2023-10-25, 13:43
Medlem
TrueDevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klaustrofobin
Att något är ”uppenbart” håller inte juridiskt.

Sånt här baseras på juridik, inte känslor.

Jag var otydlig:
Även om det finns stödbevisning.

Många som döms till livstid i Tingsrätten får domen ändrad i hovrätten.

Svenska domstolar precis som i usa är det mycket känslor inblandade. Skillnaden i USA är att vi har jury som ABSOLUT fäller/friar med känslor.

I Sverige är det samma sak med uppmärksammade fall i media, så självklart är det känslor inblandade i många domar.
Citera
2023-10-25, 13:44
Medlem
Vad är anledningen till att Johanna inte får livstids fängelse?
Citera
2023-10-25, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Jag är helt säker 2/3 av 16år är 10,6år. Minus hon har suttit häktad i 1år som dras av på strafftiden. Så det slutar med 9år och 6 månader effektiv tid från och med idag.

Blir det inte 10 år och 8 månader?
Citera
2023-10-25, 13:46
Medlem
cerns avatar
Ännu en anledning att inte följa mordfall i Sverige då straffen blir otroligt milda för gärningsmännen. Det slutar alltid dåligt och aldrig rättvist.
Citera
Medlem
Fiffiniffis avatar
Några snabba reflektioner:

1)

Det räcker alltså inte med att googla diverse mordbrandrelaterade termer innan branden, ha sms-trafik som tycks handla om branden, ha registrerade rörelser i telefonen mitt i natten, googla om "Brand på Kettilsgatan" efteråt, bli utpekad av vittne samt ha ett dokumenterat agg mot systrarna Tönnies.

Varför? För att det finns frågor om antalet steg som registrerats och för att branden upptäcktes ett dygn för sent och då kunde det inte uteslutas att branden uppstått på annat sätt.

2)

Dumpningen och eldningen av Tove kan inte anses försvårande i mordfrågan eftersom det redan beaktats som försvårande i gravfridsfrågan. Och straffet i gravfridsfrågan är mycket lägre än för mordfrågan och kan därför inte beaktas i det totala straffet. Man slår enkelt knut på sig själva i viljan att dela ut så låga straff som möjligt.

Det här, mina vänner, är svenska proffsdomare i ett nötskal. Jag visste att det var illa, men inte så här illa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
Ja, jag tänkte på det oxå..
Är det i klassat som andra brott eller...
Mord eller grovt mord...

Tydligen var det att man bedömde endas likgiltighetsuppsåt och inte avsiktsuppsåt. Sen räknade man också in att hon har medverkat till utredningen. Så man drar av från straffet för att det bara är likgiltighetsuppsåt och medverkan i utredningen, sen lägger man till för det grova gravfridsbrottet och menar att det sammanlagda hamnar på 16 år. De menade också att normalstraffet för mord var 16år, vilket låter konstigt för mig.
Citera
2023-10-25, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Jag har från början sagt att det är något skumt med daltandet för Maja, det började med en inbjudan till jakt hos GW och avslutades med en god middag...

Ja, och nu senast när han gick fram till Gillberg eller va han heter och viskar "du har helt rätt" och lite sånt. Vet inte varför han brinner så för just detta fallet. Senast han brann så för ett fall de va väl under Veckans brott tiden när dom tog upp att 30 kor hade stulits (kan ha varit fler).
Citera
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gretagrisfantast
Hur är det möjligt att Johanna fått straffrabatt för att hon bidragit till utredningen? Är detta ett skämt?

Dumpningen och eldningen av Tove kan inte anses försvårande i mordfrågan eftersom det redan beaktats som försvårande i gravfridsfrågan. Och straffet i gravfridsfrågan är mycket lägre än för mordfrågan och kan därför inte beaktas i det totala straffet. Man slår enkelt knut på sig själva i viljan att dela ut så låga straff som möjligt.
Citera
Medlem
HUR är det möjligt att man begår såhär pass grova brott och sen får straffrabatt för att man hjälper till i utredningen för dessa brott!? Johanna ljög om precis allt angående mordnatten när Toves anhöriga frågade henne dagen efter och hon fortsatte sedan tiga i månader i häktet.

Nej, har följt detta fall från start och är så otroligt besviken och ledsen över utfallet. Domen känns nästan som ett taklöst hån från hovrättens sida.
Citera
2023-10-25, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Jag är helt säker 2/3 av 16år är 10,6år. Minus hon har suttit häktad i 1år som dras av på strafftiden. Så det slutar med 9år och 6 månader effektiv tid från och med idag.

Detta är alltså vad ett liv är värt idag. Rabatterat som om det vore något bra.
Så här kan vi inte ha det..
Senast redigerad av Tavelramskrok 2023-10-25 kl. 13:51.
Citera
Medlem
16 år???? Hon kommer inte ens sitta av en tredjedel.. Å då i ett mjukisförvar
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Två tredjedelar !
Så innerligt korkad regel. Är det sagt 16 år så ska det också vara 16 år i fängelse.
Missköter sig fången så ska strafftiden naturligtvis förlängas.
Sedan får rättsväsendet hitta på vilka korkade anledningar som helst. Minst 16 år bör gälla om straffet är satt till 16 år. Först senare bör kan det ev bli tal om villkorligt, inte tidigare !

Så in i helvete irriterande !

Sveriges Rikes Lag vet du.
Sköter man sig klanderfritt så sitter de 2/3 och sista tredjedelen är man ute villkorligt..
Men hittar man på något grovt brott under villkorligt så är det in i buren igen, och då kan det bli livstid även om det bara är en misshandel det sista brottet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in