2023-10-23, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Är det fastställt att han var ensam i bilen vid olyckstillfället?

att han inte hade körkort är inget bevis för att han vållade olyckan, de flesta bilförare som orsakar olyckor har väl giltigt körkort?

Den var väl också en relativt ny bilmodell han framförde? Det går väl inte att utesluta barnsjukdomar isåfall?

Ja han var ensam såvida han inte lider av schizofreni.

Då nästan alla som kör har giltigt körkort så vållar de antalsmässigt måhända fler olyckor. Har du någon fakta på detta eller var det en gissning? Oavsett vad så vållar personer utan körkort 11-12 gånger fler olyckor än de med körkort (National institute for health / US)

Vad är relativt ny? Denna modell har funnits i flera år.
Citera
2023-10-23, 16:28
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gentleman031
Då nästan alla som kör har giltigt körkort så vållar de antalsmässigt måhända fler olyckor.

Det är just det jag försökt påvisa i vår debatt, det har alltså ingen större betydelse om den unge bilföraren saknade körkort eftersom de flesta förare som orsakar olyckor har körkort. Det är där teorin om att fordonet kan ha drabbats av tekniska problem kommer in i bilden. Anser inte du också att eftersom den unge mannen var nykter och drogfri vid olyckstillfället så borde det väl tala för att han är en rätt skötsam person?

Citat:
Oavsett vad så vållar personer utan körkort 11-12 gånger fler olyckor än de med körkort (National institute for health / US

Märkligt påstående, först skriver du att förare med giltigt körkort vållar mer olyckor (källa tack) men sen hävdar du nåt helt annat?

Citat:
Vad är relativt ny? Denna modell har funnits i flera år.

Källa tack.
Citera
2023-10-23, 17:03
Medlem
Nu har jag plöjt igenom denna tråden, rätt tröttsamt då det mest handlade om bilens tekniska fel eller inte... Har det kommit någon dom? Skulle inte rättegången vara i september? (Typ 27 har jag för mig jag läste) något nytt?
Citera
2023-10-23, 17:09
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Permastampe
Man får köra med sitt hemlandskörkort i tre månader, amerikanskt körkort krävs därefter. Körkortet utfärdas enligt reglerna i den delstat där du bor. I några stater måste körkortet tas relativt snart efter ankomsten.Så han kan ha haft ett UAE körkort som "gått ut" och han har därefter inte ansökt om ett amerikanskt.

Troligtvis missade han att ansöka om ett amerikanskt körkort efter att det gamla gått ut? Att glömma är mänskligt.

Samma regler gäller väl i Sverige? Här får man väl (om jag inte minns fel) köra med det gamla körkortet i ett år innan det måste förnyas?
Citera
2023-10-23, 18:31
Medlem
BlackKnightDuncans avatar
Citat:
Hon var själv invandrare i USA som dessutom är byggt på invandring. Vi vet dessutom inte om hon hade hörlurar på sig och sprang över gatan vid olyckstillfället?

Med tanke på hur media misshandlar aktuella fall så ska vi nog vara rätt avvaktande till den version som har presenterats i media.

”Hon bar för utmanande kläder” som svar på våldtäkt är ungefär vad du nu skriver.

Lovisa sprang inte mitt i vägen utan på trottoaren och hur i helvete skall hon kunna undvika att bli påkörd när någon kommer i sådan fart att denne inte kan hålla sig kvar på vägen?
Citera
2023-10-23, 18:32
Medlem
Citat:
Det är just det jag försökt påvisa i vår debatt, det har alltså ingen större betydelse om den unge bilföraren saknade körkort eftersom de flesta förare som orsakar olyckor har körkort. Det är där teorin om att fordonet kan ha drabbats av tekniska problem kommer in i bilden. Anser inte du också att eftersom den unge mannen var nykter och drogfri vid olyckstillfället så borde det väl tala för att han är en rätt skötsam person?

Märkligt påstående, först skriver du att förare med giltigt körkort vållar mer olyckor (källa tack) men sen hävdar du nåt helt annat?

Källa tack.

Jag lämnade en källa i det svar du refererar till.

Jag trodde inte jag skulle behöva gå igenom grundläggande mängdlära och statistik utan förutsatte att du behärskade det.

Om du läser källan jag hänvisade till så kan du själv hämta kunskapen att förare utan körkort vållar ca 11 till 12 gånger fler olyckor.

Du kan med andra ord släppa den teorin om att avsaknaden av ett körkort saknar betydelse. Det är redan från början en märklig inställning som tyder på frånvarande verklighetsförankring.

Avseende körkort så får du läsa på om vad som gäller specifikt i Pennsylvania då det skiljer mellan stater i USA.
Citera
2023-10-23, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PreciousStones
"La-man2011" förnekar sig inte med sina AI-liknande "klipp o klistra" inlägg.
En rättslig prövning med rubriceringen dråp kommer att inledas 2023-11-14. Åkl lär ha svårt att bevisa mord i det fall att annan bevisning om Ahmed Alqubaisi uppsåt till detta dödande inte kan styrkas juridiskt.

Om man kör i fel fil och får fel på styrningen så att man svänger runt 180 gr så snurrar man ju vidare runt sedan i 360 gr. varv efter varv!
Ska elektroniken då också ha upphört att fungera så att motorn inte gått att stänga av?
Har styrningen sedan då plötsligt låst sig med raka hjul i riktning framåt emot Lovisa löpande längre bort? Ska signalhornet också ha slutat att fungera?
Bromsarna slutat fungera samtidigt som gasen ska ha hängt sig???
Gräsklipparen, som du kallar hen, tror nog antagligen på Jultomten också!

Om man som "La-man2011" tror att föraren Ahmed Alqubaisi får en lindrigare bedömning utav sitt grova brott att köra ihjäl Lovisa för att han ev. INTE VAR PÅVERKAD AV ALKOHOL ELLER DROGER, så är man totalt okunnig om hur juridiken fungerar både i Sverige och U.S.A.
Denna åsikt blir inte mer faktamässig bara för att narrativet retoriskt upprepas i över 50 inlägg.

Mord har aldrig varit aktuellt, utan det är vehicular homicide utan giltigt körkort. Att han saknar giltigt körkort kan ge upp till fem år extra, och hade han varit påverkad hade det kunnat ge upp till fem år till. Han hade inget ogiltigt körkort heller, bara för att vara tydlig,
utan ett körkortstillstånd som precis som här kräver att någon med giltigt körkort är med i bilen. Det här är för övrigt förstahandsinformation, även om medierna rapporterar samma sak.

Gräsklipparmongot trollar bara, ingen kan på riktigt vara så efterbliven.
Senast redigerad av slitochslang1 2023-10-23 kl. 19:56.
Citera
2023-10-23, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humanpeople123
Nu har jag plöjt igenom denna tråden, rätt tröttsamt då det mest handlade om bilens tekniska fel eller inte... Har det kommit någon dom? Skulle inte rättegången vara i september? (Typ 27 har jag för mig jag läste) något nytt?

Det var häktningsförhandlingen. Tre miljoner dollar i borgen (han behövde betala hela summan), beslagtaget pass och visum samt GPS-övervakning.
Citera
2023-10-23, 20:21
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackKnightDuncan
L*vis* sprang inte mitt i vägen utan på trottoaren och hur i helvete skall hon kunna undvika att bli påkörd när någon kommer i sådan fart att denne inte kan hålla sig kvar på vägen?

Men om det uppstod ett tekniskt problem med styrningen så kan väl inte du skuldbelägga föraren för att olyckan ägde rum? Nu är visserligen det här en teori men utifrån vad vi vet så var den unge mannen nykter och drogfri vid olyckstillfället och det pekar väl isåfall på att det handlar om en skötsam ung man?

Vi ska nog inte heller lita alltför mycket på medias rapportering om det aktuella fallet, de förvränger tyvärr ofta viktiga fakta.
Citera
2023-10-23, 20:25
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humanpeople123

Den är kanske uppskjuten för att man upptäckt tekniska fel med bilen som behöver undersökas mer grundligt?

Nu är det trots allt snart slutet av oktober så nåt måste väl nästan ha hänt som gjort att rättegången är uppskjuten?
Citera
2023-10-23, 23:06
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Om du läser källan jag hänvisade till så kan du själv hämta kunskapen att förare utan körkort vållar ca 11 till 12 gånger fler olyckor.

Men nu vet väl inte vi om föraren hade missat att förnya sitt hemlandskörkort? Du missade kanske det här inlägget?

(FB) Svenska Lovisa kördes ihjäl av vansinnesföraren Ahmad i hans BMW M3 (USA sept-2023)

Citat:
Du kan med andra ord släppa den teorin om att avsaknaden av ett körkort saknar betydelse.

Se ovan länken ovanför. Vi kan väl nästan anta att den unge mannen hade körkort i sitt hemland? Här släpps ingenting heller, det kan jag lova dig.

Citat:
Avseende körkort så får du läsa på om vad som gäller specifikt i Pennsylvania då det skiljer mellan stater i USA.

Har du koll på vilka regler som gäller i de olika delstaterna i USA?
Citera
2023-10-24, 00:35
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Men nu vet väl inte vi om föraren hade missat att förnya sitt hemlandskörkort? Du missade kanske det här inlägget?

(FB) Svenska Lovisa kördes ihjäl av vansinnesföraren Ahmad i hans BMW M3 (USA sept-2023)

Se ovan länken ovanför. Vi kan väl nästan anta att den unge mannen hade körkort i sitt hemland? Här släpps ingenting heller, det kan jag lova dig.

Har du koll på vilka regler som gäller i de olika delstaterna i USA?

JA alla delstater kräver giltigt körkort för att framföra ett fordon på allmän väg, lagen kan förbigås om personen kör fordonet där området är inhägnat och personen har lov av markägaren.

Men kruxet här är att trottoaren är inte och inte heller gatan är inhägnad.

Så hur du än vill få till det att det är flickans fel så misslyckas du totalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in