2023-10-25, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Fyfan vad jag skäms över domen!!!

Dom där två avarterna har förstört Toves familj, nära och kära för all framtid och tagit ifrån Tove livet och hennes framtid.

Domen är en jävla skandal och jag ber verkligen för att Majas och Johannas liv kommer att vara ett helvete för alltid, dom förtjänar inget liv precis som dom tog Toves liv!

Du borde istället skämmas över din egen dumhet.

Att inte förstå och kunna värdera vad ett domslut innebär är din egen begränsning. Du nästan prålar med din totala okunskap.

Maja ÄR friad från mord medan Johanna döms för ett inte planerat mord. Det är stor skillnad mellan ett överlag mord och ett som sker i stundens vansinne.

Det är bara att kolla runt.
Citera
2023-10-25, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Blir det inte 10 år och 8 månader?

skit samma egentligen något år eller månader hit eller dit. Idag är en dag där vi ska skämmas över våra straff och rättssystem. Att Maja skulle frias de fattade man ju direkt när hon släpptes fri. Men Johanna, där var jag i princip säker på att livstidsstraffet skulle kvarstå, möjligtvis att de kunde sänkas till 18år. Men 16år trodde jag aldrig, och de är pinsamt och de är skit
Citera
2023-10-25, 13:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Tydligen var det att man bedömde endas likgiltighetsuppsåt och inte avsiktsuppsåt. Sen räknade man också in att hon har medverkat till utredningen. Så man drar av från straffet för att det bara är likgiltighetsuppsåt och medverkan i utredningen, sen lägger man till för det grova gravfridsbrottet och menar att det sammanlagda hamnar på 16 år. De menade också att normalstraffet för mord var 16år, vilket låter konstigt för mig.

Dessutom vad ger det här för signaler nu till andra som vill ta död på andra
Är skrämmande hur korkade de är som dömt ut det här...
Man kan nästan tro att de har en hotbild mot sig för att döma så här befängt...
Citera
2023-10-25, 13:52
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Blir det inte 10 år och 8 månader?

Minus häktningstiden, J har suttit häktad i 1år. Tiden hon varit häktad räknas av på straffet så det blir väl runt 9år och 6-8 månader. Är ju därför M släpps, hon fick 1,5år men M har suttit häktad i 1år och därför har hon suttit av sitt straff för 2/3 av 1,5år blir 1år och det är den tiden hon suttit häktad.
Citera
2023-10-25, 13:53
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klaustrofobin
Att något är ”uppenbart” håller inte juridiskt.

Sånt här baseras på juridik, inte känslor.

Det borde det göra!
Det ska alltså vara ställt utom rimligt tvivel att de har uppsåtligen mördat. RIMLIGT!!

Hur kan det vara RIMLIGT TVIVEL att tro att Maja sov när Johanna saknar avvärjningsskador, när Maja sprungit runt i lägenheten?
Och hur i helvete kan hovrätten få det till RIMLIGT TVIVEL att Johanna inte haft uppsåt att mörda??
Det finns ju hur mycket bevis och indicier som helst på det. Sökningarna på nätet "Hur man mördar någon diskret", dikterna hur hon önskar Tove och andra från jordens yta, överenskommelsen med Maja att dom skulle lura med Tove till lägenheten för att skada henne, etc, etc. Lägg därtill mordbrandsförsöket på tidigare pojkvännen som kom undan med blotta förskräckelsen från att bli innebränd.
Som sagt, är det inte ställt utom RIMLIGT tvivel att Johanna och Maja haft uppsåt att mörda kan vi lägga ner rättvisan i Sverige.
Citera
2023-10-25, 13:53
Medlem
Åt helvete med Sveriges patetiska s.k "hovrätter".. skäms ju för faan..
Citera
2023-10-25, 13:54
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
Vad jag vet så kommer inte HD ta upp detta fallet, pga att det inte finns tillräckligt med bevis för ett sådant överklagande.
Kan ju sitta folk som vet en hel del om det här fallet, men valt att hålla tyst...
CS meddelade att hon troligtvis skulle överklaga mord-domen, hon sitter i detta nu och samtalar med Johanna.
Citera
2023-10-25, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
De har inte gjort ”sitt bästa”.
De har uppfostrat en mördare.
Varför skulle de ens ta hit henne? Bara för sitt eget höga nöjes skull. Alla skulle mått bättre av om hon fått stanna kvar i Kamerun.

Och Tove hade varit i livet.

1. Dom har inte uppfostrat en mördare
2. Dom gav ett föräldralöst barn en familj som älskar henne och vill ha henne
3. Hon är från Sydafrika
Citera
2023-10-25, 13:55
Medlem
Vill någon påminna mig hur domen var i tingsrätten, var det livstid till båda där?
Citera
2023-10-25, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
CS meddelade att hon troligtvis skulle överklaga mord-domen, hon sitter i detta nu och samtalar med Johanna.
Okej, Högsta domstolen lär inte ta upp målet.
Citera
2023-10-25, 13:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bear7041
Absolut lider jag med Toves familj och det är oerhört tragiskt det som hänt men jag tycker fortfarande inte att Majas FAMILJ förtjänar hat. Hata på Maja för det hon gjort men låt hennes familj, som inte har gjort något annat än sitt bästa för att uppfostra Maja till en bra person men som sedan gick in på fel väg, vara. Det är inte så jäkla svårt.
Håller med dig helt. Finns ingen anledning att ge sig på nån av familjerna.

Johanna och Maja är två helt vidriga personer.

Det här har de två äckliga BFF:arna ägnat sig åt i det fördolda alldeles på egen hand - i sin iver att vara tighta, förtroliga, hata människor och höja sig själva och anse sig vara förmer i sin patologiska bubbla.

Om Maja har nåt samvete öht hoppas jag det äter upp henne inifrån såsom hon har ljugit och betett sig.
J har iaf fått kännbart straff och krav på skadestånd även om jag hoppats på längre sittning.
Citera
2023-10-25, 13:58
Medlem
Den där 2/3 regeln måste bort. Det blir lite löjligt annars.
Det finns ingen anledning att sätta 16 år som straff. När tiden för fängelsevistelse är ca 10 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in