2023-10-25, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrueDevil
Vi dömer många mördare för dråp istället för mord, trots att det är uppenbart.

Att något är ”uppenbart” håller inte juridiskt.

Sånt här baseras på juridik, inte känslor.
Citera
2023-10-25, 13:35
Medlem
TrueDevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
Vad jag vet så kommer inte HD ta upp detta fallet, pga att det inte finns tillräckligt med bevis för ett sådant överklagande.
Kan ju sitta folk som vet en hel del om det här fallet, men valt att hålla tyst...

Jag tror inte heller HD kommer ta upp detta.
Citera
2023-10-25, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio

Säger igen eftersom flera verkar inte förstå, Nej! Johanna kommer inte sitta 16år. Hon kommer sitta exakt 10år och 6 månader (2/3) av 16år. Det betyder 9,5år eftersom hon suttit häktad i 1år.

Är du helt säker på din exakta beräkning?
Citera
2023-10-25, 13:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Undrar alltid hur man tänker när man dömer någon för mord, men inte ger livstid. Är det bara lite mord då?

Ja, jag tänkte på det oxå..
Är det i klassat som andra brott eller...
Mord eller grovt mord...
Citera
2023-10-25, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Vart har du hittat den uppgiften?

Kriminalvården räknar 1 månad som 30 månader, alltså var Majas straff 12 månader effektiv tid, dvs 360 dagar. Hon satt häktad i 361 dagar, en dag för länge. Hon kommer troligtvis få skadestånd på omkring 1000 kronor för den dagen utifrån omständigheterna kring varför hon var häktad. Oskyldigt häktade blir rika.
Citera
2023-10-25, 13:40
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Är du helt säker på din exakta beräkning?

Jag är helt säker 2/3 av 16år är 10,6år. Minus hon har suttit häktad i 1år som dras av på strafftiden. Så det slutar med 9år och 6 månader effektiv tid från och med idag.
Citera
2023-10-25, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gretagrisfantast
Hur är det möjligt att Johanna fått straffrabatt för att hon bidragit till utredningen? Är detta ett skämt?

Ja det låter märkligt om så skulle vara fallet, Atila Can som mer eller mindre golade ut alla inblandade i Gamlestadsmordet i Göteborg maj 2020, fick livstids fängelse , trots att han bidrog med betydande uppgifter .

https://www.expressen.se/gt/krim/gangmannen-som-doms--for-gamlestaden-mordet/
Citera
2023-10-25, 13:41
Bannlyst
Citat:
Det blir nästan alltid efter 10år tidsbestämt om det är livstid. Slutar i nästan samtliga fall på ca 22-24år. Är väl få fall o historien där livstid inte tidsbestäms.

Säger igen eftersom flera verkar inte förstå, Nej! Johanna kommer inte sitta 16år. Hon kommer sitta exakt 10år och 6 månader (2/3) av 16år. Det betyder 9,5år eftersom hon suttit häktad i 1år.

Jag syftar på livstidsstraff att få det tidsbestämt att rätten bestämmer detta.
Finns några som inte får tidsbestämt då de fortfarande är fara för samhället... 😒
Citera
2023-10-25, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arlagatan
Kriminalvården räknar 1 månad som 30 månader, alltså var Majas straff 12 månader effektiv tid, dvs 360 dagar. Hon satt häktad i 361 dagar, en dag för länge. Hon kommer troligtvis få skadestånd på omkring 1000 kronor för den dagen utifrån omständigheterna kring varför hon var häktad. Oskyldigt häktade blir rika.

Nej, så räknar de inte. En månads fängelse är 30 dagar. Men vid längre straff gäller kalendermånader.
Citera
2023-10-25, 13:43
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Nu sitter GW och Cuntwell på Aftonbladet och skålar i dyr champagne. Porta gubb jäveln från alla domstolar i hela Sverige, han försökte sabba i tingsrätten och blev utslängd. Sen försökte han med samma metoder i hovrätten utan att bli utslängd

Jag har från början sagt att det är något skumt med daltandet för Maja, det började med en inbjudan till jakt hos GW och avslutades med en god middag...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
Hon ska väl sitta 2/3 av straffet om hon sköter sig väl...
Jag hoppas att hon hamnar i Ystad bland de riktiga galningarna...

Två tredjedelar !
Så innerligt korkad regel. Är det sagt 16 år så ska det också vara 16 år i fängelse.
Missköter sig fången så ska strafftiden naturligtvis förlängas.
Sedan får rättsväsendet hitta på vilka korkade förklaringar och anledningar som helst. Minst 16 år bör gälla om straffet är satt till 16 år. Först senare kan det ev bli tal om villkorligt, inte tidigare !

Så in i helvete irriterande !
Senast redigerad av Tavelramskrok 2023-10-25 kl. 13:53.
Citera
Medlem
Citat:
Det blir nästan alltid efter 10år tidsbestämt om det är livstid. Slutar i nästan samtliga fall på ca 22-24år. Är väl få fall o historien där livstid inte tidsbestäms.

Ja, de blir något sånt, tyvärr har vi de så i detta landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in