2023-10-24, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Så om jag förstår dig rätt menar du att när Youtube tar bort material som strider mot deras användarvillkor så är det en form av statlig censur? Är det på riktigt detta du menar?

När regimen kräver att de ska ta bort annat än det som strider mot lagen så är det ja.
Citera
2023-10-24, 04:21
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
När regimen kräver att de ska ta bort annat än det som strider mot lagen så är det ja.

Har du någon källa på att "regimen" krävde av Youtube att annat än det som strider mot lagen ska tas bort?
Citera
2023-10-24, 04:23
Medlem
Citat:
Har du någon källa på att "regimen" krävde av Youtube att annat än det som strider mot lagen ska tas bort?

Du fick källa, sluta göra dig dummare än du är.
Citera
2023-10-24, 04:25
Medlem
Sesuss avatar
-
EU vill bli Kina. Techno kommunism.
Citera
2023-10-24, 04:29
Medlem
Sesuss avatar
Citat:
Du saknar återigen förmåga att ta emot information. Som framgick av mitt inlägg så var det inte alls bara frågan om censur av det som strider mot lagen. Läs igen klåpare. Granskning Sverige och SwebbTV sa t.ex. aldrig något som var i strid mot lagen.
-
Du har helt rätt.
De har massor med annat fuffens för sig oxå som gör att personer som inte följer det tillåtna Globohomo narrativet blir ned rankat i algoritmen eller inte skickar notifikationer tex.
Citera
2023-10-24, 04:36
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Du fick källa, sluta göra dig dummare än du är.

Vill du länka text där det framgår vad de krävde skulle tas bort?, och även där det framgår att de faktiskt krävde någonting specifikt? Det finns inte med i någon av texterna jag kan se.

Det jag kan se handlar om ett dialogmöte med Youtube för att anmoda dem att bli bättre på att sköta proceduren för att ta bort material som bryter mot lagar eller användarvillkor. Det är ganska långt ifrån ett krav. Det sägs ju uttryckligen att det regeringen helst önskar se är en sorts självsaneringsprincip likt den hos äldre massmedier som har granskningsorgan och etiska nämnder etc för att skydda den enskilda personen. Detta verkar de uttryckligen vilja just för att regeringen inte ska behöva behöva lägga sig i det fria ordet.

Ett förslag i all välmening: du vill jättegärna vara arg på "regimen", det är tydligt. Varför inte välja något riktigt att vara arg över? Det finns hur mycket som helst. Du behöver inte hitta på saker.
Citera
2023-10-24, 04:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sesus
-
Du har helt rätt.
De har massor med annat fuffens för sig oxå som gör att personer som inte följer det tillåtna Globohomo narrativet blir ned rankat i algoritmen eller inte skickar notifikationer tex.

Ja och de har blivit rikligt belönade av regimen för sin censur också:
Så öste regeringen pengar över it-jättarna – men jobben försvann

Facebook har fått stöd på 140 miljoner kronor från Sverige– slussar vinsterna vidare till skatteparadis En villaägare i Sverige betalar 90 gånger högre elskatt än vad några av världens rikaste företag får betala Google drar in 5,5 miljarder kronor om året – men bara redovisar 630 miljoner kronor i Sverige

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zGW5Mr/sa-oste-regeringen-pengar-over-it-jattarna--men-jobben-forsvann

Citat:
Vill du länka text där det framgår vad de krävde skulle tas bort?, och även där det framgår att de faktiskt krävde någonting specifikt? Det finns inte med i någon av texterna jag kan se.

Det jag kan se handlar om ett dialogmöte med Youtube för att anmoda dem att bli bättre på att sköta proceduren för att ta bort material som bryter mot lagar eller användarvillkor. Det är ganska långt ifrån ett krav. Det sägs ju uttryckligen att det regeringen helst önskar se är en sorts självsaneringsprincip likt den hos äldre massmedier som har granskningsorgan och etiska nämnder etc för att skydda den enskilda personen. Detta verkar de uttryckligen vilja just för att regeringen inte ska behöva behöva lägga sig i det fria ordet.

Ett förslag i all välmening: du vill jättegärna vara arg på "regimen", det är tydligt. Varför inte välja något riktigt att vara arg över? Det finns hur mycket som helst. Du behöver inte hitta på saker.

Jag fetade t.o.m. utvalda citat åt dig där det framgick att de krävde censur av hat och av det som strider mot plattformarnas egna regler. Varför spelar du så här dum?

Morgan hotade med lagstiftning om de inte gjorde detta frivilligt men belönade dem också ekonomiskt om de lydde. Både piska och morot alltså.
Citera
2023-10-24, 04:57
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Jag fetade t.o.m. utvalda citat åt dig där det framgick att de krävde censur av hat och av det som strider mot plattformarnas egna regler. Varför spelar du så här dum?

Morgan hotade med lagstiftning om de inte gjorde detta frivilligt men belönade dem också ekonomiskt om de lydde. Både piska och morot alltså.

Jag spelar inte dum, jag ifrågasätter dina påståenden och ber dig bli tydlig, konkret och bevisa det du påstår, eftersom du läser in mycket mer än vad som faktiskt finns i de texter du hänvisar till, och du till synes inte verkar förstå vad ett antal ord faktiskt betyder.

Det som ägde rum var inte ett formellt krav. Det var naturligtvis i Youtubes intresse att följa rekommendationerna att hålla efter bättre själva, men de hade inte något tvång på sig att agera på något särskilt vis. "Regimen" krävde inte någonting alltså.

Och det som ägde rum var inte censur i någon som helst mening, och liknar inte ens censur. Det är inte rimligt att ens använda censur hyperboliskt om det hela.

Ord har betydelse. När du påstår saker som att "regimen censurerade" eller "regimen krävde", då förväntar man sig att du faktiskt menar det du skriver, och inte bara kastar orden runt dig hux flux som om de är helt innehållslösa.
Citera
2023-10-24, 05:02
Medlem
Citat:
Jag spelar inte dum, jag ifrågasätter dina påståenden och ber dig bli tydlig, konkret och bevisa det du påstår, eftersom du läser in mycket mer än vad som faktiskt finns i de texter du hänvisar till, och du till synes inte verkar förstå vad ett antal ord faktiskt betyder.

Det som ägde rum var inte ett formellt krav. Det var naturligtvis i Youtubes intresse att följa rekommendationerna att hålla efter bättre själva, men de hade inte något tvång på sig att agera på något särskilt vis. "Regimen" krävde inte någonting alltså.

Och det som ägde rum var inte censur i någon som helst mening, och liknar inte ens censur. Det är inte rimligt att ens använda censur hyperboliskt om det hela.

Ord har betydelse. När du påstår saker som att "regimen censurerade" eller "regimen krävde", då förväntar man sig att du faktiskt menar det du skriver, och inte bara kastar orden runt dig hux flux som om de är helt innehållslösa.

Tror du att hat är olagligt?
Det är det inte men det var det som S-regeringen krävde att de skulle censurera.
Du såg också effekten när SwebbTV censurerades efter S-regeringens krav trots att de aldrig sa något olagligt.
Nu lobbas det vidare för EU-lagar som ska tvinga siterna till detta också.

Klart det är censur när regimen medels morot och piska tvingar dem att agera för att stoppa material som är helt lagligt från publicering.

"Gör ni inte det stiftar vi lag mot det", inget krav säger du din tomte.
Citera
2023-10-24, 05:40
Medlem
idontwannadies avatar
Citat:
Ja vänstern är som vanligt äckliga hycklare.

Ja, här har vi helt klart en stor skillnad mellan vänstern och högern.

Högern vill ha yttrandefrihet och vill inte ha någon diktatur. Vänstern vill ha yttrandefrihet åt vänsterhållet men att man stryper högerns yttrandefrihet och de vill ha diktatur men bara så länge det är en vänsterextrem diktatur.
Citera
2023-10-24, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontwannadie
Ja, här har vi helt klart en stor skillnad mellan vänstern och högern.

Högern vill ha yttrandefrihet och vill inte ha någon diktatur. Vänstern vill ha yttrandefrihet åt vänsterhållet men att man stryper högerns yttrandefrihet och de vill ha diktatur men bara så länge det är en vänsterextrem diktatur.

Ja detta är tydligt och det är väl deras låga IQ som gör att de inte förstår faran med detta. De skulle inte gilla ett samhälle där SD sitter vid makten och bestämmer vad som är desinformation och där allt annat är förbjudet att yttra. De har för kortsiktigt tänk och bristande moral för att sätta ned foten mot detta.
Citera
2023-10-24, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Efter att EU nu ställt X inför rätta för att inte följa EU-förordningar som kräver mer censur på nätet, så överväger nu ägaren, Elon Musk, att stänga ner X över hela EU.

https://www.businessinsider.com/elon-musk-considering-taking-twitter-x-out-of-europe-dsa-2023-10?IR=T#:~:text=The%20Tesla%20billiona ire%2C%20who%20acquired,accessing%20it%2C%20the%20 person%20said

Vart kommer våra tramsiga politikerbroilers att ta vägen när deras gamla twittersfär plötsligt försvinner?

Hört talas om vpn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in