2023-10-22, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arabellla
Så kan det vara, använde det mest som vägledning eftersom jag inte orkade söka upp någon annan källa just nu. Men som länkat finns iallafall säkerställd statistik mellan 2008 och augusti 2023.
det är säkert säkerställt av både hamas organ och FN. Själv litar jag inte på FN för fem öre, eftersom FN varken varnat eller uppmärksammat vare sig tunnelbygge eller att man använder sig av civila platser för sina ramper eller att man bortprioriterar civila funktioner som el till avsaltning av dricksvatten etc. Du kan ju själv tänka dig vad som prioriterats när man lider nöd av allt annat än vapen och ammunition.
Citera
2023-10-22, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det är förstås synd om barnen, men naturligtvis så har konflikten mycket att göra med islamism.

Hamas som startade det här senaste kriget är islamister och de har stort stöd av den muslimska befolkningen i Gaza. Även stödet för väpnat motstånd mot Israel är stort.

Och angriper de Israel och massmördar en stor del av deras befolkning så får de räkna med att Israel svarar hårt tillbaka. Allt som händer nu visste Hamas om i förväg. Borde inte palestinierna protestera mot Hamas istället? Fast det är kanske inte aktuellt eftersom många av dem ju står bakom Hamas.

Jag delar inte nödvändigtvis din syn om att konflikten i stort har att göra med islamism även om jag såklart håller med om att Hamas är en terrorgrupp. Jag breddar snarare perspektivet och tar hänsyn till de 75 åren under ockupation i min analys. Det finns säkert några få som ser det som ett religiöst krig, men jag är övertygad om att en betydande majoritet ser det som att de berövats på sitt land och nu saknar allt vad rättigheter innebär, vilket ju är sant eftersom Israel är känt för sina blockader, checkpoints, bosättningar, icke-rättssäkra fängslanden etc.
Citera
2023-10-22, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dupazbita
Terror forskaren Magnus Norell gästade podden Dekonstruktiv Kritik för ett par dagar sedan.
Ämnet bistånd till Gaza togs upp.
Enligt Magnus och de han citerar finns det bara ett sätt att hejda Hamas.
Stoppa genast ALLT bistånd till Gaza tills ett kontrollsystem likt det i väst finns på plats.
Inte en enda cent ska gå till Gaza förrän den kan redovisas.
Länk:
https://pca.st/aasrvh26

Jo jag har lyssnat på den. Tänker främst på biståndet som kommer nu från Egypten. Lagom innan invasionen då, Hamas kan fylla på lagren
Citera
2023-10-22, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AryaneFan
det är säkert säkerställt av både hamas organ och FN. Själv litar jag inte på FN för fem öre, eftersom FN varken varnat eller uppmärksammat vare sig tunnelbygge eller att man använder sig av civila platser för sina ramper eller att man bortprioriterar civila funktioner som el till avsaltning av dricksvatten etc. Du kan ju själv tänka dig vad som prioriterats när man lider nöd av allt annat än vapen och ammunition.

Jo men jag måste nog säga att FN är den mest trovärdiga källan när det kommer till antalet dödade eller skadade i alla konflikter i världen, bland annat eftersom de är så närvarande via sina olika organ. Däremot litar jag inte heller på FN när det kommer till avsaknaden av sanktioner mot stater som bryter mot de mänskliga rättigheter, konventioner, traktat och avtal man själv satt upp. De blir ju tandlösa.
Citera
2023-10-22, 23:23
Medlem
Citat:
Uppskattar att du liksom jag uppmärksammar att civila inte förtjänar att dö, till skillnad från många andra i tråden. Tycker dock din argumentation är lite missvisande, eftersom det ju redan funnits en blockad över Gaza i 15 år, även innan Hamas skit den 7 oktober.

Israel är ju de facto en apartheidstat där diskrimineringslagar i allra högsta grad är i funktion och palestinier, många barn, sitter fängslade utan åtal och rättegångar. De är även kända för att bruka övervåld mot palestinier, och ett extremt stort antal palestinier som blivit mördade under årens gång av IDF eller beväpnade bosättare (https://www.ochaopt.org/data/casualties). Dessutom vet vi ju alla om hur bosättningarna faktiskt fungerar, och att anledningen till att vi har palestinier i Sverige idag är just den här historian.
blockaden finns av en orsak. Sluta skicka mortars och uppvisa en vilja att inte vilja utplåna alla judar. Svårt för vänsterfolk att fatta. En del kallar det för fängelse. Men så åker svenskar på semester till gaza och västbanken. lol

Hur många judar sitter i hamas regering? Det har suttit 100 araber i knesset sen start. Hur många judar kan bo i arabiska stater? I malmö vågar judar knappt bära stjärnan. I Belgien vågar svennar knappt bära landslagtröjan. lol

Det låter ser som att Arabiska stater är för apartheid. Man tillåter inga andra religioner i dessa länder. Du bör nog vara mer rädd för Islams utbreddning än Israels. Ifall du nu inte är Arab själv då.
Citera
2023-10-22, 23:25
Medlem
Citat:
vilket ju är sant eftersom Israel är känt för sina blockader, checkpoints, bosättningar, icke-rättssäkra fängslanden etc.

Och inget av det hade funnits eller behövts, om araber inte försökt att attackera Israeler hela tiden. Det här med konsekvenstänk, det fattar inte ni?
Citera
2023-10-22, 23:26
Medlem
Dubbel.ankeborgares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jarrelka
Varför flyger inte harar? Ungefär så är din argumentation. Vad Egypten inte gör har ingenting att göra med hur Israel behandlar palestinierna.

Jag vet inget om flygande harar, men jag vet att det finns gott om muslimska länder som är beredda att ställa upp hur mycket som helst så länge målbeskrivningen är att slakta judar.
Att praktiskt göra något för de älskade bröderna är däremot jättejobbigt, av någon anledning.
Har du sett hur ”palestinierna” har det i Jordanien till exempel?

Att judarna tycker att araberna är arslen behöver man inte sympatisera med. Men det är logiskt.
Att behandla sina palestinier, som bott i landet i generationer, värre än hundar - det sig signalerar däremot att något är allvarligt moraliskt fel. Vi är araber - de är araber, vi är muslimer - de är muslimer. Men vi tänker fan inte lyfta ett finger för att hjälpa dem och vi kommer aldrig, aldrig att ge dem samma fri- och rättigheter som en jordanier har. Glöm medborgarskap. De får sitta instängda tillsvidare, förhoppningsvis kommer det väl någon epidemi.

https://www.aljazeera.com/amp/news/2021/12/18/jordan-palestinian-refugees-struggle-amid-unrwa-funding-cuts

Men lycka till med att få ihop en demonstration om det. Inte så catchy liksom. För krångligt.
Senast redigerad av Dubbel.ankeborgare 2023-10-22 kl. 23:32.
Citera
2023-10-22, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vildhane
Och inget av det hade funnits eller behövts, om araber inte försökt att attackera Israeler hela tiden. Det här med konsekvenstänk, det fattar inte ni?

Nu vet inte jag om mitt namn är missvisande men Arabella är alltså då endast ett namn.

För någon som läst historia förefaller det inte konstigt med motstånd mot en ockupationsmakt. Det ska enligt min mening inte resultera i terrorattentat, men jag tycker inte vi ska låtsas som att palestinier från ingenstans "attackerar" Israel. Jag tror och hoppas att du själv är medveten om den 75 års-långa historia av ockupation Palestina varit under. Israel är inte oskyldiga i hur de behandlar civila palestinier, eller i det faktum att de olagligen ockuperar palestinsk mark (men som alla tydligen vill ignorera). Siffrorna här talar för sig själva: https://www.ochaopt.org/data/casualties

Det är för övrigt lågbegåvat av dig att säga att icke-rättssäkra fängslanden inte hade funnits om inte "araber försökt attackera Israel hela tiden."
Senast redigerad av arabellla 2023-10-22 kl. 23:42.
Citera
2023-10-22, 23:41
Medlem
Han är oxå fd officer i Sayeret Matkal (motsv = SAS) , så trots att han må vara en hal politiker, så tvekar jag inte en sekund på hans militära kunskap i detta, då han själv deltog att frita gisslan i Sabena kapningen där han skadades 1972.

Mkt kan du säga om honom men vissa ting kan du aldrig ta ifrån honom heller.

QUOTE=JoeyDoey|86161642]Netanyahu har alltid varit stor i mun. Han är en politiker, och en ganska slug sådan. Senast lyckades han överleva slaget om domstolsreformen, men slaget mot Hamas kan bli hans sista

https://www.nzz.ch/international/kriegspremier-netanyahu-ld.1761150[/quote]
Senast redigerad av David1982 2023-10-22 kl. 23:47. Anledning: tillägg
Citera
2023-10-22, 23:44
Medlem
Blir det nån markinvasion eller ska dom dra ut på det i flera veckor?
Citera
2023-10-22, 23:52
Medlem
Citat:
Angående din första fråga är ju belägget FN:s egen statistik och den kan du hitta på denna länk: https://www.ochaopt.org/data/casualties Observera att dessa siffror är från 2008 till sista augusti 2023, så nuvarande katastrof är inte medräknad. Dagens siffror finns väl lite överallt i media, men idag skrev Aftonbladet att 4651 personer i Gaza gått bort och att 40% av dem ska vara barn.

Sedan är du ganska ute och cyklar med din andra fråga om det är din slutsats av det jag skrev, så jag låter den vara obesvarad.

Min fråga om vilka tusentals barn som
dödats (och vad deras namn är) föranleddes av följande fråga som du ställde:

"Vad har de stackars tusentals dödade barnen att göra med islamism?"

Enligt den statistik som du själv hänvisar till dödades 1 162 pojkar och 275 flickor från 2008 till augusti 2023. Enligt definitionen räknas alla som är under 18 år som barn.

Den stora skillnaden mellan antalet pojkar och antalet flickor som dött talar starkt för att merparten av de dödade pojkarna inte är civila som råkat befinns sig på fel plats - i så fall skulle könsskillnaden inte varit så påtaglig - utan dödats i strid till följd av att de palestinska islamisterna rekryterar pojkar under 18 år till sina väpnade styrkor.

Så ditt påstående om att tusentals stackars barn, som inget har med islamism att göra, dödats stöds inte av den statistik som du hänvisar till.

De siffror som cirkulerar i media om antalet döda palestinska barn i Israels pågående kampanj möt Hamas och andra militära grupper i Gaza härrör från Hamas. De är inte tillförlitliga, eftersom Hamas har för vana att ljuga ohämmat i propagandasyfte. Lögnen från Hamas häromveckan om att Israel bombat ett sjukhus i Gaza med 471 civila dödsoffer är bara ett exempel på detta. I själva verket var det en raket från Islamiska Jihad som landade på en parkeringsplats utanför sjukhuset och startade en brand bland de parkerade bilarna och långt färre dödsfall än vad Hamas lögnaktigt påstod.

Att du inte svarar på min andra fråga beror förstås på att du inte har något bra svar att komma med.
Citera
2023-10-22, 23:57
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Blir det nån markinvasion eller ska dom dra ut på det i flera veckor?
Planen verkar vara att utrota hela Hamas. Det tar nog en stund att planera en sådan operation.
Flera länder har också enligt uppgift bett Israel vänta med att gå in eftersom de först vill försöka få loss sina landsmän som sitter kidnappade hos palestinierna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in