Citat:
Ursprungligen postat av
PastorBolognese
De befinner sig i en situation där inget av folkgrupperna kommer ge efter i någon sorts total folkförflyttning så vad som hände 1948 eller något annat random årtal i historien spelar absolut noll roll. Det som är viktigt är vad som händer här och nu, och vad som är möjligt att genomföra rent praktiskt.
Israeliska militären gör förfärliga saker mot palestinier men håller det på en sådan låg nivå att de har lärt sig att hålla det under radarn. Detta skapar såklart ilska hos palestinierna. När de går bärsärkagång på civilia i israel så är det inte orimligt att fördöma det som händer.
Det som jag undrar av alla som stöder palestina är - vad ska israel göra när de blir invaderade, massmord sker och blir angripet med tusentals raketer. Ska de :
1. Tacka för feedbacken, och flytta
2. Ingenting
3. Ge igen och eliminera en grupp terrorister som enligt palestinierna själva inte representerar dem?
Hur kan de göra punkt 3 annorlunda?
Jag stöder inte det som israel har gjort historiskt, men detta känns väldigt genomplanerat av hamas med andra (iran) i ryggen, att kunna skapa en situation där hela den muslimska världen vänder sig mot israel när de försöker bli av med hamas genom att peka på brutaliteten som ofta är överdriven och ibland påhittad (se sjukhusbombningen).
Jag kan inte se något som Israel kan göra som kommer bli bra. Just därför bör vi inte ge det någon legitimitet.
Om landet hade haft förmåga att föra diplomati på ett vettigt sätt skulle det ha gått att rädda, men det har visat sig totalt oförmöget att utveckla en normal relation till en enda grupp. Det bästa är om landet avvecklas och dess befolkning får flytta in på en mindre plätt, som sedan Västvärlden får hålla kontroll över.
Judarna har med besked visat att de inte klarar av att ha ett eget land. Det är inte så mycket en fråga om vad de bör göra, utan om vad vi bör göra för att projektet ska få ett så ordnat slut som möjligt.