2023-10-23, 22:13
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Så du missade när den tidigare sosse-regeringen kallade till sig alla de stora aktörerna till möte för att diskutera vikten av censur med dem? Därefter stängdes t.ex. SwebbTV av från Youtube.

Har du ingen källa för att styrka det påståendet så är det helt okej att säga det och erkänna att du hade fel. Det händer oss alla ibland. Det är inget att skämmas för.
Citera
2023-10-23, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Har du ingen källa för att styrka det påståendet så är det helt okej att säga det och erkänna att du hade fel. Det händer oss alla ibland. Det är inget att skämmas för.

Men klarar du verkligen inte av att googla fram detta själv, försökte du inte ens?
Lite kan man väl kräva av dig när du har så starka åsikter om ämnet.

Beskedet från justitieministern var att regeringen tänker kalla bland andra Google och Facebook till ett möte i Stockholm med anledning av den senaste tidens avslöjanden om hur hatiskt och kränkande material tillåts ligga kvar på plattformarna i strid med företagens användarvillkor och ibland också med svensk lag.

– I ett första skede vill jag se en dialog och en självsanering. Det är ju så vi har löst det för de traditionella medierna, men om det inte går är jag inte främmande för att gå fram med lagstiftning, antingen på nationell nivå eller på EU-nivå, säger justitieminister Morgan Johansson (S) till TT.

Räknar du med att de kommer?

– Ja, det gör jag. Det jag förstår är att de vill göra saker bättre. De vill ju inte sammankopplas med hat och våld. Jag tror de förstår att de nu är i ett sådant läge att de är beredda att lyssna på kritiken. Och om vi i regeringen kan agera för att öka pressen på dem så är det ett initiativ jag gärna tar.

Mötet mellan nätjättarna och den svenska regeringen uppmärksammas även internationellt. Bland annat har nyhetsbyrån Bloomberg rapporterat om det.

Efter att Expressen och Dagens Nyheter granskat hur upphovsrättsskyddat – och främlingsfientligt – material spridits på Youtube via Granskning Sverige, har Google valt att stänga ner deras konto.

https://www.expressen.se/nyheter/regeringen-kallar-google-och-facebook-till-mote/

Som framgår är det inte bara olagligt material som S-regeringen tryckte på för att det ska censureras, de krävde också att hat och sådant som bara strider mot användarvillkoren ska tas bort, vilket också har skett. Varken Granskning Sverige eller SwebbTV har t.ex. aldrig ens åtalats för något olagligt men de har ändå stängts ned, helt enligt S-regeringens krav.

I valrörelsen 2018 kallade justitieminister Morgan Johansson till sig Google, Facebook och andra nätjättar. Enligt Expressen och andra medier skulle ministern kräva att nätjättarna snabbare skulle ta bort "olagligt" innehåll från sina plattformar. Det är dock uppenbart att nätjättarna efter mötet med regeringen blivit mer aktiva med att censurera på sina plattformar och ta bort även lagligt innehåll som yppar kritik mot regeringen och regeringens politik.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/skriftlig-fraga/motet-mellan-regeringen-och-natjattarna-2018_h8111157/
Senast redigerad av expat2021 2023-10-23 kl. 22:29.
Citera
2023-10-23, 22:43
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Men klarar du verkligen inte av att googla fram detta själv, försökte du inte ens?
Lite kan man väl kräva av dig när du har så starka åsikter om ämnet.

Beskedet från justitieministern var att regeringen tänker kalla bland andra Google och Facebook till ett möte i Stockholm med anledning av den senaste tidens avslöjanden om hur hatiskt och kränkande material tillåts ligga kvar på plattformarna i strid med företagens användarvillkor och ibland också med svensk lag.

– I ett första skede vill jag se en dialog och en självsanering. Det är ju så vi har löst det för de traditionella medierna, men om det inte går är jag inte främmande för att gå fram med lagstiftning, antingen på nationell nivå eller på EU-nivå, säger justitieminister Morgan Johansson (S) till TT.

Räknar du med att de kommer?

– Ja, det gör jag. Det jag förstår är att de vill göra saker bättre. De vill ju inte sammankopplas med hat och våld. Jag tror de förstår att de nu är i ett sådant läge att de är beredda att lyssna på kritiken. Och om vi i regeringen kan agera för att öka pressen på dem så är det ett initiativ jag gärna tar.

Mötet mellan nätjättarna och den svenska regeringen uppmärksammas även internationellt. Bland annat har nyhetsbyrån Bloomberg rapporterat om det.

Efter att Expressen och Dagens Nyheter granskat hur upphovsrättsskyddat – och främlingsfientligt – material spridits på Youtube via Granskning Sverige, har Google valt att stänga ner deras konto.

https://www.expressen.se/nyheter/regeringen-kallar-google-och-facebook-till-mote/

Som framgår är det inte bara olagligt material som S-regeringen tryckte på för att det ska censureras, de krävde också att hat och sådant som bara strider mot användarvillkoren ska tas bort, vilket också har skett. Varken Granskning Sverige eller SwebbTV har t.ex. aldrig ens åtalats för något olagligt men de har ändå stängts ned, helt enligt S-regeringens krav.

I valrörelsen 2018 kallade justitieminister Morgan Johansson till sig Google, Facebook och andra nätjättar. Enligt Expressen och andra medier skulle ministern kräva att nätjättarna snabbare skulle ta bort "olagligt" innehåll från sina plattformar. Det är dock uppenbart att nätjättarna efter mötet med regeringen blivit mer aktiva med att censurera på sina plattformar och ta bort även lagligt innehåll som yppar kritik mot regeringen och regeringens politik.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/skriftlig-fraga/motet-mellan-regeringen-och-natjattarna-2018_h8111157/

Jag hade hoppats att du äntligen skulle inse att du hade fel när du stod inför den futila uppgiften att bevisa någonting som inte går att bevisa, men jag hade väl för höga förhoppningar.

Första länken visar att regeringen har krävt snabbare insatser från sociala medier att rensa väck material som strider mot lagen. Det är ingenting konstigt. Det är inte censur. Tycker du att jag har fel så kan du väl börja med att slå upp ordet censur. Ta reda på vad det betyder innan du börjar tjuta om att allting är censur.

Andra länken är en skriftlig fråga författad av högerpopulisten Björn Söder från SD, och dess innehåll bör tas på ungefär samma allvar som klotter i ett offentligt toalettbås, då inte heller Söder verkar veta vad "censur" betyder. I svaret han får av justitieministern understryks att Sverige inte har censur, och att de omdiskuterade kraven på sociala medier-jättarna att följa lagar inte är en form av censur, och att Söder mest pratade skit.

Citat:
Den fria åsiktsbildningen utgör en av demokratins hörnstenar. Yttrandefriheten, som har en lång tradition och stark ställning i Sverige, är därför fastslagen i våra grundlagar. Var och en är gentemot det allmänna tillförsäkrad en frihet att meddela upplysningar och uttrycka tankar, åsikter och känslor. Ett fåtal inskränkningar i yttrandefriheten finns, bland annat i fråga om hets mot folkgrupp och olaga hot.

Regeringen står upp för det fria ordet. Att regeringen uttrycker synpunkter på enskilda publiceringar eller enskilda mediers publiceringar ska i princip inte förekomma, och förekom inte i det möte som Björn Söder nämner. Som jag tidigare har sagt har regeringen inte på något sätt försökt censurera något innehåll. Ansvaret för att utreda brott som hör samman med inskränkningarna i yttrandefriheten åligger rättsväsendets myndigheter.
Citera
2023-10-23, 22:44
Medlem
LittleFishs avatar
Fan va najs. Skönt att slippa alla pk-propagandisters jävla skitsnack. Stäng gärna av alla liknande plattformar. Det förstör väst.
Citera
2023-10-23, 22:45
Medlem
Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukuku
För politiskt intresserade människor, som genomskådar etablissemangsmedias absurt lögnaktiga narrativ. Du talar nedlåtande om "sanningssägare", som om vi talade om en liten, obetydlig grupp "konspirationsteoretiker" a la Alex Jones. Jag är inte en del av denna skara. Jag gillar inte ens Elon Musk. Vad man än har att säga om SD, AfD, Brexit, Trump, osv., - populismens stora framgångar -, så vittnar de om ett enormt, organiskt missnöje, som existerar i Väst. Ett missnöje som knappast kommer att försvinna med tiden, då Europa och USA blir sämre och sämre länder att bo i - och människor kommer att söka svar på varför. Åtminstone människor som betyder något: unga, intelligenta, nyfikna, politiskt intresserade människor. Om X är den enda plattformen, där samhällsproblem kan diskuteras någorlunda fritt, ja, då kommer det att vara relevant för en massa människor.

Om X är så jävla dödsdömt, då hade vi för övrigt inte sett så hysteriska reaktioner från masscensurens förespråkare. Jag har ingen kristallkula naturligtvis, så jag har egentligen ingen aning om X kommer att dö eller överleva. Men det jag har sagt ovan är rimligt.

Du hade mig på ”etablissemangsmedias lögnaktiga narrativ”. 🤩

Nä, jag bara skojade.

Om du vill tala fritt finns det ju andra enkla lösningar som att skaffa VPN och regga konto på Trumps eget Truth Social. Eller häng lite mer här, i politikforumet.

X’s största problem är ju knappast ”censuren” i sig, utan att Elon Musk skjutit ännu större hål på sitt redan sjunkande skepp genom att agera som han gjort. Don’t kill the messenger, jag har inget egenintresse i att det går åt helvete för X. Jag bara bryr mig inte tillräckligt mycket 😊
Citera
2023-10-24, 00:46
Medlem
kukukus avatar
Citat:
Och du borde kolla upp vad ordet censur betyder för det är tydligt att du inte har en jäkla aning om ordets faktiska innebörd.
När en maktelit, som har egna politiska och ekonomiska intressen, enkelt och bekvämt klassificerar politiska motståndares åsikter som "desinformation", "ryktesspridning", "missbruk", "hat", osv., och begränsar deras möjlighet att uttrycka sina åsikter (samtidigt som de låter av dem godkända politiska grupperingar ljuga, förtala, hota och hata precis hur mycket de vill), ja, då kan man inte tala om någonting annat än censur. Om man påstår att det inte är censur, då är man illa tvungen att finna sig i att det heller inte förekommer någon censur i länder som Ryssland, Kina och Nordkorea (vilket EU alltså felaktigt påstår). Dessa länder censurerar inte åsikter: de bekämpar desinformation och systemhotande subversion.

Citat:
Ursprungligen postat av Antoinette
Om du vill tala fritt finns det ju andra enkla lösningar som att skaffa VPN och regga konto på Trumps eget Truth Social.
Jag kommer att få göra det, ja. Precis som alla andra européer. Inte Truth Social dock, som är skittråkigt. Jag kommer emellertid att fortsätta håna EU, som påstår sig utgöra en del av den "fria, demokratiska" världen. De borde bara vara ärliga istället. De skulle vinna en viss respekt hos mig.
Citera
2023-10-24, 00:46
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Åh nej, stackars Elon som måste följa samma lagar som alla andra. Twitter/X är ett helt meningslöst tillhåll för ointressanta åsiktsutbyten och spam, så ingen förlust oss européer om det försvinner. Däremot kan det nog bli kämpigt för X när en stor del av deras kapitalstarka (relativt sett) användare försvinner. Lär nog inte hjälpa till med den stora nedgången i annonsintäkter som företaget redan brottas med.

Oavsett så kommer han såklart inte göra verklighet av hotet, det har han inte gjort hittills.

Faktum e att X blivit bättre och bättre, på sistone. Nås av en hel del info från runt om i världen som inte finns på gängse medier. Flashback i all ära, men har mindre antal användare så tar ibland längre tid innan återpostningar landar här.
Citera
2023-10-24, 01:21
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av probe53
Faktum e att X blivit bättre och bättre, på sistone. Nås av en hel del info från runt om i världen som inte finns på gängse medier. Flashback i all ära, men har mindre antal användare så tar ibland längre tid innan återpostningar landar här.

Instämmer. X är det enda "sociala" nätverk/media som har intressanta inlägg. Resten skiter jag i.
Citera
2023-10-24, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Efter att EU nu ställt X inför rätta för att inte följa EU-förordningar som kräver mer censur på nätet, så överväger nu ägaren, Elon Musk, att stänga ner X över hela EU.

Det är ju inte så att Musk egentligen har något emot censur - det är bara det att han själv vill ha kontroll på den stora tippexen.

Citat:
https://www.businessinsider.com/elon-musk-considering-taking-twitter-x-out-of-europe-dsa-2023-10?IR=T#:~:text=The%20Tesla%20billiona ire%2C%20who%20acquired,accessing%20it%2C%20the%20 person%20said

Vart kommer våra tramsiga politikerbroilers att ta vägen när deras gamla twittersfär plötsligt försvinner?

Låt mig gissa: jag har hört något om att det finns andra sociala plattformar än X. De kan kanske husera där?
Citera
2023-10-24, 03:52
Medlem
Citat:
Jag hade hoppats att du äntligen skulle inse att du hade fel när du stod inför den futila uppgiften att bevisa någonting som inte går att bevisa, men jag hade väl för höga förhoppningar.

Första länken visar att regeringen har krävt snabbare insatser från sociala medier att rensa väck material som strider mot lagen. Det är ingenting konstigt. Det är inte censur. Tycker du att jag har fel så kan du väl börja med att slå upp ordet censur. Ta reda på vad det betyder innan du börjar tjuta om att allting är censur.

Andra länken är en skriftlig fråga författad av högerpopulisten Björn Söder från SD, och dess innehåll bör tas på ungefär samma allvar som klotter i ett offentligt toalettbås, då inte heller Söder verkar veta vad "censur" betyder. I svaret han får av justitieministern understryks att Sverige inte har censur, och att de omdiskuterade kraven på sociala medier-jättarna att följa lagar inte är en form av censur, och att Söder mest pratade skit.

Du saknar återigen förmåga att ta emot information. Som framgick av mitt inlägg så var det inte alls bara frågan om censur av det som strider mot lagen. Läs igen klåpare. Granskning Sverige och SwebbTV sa t.ex. aldrig något som var i strid mot lagen.
Senast redigerad av expat2021 2023-10-24 kl. 04:03.
Citera
2023-10-24, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Det är ju inte så att Musk egentligen har något emot censur - det är bara det att han själv vill ha kontroll på den stora tippexen.

Fast han har visat att han står för så mycket frihet av ordet som lagen tillåter så detta är fel.

Det är heller inget stort problem om det finns plattformar som censurerar olika politiska åsikter så länge inte alla censurerar samma politiska åsikter.

Om alla är woke så är det ett problem.
Om alla är höger så är det ett problem.
Men inte om det finns både woke och höger.

Bäst är dock om alla står för så mycket yttrandefrihet som lagen tillåter, det fria ordet är vad demokratin bygger på.
Citera
2023-10-24, 04:15
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Du saknar återigen förmåga att ta emot information. Som framgick av mitt inlägg så var det inte alls bara frågan om censur av det som strider mot lagen. Läs igen klåpare. Granskning Sverige och SwebbTV sa t.ex. aldrig något som var i strid mot lagen.

Så om jag förstår dig rätt menar du att när Youtube tar bort material som strider mot deras användarvillkor så är det en form av statlig censur? Är det på riktigt detta du menar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in