2023-10-24, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Builder123
Oavsett så borde de ju kunna bevisa utlägg för transporten, själva flygresan. Betalas alltid i förskott så där borde det finnas underlag. Sen sjukhusräkning där det inte behöver framgå anledningen till sjukvård.

Som redan nämnts av andra så får man en hel bunt papper från sjukhusen i Thailand efter man legat inlagd. Har även jag varit det. Där framgår tydligt vad som hänt och vilken vård man fått.
Givetvis får man även tydliga kvitton och fakturor som specificerar kostnaderna.
Det hade gått otroligt mkt snabbare för dom att bara visa det här än ngn oväsentlig offert på transporten, det är alltså inget kvitto på att de betalat den ens.

Nä allt är bara big BS.

Men det skrämmer mig hur många som väljer att tro att det skulle ligga någon sanning i deras berättelse.
Istället besvarar dom det hela med att radera och attackera minsta frågeställning.
Citera
2023-10-24, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwcl
Intressant läsning,

Ponera att hela händelsen är sann, hon var faktiskt med om en olycka och behövde akut hjälp då hon saknade försäkringar osv.

Familjen har naturligtvis pengar i materiella saker såsom hus, hästar och bilar.
Det kan dock vara svårt att i stridens hetta börja sälja av saker för att ta hand om ett akut problem, och bara för att man har hus värt flera miljoner, hästar och bilar så betyder inte det att man automatiskt kan få ett lån på flera hundra tusen, man kanske redan är belånad upp över öronen.

Nu tror jag inte ens dom försökt gå den vägen utan såg en gofundme som ett enklare sätt.

Jag förstår att dom inte skriver i gofundme kampanjen att hon var en internethora som visade fittan och rövhålet för pengar på onlyfans och har skulder hos KFM, i en gofundme som handlar om nåt sånthär så belyser man väl knappast alla dåliga egenskaper.

Sen är det ju misstag att inte ha försäkringar på plats som dom naturligtvis ångrar, men det kan dom ju inte skylta med rakt ut att dom visste etc då är dom ju helt brända i andra änden.

Även folk som tagit dåliga beslut i livet kan råka ut för olyckor.

Med allt detta sagt så tror jag mer på nedan scenario:

Något har hänt, inte nödvändigtvis en mc olycka.. men nånting som gjort att personen behövt akut vård.
Försäkringar saknades så vården i Thailand blev dyr.
För att täcka upp för detta så har dom i all hast startat en gofundme där dom ljugit om det mesta för att täcka dessa kostnader och har i samma veva kommit på att dom kanske kan mjölka ur folk mer pengar om det överdrivs en hel del i historien.

Låter inte helt osannolikt.
De blev kanske förvånade över hur korkade/godtrogna folk är och passade på att mjölka ur medans chansen fanns.
Stämmer bra med att man snabbt som f-n försökt radera alla rövhålsbilder för att behålla föreställningen av oskyldig hästtjej så långt det bara gick.
Citera
2023-10-24, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CH.swiss
Som redan nämnts av andra så får man en hel bunt papper från sjukhusen i Thailand efter man legat inlagd. Har även jag varit det. Där framgår tydligt vad som hänt och vilken vård man fått.
Givetvis får man även tydliga kvitton och fakturor som specificerar kostnaderna.
Det hade gått otroligt mkt snabbare för dom att bara visa det här än ngn oväsentlig offert på transporten, det är alltså inget kvitto på att de betalat den ens.

Nä allt är bara big BS.

Men det skrämmer mig hur många som väljer att tro att det skulle ligga någon sanning i deras berättelse.
Istället besvarar dom det hela med att radera och attackera minsta frågeställning.

Jag håller med dig, tar ju lika lång tid att ta en bild på de papperna med kvitto etc som de tar att gilla inlägg, bråka med folk som de verkar ha tid med att göra
Citera
2023-10-24, 12:29
Medlem
Qusimotos avatar
Sant eller ej
Vidrigt med folk som tigger pengar
Dom kunde väl ta ett lån

Edit: vad händer med överskottet? Får dom behålla det?
Citera
2023-10-24, 12:32
Medlem
Hur har familjen betalat SOS? Pengarna insamlade genom GFM har ju inte kommit dem tillhanda ännu. SOS lämnar väl inte kredit?
Citera
2023-10-24, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qusimoto
Sant eller ej
Dom kunde väl ta ett lån

Skicka tillbaka pengar (om de nu blir över några) kommer ju inte finnas på kartan av dessa personer
Citera
2023-10-24, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snyggastefittan
Hur har familjen betalat SOS? Pengarna insamlade genom GFM har ju inte kommit dem tillhanda ännu. SOS lämnar väl inte kredit?

Ja och dom bokade en resa innan dom hade fått klartecken från läkaren, vet inte om man gör så vanligtvis.

Sen enligt gofundme sidan så är det tydligen gofundme som betalar international SOS, vet inte om dom arbetar så heller, blir en börda för gofundme

En medif måste ju vara ifylld också med godkännande
https://www.thaiairways.com/static/common/pdf/Medif/MEDIF-FORM-2018.pdf
Senast redigerad av Jaay 2023-10-24 kl. 12:40.
Citera
2023-10-24, 12:40
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag undrar också om det skulle kunna vara så (ifall familjens story överhuvudtaget stämmer för fem öre) att den motorcyklisten som råkade köra på Felicia bakifrån i själva verket är pojkvännen?

Därav familjens motvilja att ”titta på videoklippet” eller att stämma honom. Dels har de ju inget att hämta från en kriminell som redan har skulder på 5milj. Dels kunde pojkvännen ställa till det och berätta ”allt” om dotterns förehavanden i Thailand.. 🤔

En sådan händelse borde väckt någon thailändsk lokalreporters intresse. Enligt thailand-kännarna i tråden så rapporterar thailändsk media om olyckor med turister inblandade. Här skulle det handla om troligt rättsligt efterspel/civilmål med eventuellt narkotikapåverkad pojkvän (ej thailändare) som motpart. Video från övervakningskamera på hela händelseförloppet finns tillgänglig hos polisen. Den som drabbats ligger i koma på lokala sjukhuset. Osannolikt att en thailändsk lokalreporter skulle missa denna story.
Citera
2023-10-24, 12:40
Medlem
ImaTrolls avatar
Citat:
Sant eller ej
Dom kunde väl ta ett lån

Hittade en artikel som har bäring på den aspekten.

Kan man bli skattepliktig för en privat insamling? Frågorna är många. Skatteverkets rättslige expert Yngve Gripple svarar.

Vad gäller för privat insamling?
– Det ska vara tydligt vad pengarna ska gå till och att det är gåvor utan motprestation till en själv eller till annan mottagare och utan att man utför något arbete eller bedriver någon verksamhet. Om man vill göra en insamling till välgörande ändamål ska man kunna redovisa hur man har använt pengarna.

Vad ska man tänka på om man startar en privat insamling?
– Man ska vara väldigt noga med att redovisa vad pengarna ska användas till och vad de sedan gått till.
Händer det att ni utreder privata insamlingar?

– Ja. Skatteverket har ju olika sätt att utreda förhållanden, vi kan begära ut kontoutdrag från banker och göra utredningar av personer som startat insamlingar. Då begär vi in kvitton och andra underlag.

https://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/skatteverkets-expert-det-har-galler-for-privat-insamling/

Med tanke på att Cedergrens fått in minst 850.000 får man hoppas att dom inte väljer att slanta av Felicias skulder hos KRF. OCH att man har ordentligt med riktiga kvitton.
Citera
2023-10-24, 12:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CH.swiss

Nä allt är bara big BS.

Stämmer det du skrivit om att Felicia Skys mor SC ej varit till Thailand utan hela tiden varit kvar i Skåne/Sverige behöver väl inget mer sägas/bevisas i denna soppa. Allt är isf Bullshit!
Senast redigerad av LawNumberSix 2023-10-24 kl. 12:49.
Citera
2023-10-24, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwcl
Intressant läsning,

Ponera att hela händelsen är sann, hon var faktiskt med om en olycka och behövde akut hjälp då hon saknade försäkringar osv.

Familjen har naturligtvis pengar i materiella saker såsom hus, hästar och bilar.
Det kan dock vara svårt att i stridens hetta börja sälja av saker för att ta hand om ett akut problem, och bara för att man har hus värt flera miljoner, hästar och bilar så betyder inte det att man automatiskt kan få ett lån på flera hundra tusen, man kanske redan är belånad upp över öronen.

Nu tror jag inte ens dom försökt gå den vägen utan såg en gofundme som ett enklare sätt.

Jag förstår att dom inte skriver i gofundme kampanjen att hon var en internethora som visade fittan och rövhålet för pengar på onlyfans och har skulder hos KFM, i en gofundme som handlar om nåt sånthär så belyser man väl knappast alla dåliga egenskaper.

Sen är det ju misstag att inte ha försäkringar på plats som dom naturligtvis ångrar, men det kan dom ju inte skylta med rakt ut att dom visste etc då är dom ju helt brända i andra änden.

Även folk som tagit dåliga beslut i livet kan råka ut för olyckor.

Med allt detta sagt så tror jag mer på nedan scenario:

Något har hänt, inte nödvändigtvis en mc olycka.. men nånting som gjort att personen behövt akut vård.
Försäkringar saknades så vården i Thailand blev dyr.
För att täcka upp för detta så har dom i all hast startat en gofundme där dom ljugit om det mesta för att täcka dessa kostnader och har i samma veva kommit på att dom kanske kan mjölka ur folk mer pengar om det överdrivs en hel del i historien.

Det som störde mig var familjens attityd när det gäller UD och försäkringarna. Att UD ”inte hjälpte dem alls”. Att ”försäkringen Felicia hade” (vilken jävla försäkring?) inte täckte allt osv.

UD hjälpe dem med RÅD. Inte ekonomiskt. Försäkringar - OM sådana finns - täcker det de är avsedda för.

Bara för att man är ”svensk” räcker inte för att skattebetalarna ska betala ALLT vad som kan drabba en.

Felicia ville ju inte ens betala skatt i Sverige..

Om Carl Axel skulle drabbas av ngt så skulle inte norska skattebetalare skynda sig att hjälpa honom ekonomiskt.

Det är attityden att ”något är jävligt FEL” om allt inte är gratis, som stör mig. Susanna Cedergren är ändå en vuxen människa. Hon borde fatta utan att någon behöver förklara detta åt henne.

Man tecknar en försäkring IFALL det händer ngt. Inte för att man VET att det kommer att hända.
Citera
2023-10-24, 12:48
Medlem
Citat:
Sant eller ej
Dom kunde väl ta ett lån

Jag har inga problem med att folk i nöd begär hjälp, men då skall det klargöras exakt vad det är man behöver hjälp med och hur mycket det kommer kosta.
Man skall uppdatera om saker och ting förändras, tex om det kommer krävas mer pengar eller mindre pengar.
Sen så skall man redovisa dessa kostnader på ett uppriktigt sätt.

En gofundme skall inte ses som helikopterpengar som man bara kan ta emot och inte sedan redovisa.

Alla kan inte bara "ta ett lån"

Överskottet kommer sannolikt gå till konsumtion, det är ju trots allt WT vi pratar om här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in