Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Jag hörde e israelisk statsvetare han sa att Netanyahu skulle förlora valet om de vore val i dag. Jag har tyvärr inte hittat några mätningar. Jag tror inte folk förstår hur splittrat Israel egentligen är.
Det kommer aldrig bli en annektering av Gaza och Västbanken. Det skulle innebära ett israeliskt självmord. Palestinska araber skulle i princip vara majoritet då i Israel. De är redan 20 procent i Israel. Varav 5 procent av dem är radikaliserade.
Och även om folk skriker om utrotning och eller folkförflyttning så är det omöjligt. Titta bara vad som hände efter sjukvårdsbombningen. Vad tror du händer om Israel får för sig för folkmord. Det är som du säger västs stöd har sina begränsningar.
Israels möjligheter är begränsade av flera skäl
1 Ekonomiska
2 Politisk uppbackning - Kan försvinna
3 Den inre splittringen
Hamas vinner så länge de inte förlorar. Och hur utrotar man en ideologi? Det finns fortfarande nazister och de åkte på storstryk WWII.
Jag lyssnade på denna amerikan, som har stridit i COIN-operationer i Afghanistan. Han är väldigt pessimistisk över Israels chanser
https://www.youtube.com/watch?v=3XTV3AGywHQ
Israel var som bekant i nåt slags upplösningstillstånd tidigare i år, bl.a. Netanyahus fel, och borde egentligen inte ha råd med några israeliska äventyr i dagsläget. Min misstanke är att Netanyahu hoppas på att kunna rädda sig själv genom att styra skutan med bestämd hand genom den nya kris som nu tornat upp sig. Han ser möjligen den uppkomna situationen som en skänk från ovan, men jag är rätt säker på att hans totala oförmåga att agera som en stor statsman blir hans fall. Han kommer inte undan. Nu skjuter man upp den politiska krisen genom att låta landet styras av en samlingsregering. Så praktiskt.
Jag ställer mig som sagt jäkligt frågande till hur man föreställer sig att man ska lyckas förinta Hamas. Visst, det
låter väl bra i israeliska öron, antar jag.
Ska man fråga varenda man i Gaza mellan 15 och 65 om han har nåt samröre med dem? Ideologiskt är Hamas heller inte unikt, utan liknande rörelser finns ju i minst en handfull andra länder i Mellanöstern. Vi har redan sett hur nya islamistiska grupper ploppar upp som svampar ur ökenjorden när de gamla försvinner. Många gånger finns dessutom kopplingar mellan dem; det är bara namnet som är nytt, eller så är det den tidigare ledaren som är död. Hur sätter israelerna stopp för återväxten? Vill de sätta stopp för den?
Jag befarar ändå att nåt Israel faktiskt
kan göra är att skärpa den inhemska lagstiftningen för att försöka få bukt med risken för arabisk radikalisering inne i den israeliska staten, och då på ett sånt sätt att judar får juridiskt skydd och araber en särskild status. Sen passar man på att deportera de sista araberna från Israel vid ett bättre tillfälle längre fram.