2023-10-24, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Antalet som offensiven genererar är oviktigt när Gaza ska "evakueras"

Palestinier kan inte få bo inom raketavstånd från Israeler.
Sinaiöknen är vacker så här års, jag tror Hamas-anhängarna kommer trivas där.
Jag är rädd att de hamnar i Europa, inte i Sinai-öknen. Snart på svenska gator och torg. Det tycker Israel är helt ok. Du med, antar jag.
Citera
2023-10-24, 21:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
"According to various reports, Netanyahu made a similar point at a Likud faction meeting in early 2019, when he was quoted as saying that those who oppose a Palestinian state should support the transfer of funds to Gaza, because maintaining the separation between the Palestinian Authority in the West Bank and Hamas in Gaza would prevent the establishment of a Palestinian state.

While Netanyahu does not make these kind of statements publicly or officially, his words are in line with the policy that he implemented."

Klassisk divide & conquer.

Tänk på att det är högern själva som skrivit detta. Inte vänsterpropaganda alltså.

Sedan en till som saltat lite på detta är Yitzhak Segev, en Israelisk Brig. General som på den tiden var guvernör.

Återigen är min läsförståelse inte den bästa men din verkar tyvärr vara än sämre. "When he was quoted as saying that those who oppose a Palestinian state should support the transfer of funds to Gaza". Betyder inte det här att han motsätter sig finansiellt stöd till Gaza?
Citera
2023-10-24, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lexdux
Jag är inte en religiös fanatiker. Om dem inte är rädda varför har inte Iran attackerat än? Trodde dem inte var rädda för kärnvapen...

Tror Iran väntar på ifall Israel är dumma nog att anfalla Gaza. Blir flera fronter då.
Citera
2023-10-24, 21:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JoeyDoey
Jag är rädd att de hamnar i Europa, inte i Sinai-öknen. Snart på svenska gator och torg. Det tycker Israel är helt ok. Du med, antar jag.

Det är en tidsfråga innan det blir något nytt krig eller inbördeskrig i mellanöstern. Kommer du vara rädd då också? Ska du gå runt hela livet och nojja? Eller ska du inse att Sverige inte behöver ta in några flyktingar.
Citera
2023-10-24, 21:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Tror Iran väntar på ifall Israel är dumma nog att anfalla Gaza. Blir flera fronter då.

Dem snackar bara inte sett ett dyft från dem. Dem är rädda för att bli sprängda i luften.
Citera
2023-10-24, 21:41
Medlem
Citat:
Dem snackar bara inte sett ett dyft från dem. Dem är rädda för att bli sprängda i luften.

Vet inte, blir mest spekulationer (och hoppas du har rätt!), men en möjlighet är att Iran redan hjälpte Hamas plus att de först sätter emot med hjälp av hizbollah.
Citera
2023-10-24, 21:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Vet inte, blir mest spekulationer (och hoppas du har rätt!), men en möjlighet är att Iran redan hjälpte Hamas plus att de först sätter emot med hjälp av hizbollah.

Ja det är ju definitionen av ett proxykrig och likt ett proxykrig kommer dem själva inte vara direkt delaktiga. Det skulle vara lite som att USA attackerade Ryssland nu när dem för ett proxykrig med Ukraina.
Citera
2023-10-24, 21:56
Medlem
Är Netanyahu en fegis? "Oenighet på högsta ort i Israel – Netanyahu skeptisk till markoperation i Gaza"

https://www.dn.se/varlden/nathan-shachar-oenighet-pa-hogsta-ort-i-israel-netanyahu-skeptisk-till-markoperation-i-gaza/

Själv tror jag att han fattar hur svårt det blir.
Citera
2023-10-24, 22:06
Medlem
Citat:
Det är en tidsfråga innan det blir något nytt krig eller inbördeskrig i mellanöstern. Kommer du vara rädd då också? Ska du gå runt hela livet och nojja? Eller ska du inse att Sverige inte behöver ta in några flyktingar.
Det blir väldigt OT om du hade tänkt att diskutera svenska invandringspolitiken. Du är oerhört naiv som tror att Sverige kommer sluta med flyktingmottagandet.
Citera
2023-10-24, 22:07
Medlem
Citat:
Återigen är min läsförståelse inte den bästa men din verkar tyvärr vara än sämre. "When he was quoted as saying that those who oppose a Palestinian state should support the transfer of funds to Gaza". Betyder inte det här att han motsätter sig finansiellt stöd till Gaza?

Nej. Jag ska översätta:

"De som är EMOT en Palestinsk stat(vilket Bibi är) bör stödja överförandet av pengar TILL Gaza."

Osäker på vad du inte riktigt förstår? Är du en sån intressant filur där borta vars Engelska är råkass?

Hade varit intressant att höra dig prata Engelska i ett Teams-möte... haha.
Senast redigerad av KlinkersAerBra 2023-10-24 kl. 22:15.
Citera
2023-10-24, 22:12
Avstängd
Styrkelyftares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Är Netanyahu en fegis? "Oenighet på högsta ort i Israel – Netanyahu skeptisk till markoperation i Gaza"

https://www.dn.se/varlden/nathan-shachar-oenighet-pa-hogsta-ort-i-israel-netanyahu-skeptisk-till-markoperation-i-gaza/

Själv tror jag att han fattar hur svårt det blir.

Jag tror att Netanyahu är skeptisk på grund av att en stark opinion både i Israel och i en rad västländer kräver att Israel skjuter på markinvasionen av Gaza och att istället frisläppandet av över 200 i gisslan prioriteras. När detta skett kan markinvasionen inledas, hävdas det.

Detta är komiskt nog ett starkt skäl för Hamas att inte frisläppa gisslan. Visst, man kan frisläppa några enstaka i gisslan, så har redan skett, och man kan, tyvärr, döda några enstaka i gisslan. Men om man frisläpper alla eller flertalet, då kan man vara säker på att en markinvasion följer.

Mycket talar därför att vi kommer att se ett utdraget ställningskrig med oviss utgång.
Senast redigerad av Styrkelyftare 2023-10-24 kl. 22:16.
Citera
2023-10-24, 22:19
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag hörde e israelisk statsvetare han sa att Netanyahu skulle förlora valet om de vore val i dag. Jag har tyvärr inte hittat några mätningar. Jag tror inte folk förstår hur splittrat Israel egentligen är.

Det kommer aldrig bli en annektering av Gaza och Västbanken. Det skulle innebära ett israeliskt självmord. Palestinska araber skulle i princip vara majoritet då i Israel. De är redan 20 procent i Israel. Varav 5 procent av dem är radikaliserade.

Och även om folk skriker om utrotning och eller folkförflyttning så är det omöjligt. Titta bara vad som hände efter sjukvårdsbombningen. Vad tror du händer om Israel får för sig för folkmord. Det är som du säger västs stöd har sina begränsningar.

Israels möjligheter är begränsade av flera skäl

1 Ekonomiska

2 Politisk uppbackning - Kan försvinna

3 Den inre splittringen

Hamas vinner så länge de inte förlorar. Och hur utrotar man en ideologi? Det finns fortfarande nazister och de åkte på storstryk WWII.

Jag lyssnade på denna amerikan, som har stridit i COIN-operationer i Afghanistan. Han är väldigt pessimistisk över Israels chanser

https://www.youtube.com/watch?v=3XTV3AGywHQ
Israel var som bekant i nåt slags upplösningstillstånd tidigare i år, bl.a. Netanyahus fel, och borde egentligen inte ha råd med några israeliska äventyr i dagsläget. Min misstanke är att Netanyahu hoppas på att kunna rädda sig själv genom att styra skutan med bestämd hand genom den nya kris som nu tornat upp sig. Han ser möjligen den uppkomna situationen som en skänk från ovan, men jag är rätt säker på att hans totala oförmåga att agera som en stor statsman blir hans fall. Han kommer inte undan. Nu skjuter man upp den politiska krisen genom att låta landet styras av en samlingsregering. Så praktiskt.

Jag ställer mig som sagt jäkligt frågande till hur man föreställer sig att man ska lyckas förinta Hamas. Visst, det låter väl bra i israeliska öron, antar jag.
Ska man fråga varenda man i Gaza mellan 15 och 65 om han har nåt samröre med dem? Ideologiskt är Hamas heller inte unikt, utan liknande rörelser finns ju i minst en handfull andra länder i Mellanöstern. Vi har redan sett hur nya islamistiska grupper ploppar upp som svampar ur ökenjorden när de gamla försvinner. Många gånger finns dessutom kopplingar mellan dem; det är bara namnet som är nytt, eller så är det den tidigare ledaren som är död. Hur sätter israelerna stopp för återväxten? Vill de sätta stopp för den?

Jag befarar ändå att nåt Israel faktiskt kan göra är att skärpa den inhemska lagstiftningen för att försöka få bukt med risken för arabisk radikalisering inne i den israeliska staten, och då på ett sånt sätt att judar får juridiskt skydd och araber en särskild status. Sen passar man på att deportera de sista araberna från Israel vid ett bättre tillfälle längre fram.
Senast redigerad av Blot-Sven 2023-10-24 kl. 22:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in