2023-10-23, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkRightly
Ska Erdofan godkänna oss eller? Har jag missat nåt eller?

Han släppte det vidare för ratificering iaf. Men man har ju lärt sig att inte ropa "hej" när det gäller det där. Ett steg i alla fall.
Senast redigerad av YBB641 2023-10-23 kl. 17:44.
Citera
2023-10-23, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Du utgår ifrån Sovjettiden. Engelska är mer utbredd i Ukraina nu än då. Du kan inte ens visa på trovärdiga källor och detta har redan avhandlats tidigare i tråden.

Förmodligen mer hos piloter än hos ukrainare i allmänhet också.
Citera
2023-10-23, 17:39
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Det är ukrainska piloter som ska flyga och det första dom fick lära sig var engelska språket, så tidigast till våren är dom klara.
Väldigt vad du verkar ha lite koll, har du inte hängt med från början.
Endera läser du bakåt här eller så googlar du.
Trams!

Det är klarlagt att piloterna som tränas i bla Danmark kommer att vara klara runt årsskiftet!

Du sitter bara och önsketänker!
Citera
2023-10-23, 17:40
Medlem
Citat:
Tydligen så använder dom inte så mycket av dom för det behövs inte. Lika flottan änvänds ju knappt.
Sverige angav ju det som argument för att inte skicka Jas till Ukraina förra gången det diskuterades för både flygvapnet och flottan är så gott som intakt sedan start.
Men om det är sant vet jag ju inte och vill du veta mer om det får du fråga svenska försvaret eller googla.

De har förlorat mer än 80st stridsflyg. Det är mer än vad vissa länder har totalt.
De har förlorat 59st Ka-52 av totalt 120-135st. Som referens motsvara det hela Egyptens flotta av attackhelikoptrar.(Ka-52 mfl.) De har nu ungefär lika många Ka-52 som Storbritannien har Apaches. Polen har lagt en beställning och kommer inom några år själva ha fler attackhelikoptrar än Ryssland. Vi kan snart skippa hela NATO-processen och bara söka allians med Polen så starka de kommer vara jämfört med Ryssland inom några år.

Ryssland hade gärna använt sitt flygvapen fullt ut men då riskerar de att sitta på ett mindre flygvapen än Sverige.

https://www.oryxspioenkop.com/2022/03/list-of-aircraft-losses-during-2022.html
Citera
2023-10-23, 17:47
Medlem
BlackKnightDuncans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
https://twitter.com/Tendar/status/1715091278759637078

Jag är dåligt insatt i Israelisk politik så jag vet inte hur mycket av det här som är orerande och tomma ord. Å andra sidan så skulle det inte förvåna mig om mästerstrategen återigen har gjort ett konstigt val, det vill säga finansiera Hamas terrordåd och med det reta upp Israel.

Jodå, höjdare från hamas har varit i moskva för att träffa ryska höjdare. Och efter detta så anföll de Israel.
Citera
2023-10-23, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Surt för ryssen när Ukraina hela tiden erbjuds en bättre hand.

Först pansarvärnsvapen som slog ut deras stridsvagnar och MANPADS som sköt ned deras helikoptrar. Deras superduperbåt blev sänkt av brittiska sjömålsrobotar. Sen anlände luftförsvar som mildrade terrorbombningarna och slog även ryssens flyg på fingrarna. HIMARS har nu övertaget på deras artilleri och logistik.
Efter mycket om och men har man nu skickat över ATACMS och det ser nu ut som ryssen avvecklar sina flygbaser på ukrainskt territorium. Vad händer när Taurus, GLSDB och ännu fler Stormshadow/SCALP anländer?

Snacka om uppförsbacke och modernt stridsflyg har inte ens anlänt till Ukraina. Väst försöker inte ens men deras 20-30 år gamla grejer slår ryssens. Snacka om tekniskt försprång.

Neptun är ukrainskt utvecklade sjömålsrobotar.
Citera
2023-10-23, 17:48
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Det är ukrainska piloter som ska flyga och det första dom fick lära sig var engelska språket, så tidigast till våren är dom klara.
Väldigt vad du verkar ha lite koll, har du inte hängt med från början.
Endera läser du bakåt här eller så googlar du.

Efter en omfattande googling så verkar det som att det finns en liten unik batch med Ukrainska piloter som haft både språket samt förkunskaper på västerländska flygsystem och viss erfarenhet.

Gissningsvis har de tidigare varit utbytesstudenter på västerländsk officershögskola eller gått delar av militär flygskola i ett västland innan krigsutbrottet. Här pratar vi om ett antal som är runt 4-8 personer max.

Antar att de är de som tar de första planen efter årsskiftet och att resten levereras vartefter piloter skolas in precis som du skriver och där ser vi nog tidigast andra halvan av 2024 som första leverans.
Citera
2023-10-23, 17:57
Moderator
-Info-s avatar
En till Putin-kritiker och krigsmotståndare "faller ned från en hög höjd" och dör i Ryssland:

Citat:
Olga Nazarenko blev av med jobbet men fortsatte protestera mot kriget i Ukraina. Nu är hon död efter ett fall från en hög höjd.

https://www.expressen.se/premium/artiklar/kriget-i-ukraina-23-oktober/
Citat:
A Russian anti-war protester who became a symbol of resistance to the Kremlin has died following a mysterious fall. Local media said Olga Nazarenko died in hospital after a “fall from a height” two weeks ago that was described as an accident.

https://www.msn.com/en-ie/news/world/kremlin-gets-blame-as-anti-war-activist-olga-nazarenko-dies-after-mystery-fall/ar-AA1iFFi3

"En olycka" säger ryssarna.
Citera
2023-10-23, 18:09
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Hur vet DU att plan skjutits ned om det nte finns bilder på dem?

Jag har inga bilder på de 300 ukrainska drönare som sköt ner senaste veckan heller och jag antar att du inte har några bildbevis på de 300 000 ryssar som sägs ha dödats heller.
Citera
2023-10-23, 18:13
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Jag har inga bilder på de 300 ukrainska drönare som sköt ner senaste veckan heller och jag antar att du inte har några bildbevis på de 300 000 ryssar som sägs ha dödats heller.

Nä, egentligen har det inte hänt något. Det är bara som de blåser oss i väst. Zelenskyj och Putin är kompisar.
Citera
2023-10-23, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Jag har en polare som tidigt i kriget bestämde sig för att det är Ukrainas eget fel att de blev invaderade då de flörtade med Nato-medlemskap.

Han tycker även att väst ska sluta supporta Ukraina så att världens ekonomi kan återhämta sig och ukrainarna förlorar kriget, det är tydligen bättre för att räddar liv och ukraina kan leva i fred och välstånd igen. Zelenskyj är ondskefull som driver på kriget och dödar sitt eget folk, tycker han.

Putin och ryssarnas mentalitet har han inga åsikter om / kan väldigt lite om.

Har försökt bemöta detta på olika sätt men inget biter. Hur argumenterar man mot denna idioti? Hela hans argument känns jävligt daterade dessutom.

Har en kollega som är liknande. Allt ukraina gör är fel, och det är Nulands fel. Ukraina är nassar för att de hade en Bandera på 30-40-talet som under gränstvister stred mot polacker. (folkmördade polacker säger han, trots att polackerna var lika stora kålsupare. När kriget/SMO inte gått så bra så tycker han att ukraina skall förhandla om fred.

Delar gärna den ökände mcgregor och patrick "lardcaster". Nu när inga förhandlingar om fred är i närheten av att hända så hände hamas och då hoppar han på sitt andra stora hatobjekt Israel.

"judarna bombar sjukhus" när detta bevisas vara egna raketer så fortsätter han att dela imbecilla "bevis". Antivaxxer också.
Citera
2023-10-23, 18:22
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP

Var påstod jag det?

Hittade du bara på att de planen sköts ned för att göra en retorisk figur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in