2023-10-23, 20:15
Medlem
Jag har en kolonnbrännare (tror jag det heter) som jag brukar bränna hembränt med. Jag brukar få ut ganska precis 4 liter 96% sprit från brännaren. Jag har två frågor som jag undrar över om jag gör på rätt sätt:

1) När jag häller mäsken i brännaren så häller jag i alltihop från mäskdunken (25 liter). Jag läste nu någonstans att man inte ska hälla i bottensatsen. Stämmer det? Det brukar ju vara några centimeter med en beige tjockaktig smörja i botten av dunken. Jag brukar alltså hälla i allt. Rätt eller fel?

2) Efter att jag bränt mäsken i brännaren så har jag fått ut 4 liter 96% sprit. Den ska nu renas genom ett 1,5 meter långt 40mm rör som är fyllt med kol. Jag brukar rena 4 liter outspädd sprit genom kolet och sen EFTER reningen späda med ca 4 liter vatten. Jag läste nu att man bör späda med vatten INNAN reningen så att det bli 8 liter 43% sprit som renas genom kolet. Hur ska man göra? Rena innan eller efter man spätt ut spriten med vatten?
Citera
2023-10-23, 20:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Giggs72
Jag har en kolonnbrännare (tror jag det heter) som jag brukar bränna hembränt med. Jag brukar få ut ganska precis 4 liter 96% sprit från brännaren. Jag har två frågor som jag undrar över om jag gör på rätt sätt:

1) När jag häller mäsken i brännaren så häller jag i alltihop från mäskdunken (25 liter). Jag läste nu någonstans att man inte ska hälla i bottensatsen. Stämmer det? Det brukar ju vara några centimeter med en beige tjockaktig smörja i botten av dunken. Jag brukar alltså hälla i allt. Rätt eller fel?

2) Efter att jag bränt mäsken i brännaren så har jag fått ut 4 liter 96% sprit. Den ska nu renas genom ett 1,5 meter långt 40mm rör som är fyllt med kol. Jag brukar rena 4 liter outspädd sprit genom kolet och sen EFTER reningen späda med ca 4 liter vatten. Jag läste nu att man bör späda med vatten INNAN reningen så att det bli 8 liter 43% sprit som renas genom kolet. Hur ska man göra? Rena innan eller efter man spätt ut spriten med vatten?

Nu var det längesen undertecknad donade med detta men jag väljer att kliva in här ändå.

1) Jag hällde i varenda droppe mäsk.

2) Inget vatten innan filtrering.

Rätt eller fel - alla blev packade och alla mår idag bra. Förutom alkoholisterna, då.
Citera
2023-10-23, 20:23
Medlem
sommarlovs avatar
Jag skulle inte hälla i bottensatsen, lukter det inte väldigt illa!?
Kolet ska vara blöt av vatten först, annars förlorad du alkohol, häller du vatten efter sköljer du ju bort finkel som du vill få bort!
Citera
2023-10-23, 20:25
Medlem
adelsnabels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giggs72

Jag har naturligvis inga EGNA erfarenheter, men en kille som jag känner brukade försöka hälla ut det sista
i toaletten. Han fick nog lite mindre sprit, men förmodligen lite renare. Killen som hade apparaten innan satte mäsken direkt i apparaten, så det finns nog olika ideer.

Han brukade rena spriten outspädd. Tanken var att finkeloljorna man vill få bort finns i högre koncentration i den outspädda spriten. En metod som funkade väldigt bra är att dubbelrena, dvs först köra med kolonnen från förra gången, slänga kolet och köra igen med nytt kol.
Citera
2023-10-23, 20:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag skulle inte hälla i bottensatsen, lukter det inte väldigt illa!?
Kolet ska vara blöt av vatten först, annars förlorad du alkohol, häller du vatten efter sköljer du ju bort finkel som du vill få bort!

Så gjorde jag.

Först vatten genom filtreringen och sedan det goda. Här blev det direkt nojjigt med den stabila lukten i trapphuset. Det var nästan mer nojjigt än att stålverket skulle smälla badrummet i luften.

Kikade att alkoholhalten var som den skulle och sedan var det bara att öppna Fanta Exoticen. Fick dock mycket svagare sprit än TS.

Kul att du kör!
Citera
2023-10-23, 21:01
Medlem
Ok, lite olika svar. Spriten jag renat smakar bra så jag kanske ska fortsätta som jag gjort.

Dock så kanske jag ska börja med att köra igenom kolet med vanligt vatten först. Hur många liter vatten ska jag köra med? Jag har ett 40 mm rör som 1,5 meter långt fyllt med kol.
Citera
2023-10-23, 21:40
Medlem
stpungens avatar
Bottensatsen kan du tömma bort, blanda spriten till ca 45-46% före rening, då får du färdig sprit på ca 42%, spriten ur brännaren kan sjunka till ca 70% innan du stänger, kolet ska köras med vatten först, två reningar per sats sprit, ett tips är att du sparar kolet i röret för en första rening av nästa destillat , sen färskt kol som sen sparas osv… Jag har inte druckit HB på 20 år, rätt destillerad är HB betydligt bättre än många spritsorter på systemet. Tänk på att sprit är gift, kul men farligt..
Citera
2023-10-23, 22:32
Medlem
LupusLupuss avatar
Rent hypotetiskt/teoretisk...

Skippa bottensatsen
Späd ut med 50% H2O kolet jobbar fan så mycket bättre då det är fakta.😎
Citera
2023-10-24, 05:27
Medlem
RedRights avatar
Hade för mig att kolet dör om du häller i 96% utan att blanda ut de först?
Citera
2023-10-24, 15:15
Medlem
Multimedia-XLs avatar
Har du en riktigt bra brännare så behöver du inte ta bort bottensatsen, men kokarn behöver inte jobba lika hårt om man tar bort den och resultatet blir bättre, mindre risk att man bränner värmeelementet usw. Du får lite mindre sprit men resultatet är nog mycket bättre.

Spä ut med vatten innan, annars bränner du kolet. Blöt kolet innan så får du ut mer sprit, för annars fastnar en massa i kolet, det minskar också risken för luftfickor som gör att spriten rinner runt kolet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in