Citat:
Ursprungligen postat av
Pruttmuff
Men anledningen till att systemet inte har kyld öl är för att inte gynna alkoholister. Det läste jag på Aftonbladet för några år sen. Men det fungerar ju inte då dom ändå dricker rumstempererad öl.
Jag tycker att systemet kan erbjuda kyld öl.
Anledningen är väl att man inte vill uppmuntra till drickande? Nog kan det vara lockande på en fin sommardag att köpa en kasse starköl och sätta sig i parken med den, om den hade varit välkyld. Det anser man inte från statens sida att man borde uppmuntra medborgarna till. Det är i någon mån förståeligt, det kanske man inte borde. Men följden blir kanske att dessa alkoholsugna sätter sig på en uteservering istället. Alkisarna vill bara åt alkoholen, till vilket pris som helst. Det spelar ingen roll att det smakar rävpiss, man är vana.
Tänker mig att det bästa vore en kompromiss. Öppna för att sälja starkare alkohol i vanliga butiker istället. Så kan ICA och Coop konkurrera och sälja blask-öl i sommarvärmen, oavsett procent. Sedan kan Systembolaget vara kvar som det är, med ett stort utbud och utan några kylar. Där kan man sälja starksprit, vinflaskor och IPA, som ändå inte någon hade tänkt sätta sig och smutta på i parken. Sedan kan livsmedelsbutiker få sälja upp till en viss procent, typ 12. Det kommer väl handla om ful-öl och bag in boxar till största del, eftersom det är det som efterfrågas mest.