2023-10-23, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja och du fortsätter att driva din tes att Maja är lika oempatisk och lika mycket förrövare som Johanna, eller?

Vi ser olika.

Dra inte in Toves föräldrar vad de ser, jag har redan förklarat att jag tror att alla parter bli fett partiska i en sådan här situation. Naturligtvis kan de inte förlåta Maja för det som hon har gjort/inte gjort, oavsett straffbart eller inte.

Att försöka belasta mig för att inte ömma för Toves föräldrar för att jag tror att Maja är under inflytande av en riktigt otrevlig person, det finns inte ett samband där!!!

Johannas sätt att kontrollera nadra har vi sett massor av exempel på. Det är känt för Maja vad som händer med andra som inte gör som Johanna vill.

Jag ser det som ett sätt att utöva psykiskt våld på en ung person, genom att å ena sidan lyfta upp Maja (från golvet bokstavligen) för att sedan involvera henne i hennes mörka värld där till och med mord finns inkluderat. Man kan förtrycka andra genom att som Maja beskriver det, skriker eller ger henne mörka ögon (den kombon att veta vd Johanna kan göra mot andra och sedan visa upp ett hotfullt beteende med skrik och arga svarta ögon).

Rena övergrepp utan att utöva fysiskt våld.

Att låsa ute Maja, när hon behöver det som bäst, och sedan ta henne åter...

Maja har blundat för det hon har sett, men i sitt inre vet hon. Hon tar parti för Johannas känsla av att vara utsatt, och tror att hon ska beskydda Johanna...fast egentligen är det mot Johanna hon bör fjärma sig.

Ser du inte hur galet både Maja och F beter sig?

Skillnaden mellan din och min tes är att jag backar upp min med hållbara argument och exempel tagna från FUP, medans du hänvisar till allmän information om hur ett traumatiskt band ser ut. Det du misslyckas med är att applicera det i relationen mellan J och M.

Det är för mig nästan obegripligt hur du kan hamna så här fel, när vi har en FUP med mängder av förhör från gemensamma vänner och dom själva som sågar din tes med fotknölarna. Att du fortsätter driva på och försöker göra Maja till ett offer utan några som helst bevis blir ju heltokigt och du uppfattas då av mig som någon som inte ser objektivt på den fakta som finns.

Du menar att J utfört psykiskt våld på J genom att J gett M en ond blick och låst ute henne i trappan?

Detta kan inte på långa vägar kvalificeras som något som kan likställas med ett destruktivt parförhållande. Du är tillräckligt påläst för att veta att det i princip alltid finns dokumenterat hot och förtryck mellan offer och gm. Jämför bara med fallen du själv har refererat till (Tova och Lena).

Mellan J och M finns inget sådan.

Jo, jag ser hur galet Maja betett sig! Men jag lägger inte över skulden på Johanna för hur Maja beter sig. Det är beslut hon tagit utefter egna intressen som hon ensamt får stå till svars för.
Citera
2023-10-23, 15:39
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Trauma boudning är ett begrepp som används när det kommer till (fysiska och/eller psykiska) våldsamma relationer som växlar mellan kyla och värme. Det finns en förövare och ett offer, enkelt sagt. Men i relationen mellan J och M finns inget offer, det handlar om 2 förövare.

Men du fortsätter att driva din tes om att det handlar om ett traumatiskt band, och att Maja då är offret trots att du av flera olika skribenter fått svart på vitt att deras relation har beskrivits som motsatsen.

Vilka kränkningar har M gjort mot sig själv menar du?
Vad har J fått M att göra mot sin vilja?
Vilka hot och förtryck har M levt under?
Vilka straff har J utför på M?
Varför ser vi inte ett enda dokumenterat hot eller tecken på våld som riktats mot M?

Vilka förklaringar har Sybel lagt fram som förklarar varför hon inte visar någon empati för offret och hennes anhöriga? Varför reagerar hon bara känslomässigt när hon själv påverkas? Hon är ju ett skolboksexempel för någon som har en empatistörning. Hon agerar utefter egna behov på bekostnad av andra, och hon visar dom inte minsta hänsyn eller omtanke. Inte ens efter att hon åkt dit, och i anhörigas närvaro förmår hon sig att visa nånting.

Hur tror du Toves anhöriga känner som satt och lyssnade på hennes förhör känner, när hon berättar utan att bryta ihop, om hur hon bar Toves döda kropp, hur J tände eld på henne, att hennes ansikte hade smält? Men när hon berättar om att hennes fd bästis skulle ta livet av sig så bryter hon ihop så förhöret får avbrytas. Vad som rör henne på djupet är uppenbart, det är när hon förlorat sin bästis och därmed sitt roliga liv.

Kan inte minnas en enda gång att jag har läst att varken J eller M har beklagat Toves hemska död eller hennes anhörigas lidande. Har jag missat det, kanske?

Tror att J och M båda förenades i en slags teamkänsla att "det är bara oss två det handlar om, alla andra är bifigurer och har inget större värde".

Det finns en chans att M faktiskt låg i sängen och hörde allt, men på något märkligt sätt inte tyckte att det angick henne. Tills hon blev tillsagd att hjälpa till att bära kroppen. Men inte ens då reagerade hon med tanke på vad som faktiskt hade hänt. Kanske var det lite "creepy", men det var ju endast för hennes och Js skull....så sjukt.

Eller också var hon faktiskt med i badrummet på ett eller annat sätt, vilket inte går att bevisa.

Att M hur som helst skulle slippa undan, gå fri, med endast en lättare form av gravfridsbrott känns moraliskt åt helvete. Men här handlar det endast om knastertorr juridik och det är det som gäller. Svart på vitt.
Citera
2023-10-23, 15:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Skillnaden mellan din och min tes är att jag backar upp min med hållbara argument och exempel tagna från FUP, medans du hänvisar till allmän information om hur ett traumatiskt band ser ut. Det du misslyckas med är att applicera det i relationen mellan J och M.

Det är för mig nästan obegripligt hur du kan hamna så här fel, när vi har en FUP med mängder av förhör från gemensamma vänner och dom själva som sågar din tes med fotknölarna. Att du fortsätter driva på och försöker göra Maja till ett offer utan några som helst bevis blir ju heltokigt och du uppfattas då av mig som någon som inte ser objektivt på den fakta som finns.

Du menar att J utfört psykiskt våld på J genom att J gett M en ond blick och låst ute henne i trappan?

Detta kan inte på långa vägar kvalificeras som något som kan likställas med ett destruktivt parförhållande. Du är tillräckligt påläst för att veta att det i princip alltid finns dokumenterat hot och förtryck mellan offer och gm. Jämför bara med fallen du själv har refererat till (Tova och Lena).

Jo, jag ser hur galet Maja betett sig! Men jag lägger inte över skulden på Johanna för hur Maja beter sig. Det är beslut hon tagit utefter egna intressen som hon ensamt får stå till svars för.

Rent juridiskt sett kan det behövas dokumentation. Det betyder inte att det inte finns kontroll och indirekta hot som gör att någon blir kuvad och "följsam".

Alla människor är olika och alla relationer är olika. Många tyckte t ex inte att Lena W var kontrollerad av Stefan. De hade ingen gemensam boendestituation eller barn ihop. Han slog henne inte.

Han lyfte henne enormt i början av relationen som slutligen blev alltmer destruktiv. Lena hade både kunskapen och skinn på näsan. Men även hon blev så bunden att hon till och med "accepterade" dpödsjot på sig själv ochyngsta sonen. Det berättade hon inte för någon. Och hon gick med på att kommunicera på en krypterad kanal, som raderade alla meddelanden.

Om hon inte "lydde", dvs inte kommunicerade bara när det var tillåtet, och när han öppnade, då bestraffades hon med tysntad. Utfrysning.

Det räckte.

Sedan in i värmen igen om hon "lydde". Allt på hans villkor.

Ett exempel på hur någon kan styra utan att slå eller synligt misshandla någon. Men så efftektivt på någon som Lena som hade anknytningsproblem eftersom hon vara adopterad.

Jag har visst förklarat vilka situationer som kan upplevas som hotfulla för Maja.
Senast redigerad av notknapparen 2023-10-23 kl. 15:53.
Citera
2023-10-23, 15:50
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Den stora skillnaden är att Maja hade vetskap INNAN, hade chansen att innan någon blev innebränd varna. Dessutom vid ett flertal tillfällen (F.s vetskap var efteråt och enbart vid ett tillfälle).

Som du säger det går inte att jämföra dessa individer... en fick reda på det efteråt (vid ett tillfälle), MH hade vetskap innan och vid ett flertal tillfällen.

Ja, M visste. FRågade J efteråt hur det gick...jag undrar vad hon hade tänkt om branden hade tagit sig, att det blivit en katastrofal eldsvåda. Kanske med dödsoffer (även övriga i huset).

Däremot Js ex H vaknade av brandlarmet, sprang upp och kvävde elden på dörren med en kudde. Han blev livrädd, fattade direkt vem som hade tänt på. Han vågade inte bo hemma ett tag efter detta. Tror t.o.m att han flyttade. Det var han som berättade om detta för F. J hade bara skrattat åt misstankarna.
Citera
2023-10-23, 15:52
Avslutad
Citat:

Både Johanna och Maja har vid det tillfället ätit haschkaka, och båda har sett demoner. Enligt Maja blev de också ”störiga”. Ingen av tjejerna var alltså i toppform, för att uttrycka det milt. Hur man kan ta just det enstaka tillfället för att påstå sig se till allmänt mönster i deras relation - det är inte klokt. Bägge var drogade!
Citera
2023-10-23, 15:56
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Maja har väl genom förhör förklarat att hon har inga som helst problem att säga nej till Johanna och att dom är likvärdig i sitt förhållande till varandra, flera andra har vittnat om att dom bestämmer lika mycket var. Jag ser inte den rädda traumatiserade påtvingade lilla oskyldiga flickan som du gör, Men jag ser en ung kvinna som inför sina föräldrar ljuger och bedrar och utnyttjar deras curlande för sin egen vinning, men utanför föräldrarnas räckvidd så blir hon den självsäkra bruttan som lyssnar på gangstarap och muckar bråk på Nöjet, agerar alibi utan att tveka, bär lik utan betänkligheter, ja listan över hennes eskapader kan göras lång.

Och ärligt talat så är inte det här den sista gången Maja kommer att beträda en domstol, sanna mina ord.

Hon kommer, vad jag tror, ganska snart hamna i famnen på gangasta rappare eller andra kriminella gäng. I mina ögon verkar hon ha den dragningen, efter allt jag har läst.
Citera
2023-10-23, 16:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Det stämmer det, onsdag 25/10 kl 13.00 kommer domen i Göta hovrätt.
Högsta domstolen lär inte ta upp målet om det överklagas dit så slutstationen blir Göta hovrätt.

Bra då är jag inte helt flängd i planeten 😊
Nääää, det hör inte till vanligheterna att HD tar upp ett sådant fall...
Är väl mest om det finns oerhört mycket bevis som kan bevisa motsatsen, gentemot straffskalan...
Undrar vilket straff J kommer att få...
Om det ens blir mord, då det verkar som ingenting bevisar vem som mördat T... 🥵
Kan även bli dråp eller vållande till annans död i det fallet 🥵😡
Citera
2023-10-23, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Både Johanna och Maja har vid det tillfället ätit haschkaka, och båda har sett demoner. Enligt Maja blev de också ”störiga”. Ingen av tjejerna var alltså i toppform, för att uttrycka det milt. Hur man kan ta just det enstaka tillfället för att påstå sig se till allmänt mönster i deras relation - det är inte klokt. Bägge var drogade!

Ja, det är bra att du orkade förklara denna enskilda händelse på ett korrekt sätt, vilket jag inte gjorde. Detta tillsammans med en arg blick som J gett M ska alltså räcka för att likställa deras relation med ett destruktivt parförhållande eller trauma bounding, där det i princip uteslutande ska handla om psykisk och fysisk misshandel som pågått under lång tid. Brukar det dessutom inte vara så i dessa traumatiska förhållanden att offret sakta men säkert bryts ner? Maja har ju enligt egen utsago gått helt andra vägen, från botten till att ha blommat ut och blivit sig själv.

Precis lika sällsynt som med ensamma strypmördare utan motvärnsskador, är destruktiva parrelationer utan några som helst bevis eller tecken för det.
Citera
2023-10-23, 16:38
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ja, det är ju ett exempel på ett både vågat och självständigt sätt att ager på, helt utan Maja.

Jag tror inte att Maja varit med på mordbränningarna, även om det inte finns bevis på det. Jag tror att Johanna, percis som hon gjort hela vägen innan och efter, agerat mycket bestämt och utan Maja.

Även Johanna säger ju på fråga, om det är hon eller Maja som frågar, när Johanna säger "vi", så säger Johanna att det är hon men Maja säger inte emot.

Jag tror du ser och tolkar Maja genom en förälders ögon, Det är många föräldrar som vägrar inse att deras barn skulle vara med på en brottslig handling helt frivilligt, Nej mitt barn måste ha blivit hotad till att göra så här, Han/Hon som är så snäll. Så där låter i stort sätt varje förälder när deras barn åker fast för ett brott. Jag säger inte att det är fel eller konstigt på något vis utan det är vad varje förälder känner.

Jag hade liknande tankar som dej innan jag läste FUP men nu ser jag Maja som en ögontjänare av rang. Och om det inte vidtas åtgärder mot Maja nu så kommer hon att utvecklas till en fullfjättrad brottsling.
Citera
2023-10-23, 17:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Här läste jag det:
"Då får du nog tolka J som en Borderline istället."
Javisst, jag fetade Lydia Barth eftersom hon har borderline då J nämndes ihop med henne och Johanna Möller.
Citat:
Ingen av oss vet exakt vad som felas Johanna, men via vittnen och via Johannas agerande kan vi ändå skymta vissa drag. Att säga att psykopati och narcissism "är som natt och dag" motsägs direkt av att det finns ett mer eller mindre stort överlapp.
De är som natt och dag eftersom det är vitt skilda tillstånd.
Oavsett om vissa drag delas och du fokuserar på det narcissistiska draget.
Psykopati är nog det mest snäva bland olika tillstånd, sett till kriterierna för att kvala in.

Jag har bland annat nämnt begreppet självkänsla. Ett annat är relaterat till begreppet ånger via ångest som tangerar samvete.
Ett tredje är att en psykopat inte är beroende av andras uppskattning som en NPD, ett fjärde är drivkraft och motivation.
Citat:
Man kan väl säga att psykopaten använder andra skoningslöst utan skam och skuld, bara för sin egen skull, medan narcisssisten använder andra för att boosta sitt ego. Drivkraften syns skilja.
Nej. Felformulerat.
Båda använder andra totalt skoningslöst.
Båda gör det ut ett egoistiskt perspektiv.
Men drivkraften skiljer:
Psykopatens motiv är profit. NPD jagar uppmärksamhet.
Citat:
Nej, jag ser inte hennes lögner mer manipulativa än andras lögner. Det saknas den finess och framförhållning som man ser hos Johanna.
Än andras lögner?
Det är bland annat VÄLDIGT manipulativt att se normal ut inför föräldrarna och ljuga så morsan tror att det nog varit en ganska bra kväll.
Att käka och inte uppvisa stress då J ska hämta henne.
Timmar efter att ha burit ett lik.

Hon spelar rätt bra då hon låtsas förfasas i förhör likaväl, om sökord att bränna upp folk, insinuerar att J nog burit hennes fuskpäls mm.
Att J är manipulativ gör inte att Maja per automatik inte manipulerar.

Jag vet inte ens om J är så väldigt sofistikerad när hon försöker krumbukta ang haschresan, dra en vals om att stearinljus var tänkt att tändas in memoriam och att det nog är mer hedersamt att brännas upp.
Fantasin är det nog inget fel på men kvaliteten är väl sisådär...
Citat:
Där kan man också ana en skillnad genom att Johanna har ett sofistikerat sätt at ljuga, där hon t ex lägger in påhittade namn, fabricerade vittnen på Nöjet, påhittade kommentarer från folk som visserligen varit på plats men inte alls sagt något liknande, har frmförhållning om att cykeln inte fanns på plats, osv, medan Maja som mest kommer på att säga att något är förskräckligt, eller att hon sov.
Påhittade namn är intressant men knappast avancerat. Tror hon helt enkelt inte vill dra in varken Maja eller Majas KK inför grannen i det tidiga skedet.
Citat:
Eftersom jag tycker mig se starka drag av psykopati/narcissim hon Johanna, och Maja har varit under hennes inflytande i flera år sedan hon bara var typ 16, tror jag inte en sekund på att Maja inte blivit påverkade av Johannas starka drift av att hämnas alla "oförätter" och av Johnnas personlighet.
Från fullfjättrad narcissist till psykopat till psykopatiska drag...
J uppvisar psykopatiska drag men kvalar hon in över cut-off?
Eller är det komorbiditet med nån annan störning?
Inte en susning.

Vad som förvånar mig är att hon höjer Maja till skyarna och det finns inte en enda kommentar om att Maja är förtryckt eller att detta sker växelvis.
Snarare berättar M hur priviiligerad hon är jämfört med de som J är elak emot.

De beskrivs ha samma energi och vara jämställda av nära vänner.
Vad som ytterligare förvånar mig är djupt förtroende, tighta band och att de verkar umgås nästintill 24/7.
Själva BFF grejen som Maja de facto njuter av.
Citat:
Det finns inbyggt i Maja system hur och vad man ska undvika och tvärtom, vad man ska göra för att göra Johanna glad. Maja är följsam, lyhörd. Ifrågasätter inte. Ställer upp, försvarar, förstår. Liksom F.
Finns ingen som inte ser att M är introvert. Johanna är en doer och M hakar på, hon är följsam för att hon har så roligt.
Beskrivs av deras väninna AS.

Maja är säkert lyhörd - skulle till och med tippa på snudd på hypervigilans och paranoid såsom hon beter sig på nöjet.

Men (SIC!):
Maja anser sig kunna hantera hennes ilska inkl risken att komma i konflikt med henne.
Hon är inte rädd.
Beskrivs av Maja själv.

Visst ifrågasätter hon och säger ifrån:
Maja vågar till och med kritisera hennes beteende mot exet F.
När Maja vill ha egentid så tar hon sig den och umgås med nån annan väninna.
När Maja inte vill gå till Nöjet så vägrar hon.
Både som påtänd och sen nykter.
Citat:
Maja ljuger alltså som jag tror beroende på att hon vill skydda Johanna, hennes brott, Johannas liv (hot om självmord), sitt eget brott som ju är mycket avslöjande om hon erkänner, det blir ju en kedjereaktion, korthuset faller och Johanna åker dit.
Men inte minst tror jag att Maja ljuger för att hon är manpulerd av Johanna, som hon tror och litar på till hundra procent. Johanna som har räddat henne, och det måste återgäldas. "VI" är lika med jag. Jag är lika med "VI".
.
Hon vill garanterat skydda J.
För hon vill bejaka att relationen fortlöper.
Så att den inte faller som ett korthus.
Därav bölar hon i rätten vid blotta tanken att J skulle gå hädan.

Det är ett enda stort och fett "VI" mellan Bert och Åke som nästintill har ett eget språk.

Hon har bevarat deras hemlisar förut och lekt vidare med J som om inget speciellt hänt.
Ses via tre försök till mordbränder.
Citat:
Och lögnerna kan ha blivit ihopblandade till viss del med vad Maja själv har upplevt och vad Johanna manglat in i henne.
Maja ljuger snarare för ofta och klarar inte att hålla full koll.
Vilket ses väldigt väl då hon i sista förhör lägger till att J sagt att A hämtat Tove.

Tittar man bak på vad hon påstod sig säga om samtalet med A så klarar hon inte ens att låta bli att ljuga även om detta.
Citat:
Kanske klamrar hon sig fast i delar som Johanna sagt för att dölja något som hon inte vill erkänna. Kanske inte straffbart,, men skamligt. Kanske straffbart.
DE har enats om att tiga borta vid IIIharjen där de satt i 3.5 tim.
J är säkert upphovskvinna till detaljer och som doer - men jag kan rent se medlöparen Maja sitta och träna in vad som ska sägas.

Sen ljuger hon till sin far som skickar sms, låtsas förskräckt. Återigen manipulation.
Citat:
Stelbentheten finns där, och det vittnar både föräldrar och coachen om. Det finns ingen anledning för Maja att hitta på dessa svårigheter. Men att vilja veta om vad som händer när det handlar om t ex möten med nya personer, resor som kräver mycket energi genom omställning, krav på att packa, ny miljö, hålla tider osv för något som man själv inte vill, önskar eller styr över, är lite annorlunda när man får göra något man själv valt och kanske bara ska anpassa sig till en person.
Det finns säkert stelbenthet.
M beskrivs envis av coachen.

Vad det däremot inte matchar med, ang allt du rabblat upp om "Majas svårigheter" är tillvaron med Johanna.
Det är den diffen IRL som är intressant.
Citat:
Eftersom jag känner till en person med liknande diagnos som Maja har, ser jag att du inte har insikt eller förståelse föri hur en sådan person kan/inte kan fungera.

Du saknar också empati för detta, genom hur du pratar om det i termer om att vara bortskämd, ha markservice ( kalla Sybel för bokstavs- Sybel). Jag tror att ingen som arbetar och känner till hur sådan personer fungerar har detta förakt för deras diagnoser. Det är verkliga problem och ingen sitter hemma som hemmasittare för att de tycker att det är roligare.
😂
Snacka om att vara hemmablind.
Du har kallat mig långt värre saker än det jag ironiserade om ang Sybel.

Sen ska du göra noggrann skillnad ang min saknade empati relaterat till diagnoser som du totalt felaktigt påstår:

Jag har ingen empati för Maja och Maja är inte en vandrande diagnos.
Jag har öht inte föraktat hemmasittare heller.
Citat:
Du kan minimera hennes problem, genom att kalla hennes depression en liten dipp, hennes ADD till att hon är ett energiknippe som lurar föräldrarna genom att använda sjukdomvinst genom att vara bortskämd och för att få uppassning, men jag är övertygad om att du har fel.
Att jag korrigerat Reviews ordval om allvarlig depression innebär inte att jag gjort det till en liten dipp.
Det är ditt påstående.

Att hon är energisk tror jag knappt nån missat.

Japp. Jag tror hon ägnar sig och sjukdomsvinst, är curlad (i god tro) att hennes fd sjukdomshistoria gör dem ambivalenta, att de samtidigt ser ett behov att begränsa - och mitt i detta ser M sin chans och är samtidigt fruktansvärt otacksam.
Senast redigerad av develi 2023-10-23 kl. 17:33.
Citera
2023-10-23, 17:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Så handikappad som hon är, enligt dem, så kan hon omöjligt klara sig själv.
Jo då, med rätt vänner som muntrar henne upp, så kan hon! Lite social träning efter ett års isolering bara, så löser sig.
Citera
2023-10-23, 17:09
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Jag förstår inte hur du kan sitta och skriva spaltmeter efter spaltmeter i syfte att förklara hur skyldig Maja är, när det inte finns några bevis för delaktighet i mordet, utan endast att hon hjälpt till att få kroppen till bilen.
Majas vittnesmål har styrkts av mobilen, det är inte alls omöjligt att hon talar sanning, att hon sov.
Däremot finns det andra som påståtts sova när mord har begåtts, som gått fria, trots att det är lögn, men det hör inte hit.

Majas svårigheter har styrkts genom massor av vittnesmål.

Johannas galenskap och gränslöshet har styrkts av otroligt många.
Hennes sätt att framtvinga sin vilja..att utnyttja "vänner", det är klart som korvspad att Johanna utnyttjat Maja och inte dragit sig från att försöka sätta dit henne för mord.

Där har du fel.
Det handlar om vad man riktat in sig på och har prioriterat, det finns väldigt mycket som har förbisetts, men som kan få en avgörande betydelse.
Senast redigerad av smokeonthewater 2023-10-23 kl. 17:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in