• 1
  • 2
2023-10-24, 23:59
Medlem
TeamAbruptos avatar
Nu pratar jag om auktionsfirmor som finns på nätet och jag upptäckte nyss att en auktionsfirma tar ut 20% på slutpriset, samt en slagavgift, så om du har budat på något för 1000:- så blir slutpriset för dig 1230:- om du vinner auktionen.

Men de tar även ut procent av den som säljer varan. Är det verkligen normalt numera att en auktionsfirma tar betalt av både köpare och säljare?
Citera
2023-10-25, 00:01
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeamAbrupto
Nu pratar jag om auktionsfirmor som finns på nätet och jag upptäckte nyss att en auktionsfirma tar ut 20% på slutpriset, samt en slagavgift, så om du har budat på något för 1000:- så blir slutpriset för dig 1230:- om du vinner auktionen.

Men de tar även ut procent av den som säljer varan. Är det verkligen normalt numera att en auktionsfirma tar betalt av både köpare och säljare?
Om det är normalt eller onormalt vet jag inte men de kommer att fortsätta med ofoget så länge köpare och säljare godtar detta.
Citera
2023-10-25, 00:01
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:

Det är väl av tradition väldigt vanligt, och har sp varit länge, att ta betalt av både säljare och köpare vid auktion.
Citera
2023-10-25, 00:07
Medlem
TeamAbruptos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
Det är väl av tradition väldigt vanligt, och har sp varit länge, att ta betalt av både säljare och köpare vid auktion.

Det hade jag ingen aning om. Tradera tar ju ut 10% (max 200:-) i provision av säljaren. Köparen betalar inget extra och på vanliga lösöresauktioner så är det samma förfarande vad jag vet dvs att någon % tas av säljarens intäkter.
Citera
2023-10-25, 00:16
Medlem
Man hittar intäkter och för att/allt det skall se "billigt ut", man ser inte säljarens/köparens kostnad.
Citera
2023-10-25, 00:17
Medlem
TeamAbruptos avatar
Läser om köp- och säljvillkoren hos Uppsala Auktioner och de verkar ha samma upplägg.

"18. Avgifter vid köp

18.1 Vid köp på en Internationell kvalitetsauktion
tillkommer en inropsavgift på 25 procent inkl. moms (20
procent exkl. moms) på klubbat belopp"

"11. Avgifter vid försäljning
11.1 Vid försäljning på en Internationell
kvalitetsauktion uttas, om inte annan
överenskommelse träffas, dels en försäljningsavgift
på 18,75 procent
inkl. moms (15,00 procent exkl.
moms) på klubbat belopp, dels en bildkostnad på 300
– 1.000 SEK inkl. moms (240–800 SEK exkl. moms) per
föremål."

Jag är förvånad att även stora auktionshus kör med det här upplägget. Om man köper en tavla av dem för 1 000 000 varför ska man då betala 250 000:- utöver det klubbade priset? Vilket värde, eller tjänst, är det man betalar för som köpare?
Citera
2023-10-25, 00:40
Citat:
Läser om köp- och säljvillkoren hos Uppsala Auktioner och de verkar ha samma upplägg.

"18. Avgifter vid köp

18.1 Vid köp på en Internationell kvalitetsauktion
tillkommer en inropsavgift på 25 procent inkl. moms (20
procent exkl. moms) på klubbat belopp"

"11. Avgifter vid försäljning
11.1 Vid försäljning på en Internationell
kvalitetsauktion uttas, om inte annan
överenskommelse träffas, dels en försäljningsavgift
på 18,75 procent
inkl. moms (15,00 procent exkl.
moms) på klubbat belopp, dels en bildkostnad på 300
– 1.000 SEK inkl. moms (240–800 SEK exkl. moms) per
föremål."

Jag är förvånad att även stora auktionshus kör med det här upplägget. Om man köper en tavla av dem för 1 000 000 varför ska man då betala 250 000:- utöver det klubbade priset? Vilket värde, eller tjänst, är det man betalar för som köpare?
Det är ju egentligen bara en informationsfråga. Det finns butiker där priset är utan moms. I USA är momsen generellt inte inkluderad i priset i affärer.
Citera
2023-10-25, 00:47
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:

Det är standard. Auktionsfirmorna får ut runt 30-40% av alla pengar som betalas. Ingen liten provision.

Sålde en tavla på auktion precis i början av lågkonjunkturen.
Gick för 3000. Köparen betalade 3000+600 (ca.)och jag fick 3000-500 (ca.).
Så av totalt (ca.) 3600 fick jag (ca.) 2500 och auktionsfirman 1100.
Men jag är inte bitter.
Om jag hade försökt sälja tavlan på egen hand, via blocket eller tradera så hade jag förmodligen inte ens fått hälften så mycket betalt.

Det är oftast värt det, att låta ett auktionshus sko sig, eftersom de har tillgång till den köpstarkaste kundkretsen.
Citera
2023-10-25, 01:29
Medlem
TeamAbruptos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det är ju egentligen bara en informationsfråga. Det finns butiker där priset är utan moms. I USA är momsen generellt inte inkluderad i priset i affärer.

Fast är det verkligen en informationsfråga? Låt säga att man ska sälja en soffa. Den har slutkonsumenten redan betalat moms för. Säljer man soffan på Blocket (jo jag vet det är gratis där numera) så behöver ju inte köparen betala något extra och säljaren behöver inte betala någon moms.

Samma sak om man skulle lägga upp på, vad jag tror är Sveriges absolut största auktionssida, Tradera. Ingen moms betalas av någon förutom att Tradera tar 10% på det klubbade priset (max 200:- om jag minns rätt).

Och på vanliga bonnauktioner/lösöresauktioner är det bara säljaren som får betala någon % och ingen moms läggs på åt något håll.

Jag tycker det är konstigt då att andra auktionsfirmor kan ta ut sådana hutlösa % på både köpare och säljare.
Citera
2023-10-25, 01:32
Medlem
TeamAbruptos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Det är standard. Auktionsfirmorna får ut runt 30-40% av alla pengar som betalas. Ingen liten provision.

Sålde en tavla på auktion precis i början av lågkonjunkturen.
Gick för 3000. Köparen betalade 3000+600 (ca.)och jag fick 3000-500 (ca.).
Så av totalt (ca.) 3600 fick jag (ca.) 2500 och auktionsfirman 1100.
Men jag är inte bitter.
Om jag hade försökt sälja tavlan på egen hand, via blocket eller tradera så hade jag förmodligen inte ens fått hälften så mycket betalt.

Det är oftast värt det, att låta ett auktionshus sko sig, eftersom de har tillgång till den köpstarkaste kundkretsen.

Jo, så är det nog men men jag tycker det är konstigt att de skor sig på både säljaren och köparen. Varför ska en köpare betala ytterligare avgifter? Det är ju det jag funderar på.
Citera
2023-10-25, 01:37
Citat:
Fast är det verkligen en informationsfråga? Låt säga att man ska sälja en soffa. Den har slutkonsumenten redan betalat moms för. Säljer man soffan på Blocket (jo jag vet det är gratis där numera) så behöver ju inte köparen betala något extra och säljaren behöver inte betala någon moms.

Samma sak om man skulle lägga upp på, vad jag tror är Sveriges absolut största auktionssida, Tradera. Ingen moms betalas av någon förutom att Tradera tar 10% på det klubbade priset (max 200:- om jag minns rätt).

Och på vanliga bonnauktioner/lösöresauktioner är det bara säljaren som får betala någon % och ingen moms läggs på åt något håll.

Jag tycker det är konstigt då att andra auktionsfirmor kan ta ut sådana hutlösa % på både köpare och säljare.
Ja, det är en informationsfråga. Förr fanns en liknande sak när man fick röka på krogar. Cigaretter har ett maxpris, och för att komma runt det tog krogen en serveringsavgift.

Hur det är med momsen har jag inte exakt koll på, men jag skulle tro att i fallet Blocket och Tradera så tar de inget ansvar för affären alls, utan ditt avtal är direkt mellan dig och säljaren, medan de auktionshus du pratar om så misstänker jag att du juridiskt sett köper soffan av auktionshuset som i sin tur köper den av säljaren. Det är dock en gissning. Om så är fallet så förklarar det momsen, och det ger dig även fördelen att konsumentköplagen gäller istället för köplagen.
Citera
2023-10-25, 02:26
Medlem
peterpanps avatar
Citat:

Ja.

Inte bara numera, men sedan väldigt länge sedan (säkert 50 år tillbaka minst).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in