Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Här läste jag det:
"Då får du nog tolka J som en Borderline istället."
Javisst, jag fetade Lydia Barth eftersom hon har borderline då J nämndes ihop med henne och Johanna Möller.
Citat:
Ingen av oss vet exakt vad som felas Johanna, men via vittnen och via Johannas agerande kan vi ändå skymta vissa drag. Att säga att psykopati och narcissism "är som natt och dag" motsägs direkt av att det finns ett mer eller mindre stort överlapp.
De är som natt och dag eftersom det är vitt skilda tillstånd.
Oavsett om vissa drag delas och du fokuserar på det narcissistiska draget.
Psykopati är nog det mest snäva bland olika tillstånd, sett till kriterierna för att kvala in.
Jag har bland annat nämnt begreppet självkänsla. Ett annat är relaterat till begreppet ånger via ångest som tangerar samvete.
Ett tredje är att en psykopat inte är beroende av andras uppskattning som en NPD, ett fjärde är drivkraft och motivation.
Citat:
Man kan väl säga att psykopaten använder andra skoningslöst utan skam och skuld, bara för sin egen skull, medan narcisssisten använder andra för att boosta sitt ego. Drivkraften syns skilja.
Nej. Felformulerat.
Båda använder andra totalt skoningslöst.
Båda gör det ut ett egoistiskt perspektiv.
Men drivkraften skiljer:
Psykopatens motiv är profit. NPD jagar uppmärksamhet.
Citat:
Nej, jag ser inte hennes lögner mer manipulativa än andras lögner. Det saknas den finess och framförhållning som man ser hos Johanna.
Än andras lögner?
Det är bland annat VÄLDIGT manipulativt att se normal ut inför föräldrarna och ljuga så morsan tror att det nog varit en ganska bra kväll.
Att käka och inte uppvisa stress då J ska hämta henne.
Timmar efter att ha burit ett lik.
Hon spelar rätt bra då hon låtsas förfasas i förhör likaväl, om sökord att bränna upp folk, insinuerar att J nog burit hennes fuskpäls mm.
Att J är manipulativ gör inte att Maja per automatik inte manipulerar.
Jag vet inte ens om J är så väldigt sofistikerad när hon försöker krumbukta ang haschresan, dra en vals om att stearinljus var tänkt att tändas in memoriam och att det nog är mer hedersamt att brännas upp.
Fantasin är det nog inget fel på men kvaliteten är väl sisådär...
Citat:
Där kan man också ana en skillnad genom att Johanna har ett sofistikerat sätt at ljuga, där hon t ex lägger in påhittade namn, fabricerade vittnen på Nöjet, påhittade kommentarer från folk som visserligen varit på plats men inte alls sagt något liknande, har frmförhållning om att cykeln inte fanns på plats, osv, medan Maja som mest kommer på att säga att något är förskräckligt, eller att hon sov.
Påhittade namn är intressant men knappast avancerat. Tror hon helt enkelt inte vill dra in varken Maja eller Majas KK inför grannen i det tidiga skedet.
Citat:
Eftersom jag tycker mig se starka drag av psykopati/narcissim hon Johanna, och Maja har varit under hennes inflytande i flera år sedan hon bara var typ 16, tror jag inte en sekund på att Maja inte blivit påverkade av Johannas starka drift av att hämnas alla "oförätter" och av Johnnas personlighet.
Från fullfjättrad narcissist till psykopat till psykopatiska drag...
J uppvisar psykopatiska drag men kvalar hon in över cut-off?
Eller är det komorbiditet med nån annan störning?
Inte en susning.
Vad som förvånar mig är att hon höjer Maja till skyarna och det finns inte en enda kommentar om att Maja är förtryckt eller att detta sker växelvis.
Snarare berättar M hur priviiligerad hon är jämfört med de som J är elak emot.
De beskrivs ha samma energi och vara jämställda av nära vänner.
Vad som ytterligare förvånar mig är djupt förtroende, tighta band och att de verkar umgås nästintill 24/7.
Själva BFF grejen som Maja de facto njuter av.
Citat:
Det finns inbyggt i Maja system hur och vad man ska undvika och tvärtom, vad man ska göra för att göra Johanna glad. Maja är följsam, lyhörd. Ifrågasätter inte. Ställer upp, försvarar, förstår. Liksom F.
Finns ingen som inte ser att M är introvert. Johanna är en doer och M hakar på, hon är följsam för att hon har så roligt.
Beskrivs av deras väninna AS.
Maja är säkert lyhörd - skulle till och med tippa på snudd på hypervigilans och paranoid såsom hon beter sig på nöjet.
Men (SIC!):
Maja anser sig kunna hantera hennes ilska inkl risken att komma i konflikt med henne.
Hon är inte rädd.
Beskrivs av Maja själv.
Visst ifrågasätter hon och säger ifrån:
Maja vågar till och med kritisera hennes beteende mot exet F.
När Maja vill ha egentid så tar hon sig den och umgås med nån annan väninna.
När Maja inte vill gå till Nöjet så vägrar hon.
Både som påtänd och sen nykter.
Citat:
Maja ljuger alltså som jag tror beroende på att hon vill skydda Johanna, hennes brott, Johannas liv (hot om självmord), sitt eget brott som ju är mycket avslöjande om hon erkänner, det blir ju en kedjereaktion, korthuset faller och Johanna åker dit.
Men inte minst tror jag att Maja ljuger för att hon är manpulerd av Johanna, som hon tror och litar på till hundra procent. Johanna som har räddat henne, och det måste återgäldas. "VI" är lika med jag. Jag är lika med "VI".
.
Hon vill garanterat skydda J.
För hon vill bejaka att relationen fortlöper.
Så att den inte faller som ett korthus.
Därav bölar hon i rätten vid blotta tanken att J skulle gå hädan.
Det är ett enda stort och fett "VI" mellan Bert och Åke som nästintill har ett eget språk.
Hon har bevarat deras hemlisar förut och lekt vidare med J som om inget speciellt hänt.
Ses via tre försök till mordbränder.
Citat:
Och lögnerna kan ha blivit ihopblandade till viss del med vad Maja själv har upplevt och vad Johanna manglat in i henne.
Maja ljuger snarare för ofta och klarar inte att hålla full koll.
Vilket ses väldigt väl då hon i sista förhör lägger till att J sagt att A hämtat Tove.
Tittar man bak på vad hon påstod sig säga om samtalet med A så klarar hon inte ens att låta bli att ljuga även om detta.
Citat:
Kanske klamrar hon sig fast i delar som Johanna sagt för att dölja något som hon inte vill erkänna. Kanske inte straffbart,, men skamligt. Kanske straffbart.
DE har enats om att tiga borta vid IIIharjen där de satt i 3.5 tim.
J är säkert upphovskvinna till detaljer och som doer - men jag kan rent se medlöparen Maja sitta och träna in vad som ska sägas.
Sen ljuger hon till sin far som skickar sms, låtsas förskräckt. Återigen manipulation.
Citat:
Stelbentheten finns där, och det vittnar både föräldrar och coachen om. Det finns ingen anledning för Maja att hitta på dessa svårigheter. Men att vilja veta om vad som händer när det handlar om t ex möten med nya personer, resor som kräver mycket energi genom omställning, krav på att packa, ny miljö, hålla tider osv för något som man själv inte vill, önskar eller styr över, är lite annorlunda när man får göra något man själv valt och kanske bara ska anpassa sig till en person.
Det finns säkert stelbenthet.
M beskrivs envis av coachen.
Vad det däremot inte matchar med, ang allt du rabblat upp om "Majas svårigheter" är tillvaron med Johanna.
Det är den diffen IRL som är intressant.
Citat:
Eftersom jag känner till en person med liknande diagnos som Maja har, ser jag att du inte har insikt eller förståelse föri hur en sådan person kan/inte kan fungera.
Du saknar också empati för detta, genom hur du pratar om det i termer om att vara bortskämd, ha markservice ( kalla Sybel för bokstavs- Sybel). Jag tror att ingen som arbetar och känner till hur sådan personer fungerar har detta förakt för deras diagnoser. Det är verkliga problem och ingen sitter hemma som hemmasittare för att de tycker att det är roligare.
😂
Snacka om att vara hemmablind.
Du har kallat mig långt värre saker än det jag ironiserade om ang Sybel.
Sen ska du göra noggrann skillnad ang min saknade empati relaterat till diagnoser som du totalt felaktigt påstår:
Jag har ingen empati för Maja och Maja är inte en vandrande diagnos.
Jag har öht inte föraktat hemmasittare heller.
Citat:
Du kan minimera hennes problem, genom att kalla hennes depression en liten dipp, hennes ADD till att hon är ett energiknippe som lurar föräldrarna genom att använda sjukdomvinst genom att vara bortskämd och för att få uppassning, men jag är övertygad om att du har fel.
Att jag korrigerat Reviews ordval om allvarlig depression innebär inte att jag gjort det till en liten dipp.
Det är ditt påstående.
Att hon är energisk tror jag knappt nån missat.
Japp. Jag tror hon ägnar sig och sjukdomsvinst, är curlad (i god tro) att hennes fd sjukdomshistoria gör dem ambivalenta, att de samtidigt ser ett behov att begränsa - och mitt i detta ser M sin chans och är samtidigt fruktansvärt otacksam.