Citat:
Ursprungligen postat av
firebird1974
Maja har väl genom förhör förklarat att hon har inga som helst problem att säga nej till Johanna och att dom är likvärdig i sitt förhållande till varandra, flera andra har vittnat om att dom bestämmer lika mycket var. Jag ser inte den rädda traumatiserade påtvingade lilla oskyldiga flickan som du gör, Men jag ser en ung kvinna som inför sina föräldrar ljuger och bedrar och utnyttjar deras curlande för sin egen vinning, men utanför föräldrarnas räckvidd så blir hon den självsäkra bruttan som lyssnar på gangstarap och muckar bråk på Nöjet, agerar alibi utan att tveka, bär lik utan betänkligheter, ja listan över hennes eskapader kan göras lång.
Och ärligt talat så är inte det här den sista gången Maja kommer att beträda en domstol, sanna mina ord.
Det är väl vanligt att många i destruktiva relationer, tror att de själva har skuld för om den andra blir arg, eller "låser ut" dig?
Maja har säkert fått hör t ex att hon är feg, rädd eller liknande negativa saaker om hon inte gör det Johanna vill. Och Maja är känslig för att Johanna skriker, det kanske räcker? Ge onda ögat.
Varför säger inte Maja om hon nu ljuger så mycket att Johanna hotar henne till livet? Nä, hon säger att Johanna skriker.
Ja, de flesta gillar inte när andra skriker åt en. Inte hemma eller på flashback. Men är det en lös relation, en kompis, så säger man till eller så kanske kräkningarna blir för många och man lämnar.
För en del räcker det att någon skriker, och man "lyder". Det är inte helt ovanligt heller.
Att ta på sig olika roller i sin ungdom, några som kanske inte kommer att bli beständiga, är inte ovanligt.
Vem har inte sett ungdomar som sett demostrativt klädda ut, som bara något år senare går på universitet och sedan är välklädda välutildade personer?
Ungdomar behöver och ska få prova sig fram för att hitta sin identitet. Maja har utmaningar med sin. I rapen kan Maja kanske identifiera delar av sig själv, och alla som gillar rap är inte kriminella.
Jag tror tvärtom, att Maja kommer att ha blivit vaccinerad mot kriminalitet efter det här.
Efter sitt straff (om hon ev måste avtjäna mer) hoppas jag att hon år rätt stöd och kan komma på fötter igen.
Hon vet nu att hon har lätare att hamna under andras inflytande och jag tror inte alls att hon hade gjort något olagligt om hon inte träffat på Johanna.
Johanna däremot...