? De har inte skyttegravar ute på åkern.

Revision på positionen. Jag tror det är här.
https://maps.app.goo.gl/B3Pe7LB53zgS95rT8
Citera
2023-10-25, 15:55
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Macgregor hävdar att det är 450.000 – 500.000 tusen döda ukrainska soldater, och mellan 35.000 till 100.000 döda ryska soldater.
https://www.youtube.com/watch?v=KS6NMAPMnWQ

Ph.D. i international relations, ledde stridsvagnsanfall i Kuwaitkriget och var 2020 Senior Advisor för Acting Secretary of Defense.
Macgregor?

En senil grävling har bättre träffsäkerhet i sina uttalanden än detta mega mongo. Han är numera en click baiter på youtube med det ena obscena uttalandet efter det andra i försök att generera views.
Citera
2023-10-25, 16:15
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:

När jag tittar igenom den igen så ser jag.

Fordon 1, 2 och 4 klarar sig. Fordon 3 blir träffad av något när de är framme vid dungen men fortsätter att köra en bit till. Nr 5 stannar vid dungen och nr 6 kör förbi och jag tror den också klarar sig.
Fordon nr7 stannar efter en kluster granat. Nr 8 och 9 försöker köra förbi men kör på minor. Nr 10 stannar också och blir träffade vid ett antal tillfällen.

Så 4 av 10 fordon klarar sig.
Citera
2023-10-25, 16:28
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Om en sårad soldat hellre tar livet av sig än blir POW så är den personen förmodligen rätt så övertygad om sin sak, han är till och med är på plats i kriget och vet kanske mer än vad du vet om situationen med POW och deras öden. Var ödmjuk och tro inte att du har facit och vet vad som är bäst för andra.

Ödmjuk? Verkligen?
Det har aldrig slagit dig att man kan faktiskt chansa och tro att den andra sidan är bättre på att hantera sin krigsfångar än vad ryssar är??
Nu gör man slut på sig själv och tar inte den ev möjligheten att man kan få leva.
Om han är övertygad, så har ryssarna och det är endast de, gjort ett fullständigt fiasko kring sin information om vad som gäller.
Namn, nummer och grad. Helt obekant för dig misstänker jag.

Jisses amalia. Ödmjuk....?
Du är verkligen något.
Citera
2023-10-25, 16:39
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:

En annan video från samma åker. Som jag förstår det så kör de längs norr sidan av åkern.
https://twitter.com/i/status/1717158589725302984

Makalöst att vissa överlever den smällen.
Citera
2023-10-25, 16:41
Medlem
brunnsangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Det är lite konstigt att det alltid verkade finnas mer resurser till storskaliga satsningar förr i tiden, jämfört med idag trots att vi idag är mycket rikare och har bättre teknologi. Det kunde handla om snabb upprustning, investeringar i rymdteknologi, utbyggnad av kärnkraft och liknande. Dels fanns det en mycket större beslutsamhet om sådant förr i världen (man bestämde sig för ett mål och sköt till resurser tills man uppnått det) och dels spelade staten en mycket starkare ledande roll för att få saker och ting gjort. Idag hamnar allt i långbänk, man skjuter inte till tillräckligt med pengar, och man måste låta marknaden sköta allt via komplicerade upphandlingar.

Det kanske är lätt att missa men den "gröna omställningen" är nutidens stora "satsning" samt invandring och stora skulder.

Förr har man gått all in när det varit viktigt att vara först för att få knyta till sig nya industrier med stark elförsörjning tex. Tror vi tappat det spåret helt.

Sen finns det stora ekonomiska fördelar med krig (för vissa) så utfallet i en konflikt är inte helt logiskt för en vanlig lekman
Citera
2023-10-25, 16:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
När jag tittar igenom den igen så ser jag. Fordon 1, 2 och 4 klarar sig. Fordon 3 blir träffad av något när de är framme vid dungen men fortsätter att köra en bit till. Nr 5 stannar vid dungen och nr 6 kör förbi och jag tror den också klarar sig.
Fordon nr7 stannar efter en kluster granat. Nr 8 och 9 försöker köra förbi men kör på minor. Nr 10 stannar också och blir träffade vid ett antal tillfällen. Så 4 av 10 fordon klarar sig.

Tack för en noggrann analys, tror du de kunde stanna kvar in den skogsremsan? (Ryssarna)
Citera
2023-10-25, 16:47
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
En annan video från samma åker. Som jag förstår det så kör de längs norr sidan av åkern.
https://twitter.com/i/status/1717158589725302984
Makalöst att vissa överlever den smällen.

Är det ukrainare i den skyttegraven precis bredvid? Människor verkar ganska sega, men de kanske dör efter ett tag p.g.a. skador från tryckvågen. Kollapsade lungor, inre blödningar i bukhålan etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in