Citat:
Ursprungligen postat av
arabellla
Angående din första fråga är ju belägget FN:s egen statistik och den kan du hitta på denna länk:
https://www.ochaopt.org/data/casualties Observera att dessa siffror är från 2008 till sista augusti 2023, så nuvarande katastrof är inte medräknad. Dagens siffror finns väl lite överallt i media, men idag skrev Aftonbladet att 4651 personer i Gaza gått bort och att 40% av dem ska vara barn.
Sedan är du ganska ute och cyklar med din andra fråga om det är din slutsats av det jag skrev, så jag låter den vara obesvarad.
Min fråga om vilka tusentals barn som
dödats (och vad deras namn är) föranleddes av följande fråga som du ställde:
"Vad har de stackars tusentals dödade barnen att göra med islamism?"
Enligt den statistik som du själv hänvisar till dödades 1 162 pojkar och 275 flickor från 2008 till augusti 2023. Enligt definitionen räknas alla som är under 18 år som barn.
Den stora skillnaden mellan antalet pojkar och antalet flickor som dött talar starkt för att merparten av de dödade pojkarna inte är civila som råkat befinns sig på fel plats - i så fall skulle könsskillnaden inte varit så påtaglig - utan dödats i strid till följd av att de palestinska islamisterna rekryterar pojkar under 18 år till sina väpnade styrkor.
Så ditt påstående om att tusentals stackars barn, som inget har med islamism att göra, dödats stöds inte av den statistik som du hänvisar till.
De siffror som cirkulerar i media om antalet döda palestinska barn i Israels pågående kampanj möt Hamas och andra militära grupper i Gaza härrör från Hamas. De är inte tillförlitliga, eftersom Hamas har för vana att ljuga ohämmat i propagandasyfte. Lögnen från Hamas häromveckan om att Israel bombat ett sjukhus i Gaza med 471 civila dödsoffer är bara ett exempel på detta. I själva verket var det en raket från Islamiska Jihad som landade på en parkeringsplats utanför sjukhuset och startade en brand bland de parkerade bilarna och långt färre dödsfall än vad Hamas lögnaktigt påstod.
Att du inte svarar på min andra fråga beror förstås på att du inte har något bra svar att komma med.