2023-10-22, 19:22
Medlem
QP Cheeses avatar
God kväll.

Jag bor en trappa upp i ett tre-våningshus i ett miljonprojekt byggt på 60-talet, en stamrenovering har talats om i 10 år nu men senast jag hörde något så ligger det ungefär 3 år fram i tiden. jag rev upp väggen för ett tag sedan och satte en lucka istället så jag kan hålla på rören, detta efter att en grannes vattenrör sprack och han fick översvämning hemma. Jag kollar nu och då på rören och när jag nu ikväll tittade så såg jag en droppe på avloppsröret, torkade bort och såg inget med blotta ögat så om det är något så är det ett ytterst litet hål. Möjligtvis kan jag likna det vid en nålspets isåfall.

Mina kunskaper inom VVS är extremt begränsade och jag spekulerar bara, men då ingen kondens bör vara i avloppet så bör denna droppe vara inifrån på något sätt? Jag gissar också att det inte finns något speciellt tryck i avloppsröret vilket gör att risken för översvämning inte är lika stor som om ett vattenrör hade spruckit?

Kort sagt, om det är ett ytterst litet hål, finns det ett sådant tryck som kan göra det till en stor spricka över en natt eller hur fungerar det? Vilka risker finns och bör jag kontakta rörmokare snarast eller kan jag sitta lugnt i båten?
Citera
2023-10-22, 19:24
Medlem
Hermi-Tages avatar
Röret tillhör föreningen. Kontakta föreningen eller ägaren av huset och be nån kolla på det.
Det kan ju handla om en droppe som har bildats av kondens men det är svårt att veta.

Vattenskador är trista och bör förekomas!
Citera
2023-10-22, 19:33
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermi-Tage
Röret tillhör föreningen. Kontakta föreningen eller ägaren av huset och be nån kolla på det.
Det kan ju handla om en droppe som har bildats av kondens men det är svårt att veta.

Vattenskador är trista och bör förekomas!

Jo, men kan kondens komma i avloppsröret? och hur är trycket i det?
Citera
2023-10-22, 19:40
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese

Är inte droppen utanpå röret?
Har inte luften kondenserat på ett kallt rör och bildat droppar?
Citera
2023-10-22, 19:45
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Är inte droppen utanpå röret?
Har inte luften kondenserat på ett kallt rör och bildat droppar?

jodå, utanpå röret. Ursäkta mina bristande kunskaper men för att bilda kondens krävs väl två olika temperaturer? En temp i röret och en temp utanpå, och vattnet i röret lär väl vara rumstempererat? Eller?
Citera
2023-10-22, 19:50
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
jodå, utanpå röret. Ursäkta mina bristande kunskaper men för att bilda kondens krävs väl två olika temperaturer? En temp i röret och en temp utanpå, och vattnet i röret lär väl vara rumstempererat? Eller?

Om röret är kallt så kondenserar fuktig luft på metallen som röret brukar vara gjort av.
Avloppsvatten från stammar brukar vara ganska smutsigt. Om droppen var genomskinlig och och inte luktade så är det ju tveksamt att det skulle vara avloppsvatten?

Men det är ju svårt att veta om man inte har sett röret. Det jag vet är att vattenläckor ofta är dyra och komplicerade och du kanske ska be nån kolla på röret?
Det är ju inte kul om det börjar forsa avloppsvatten in i den lägenhet!
Citera
2023-10-22, 20:44
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Om röret är kallt så kondenserar fuktig luft på metallen som röret brukar vara gjort av.
Avloppsvatten från stammar brukar vara ganska smutsigt. Om droppen var genomskinlig och och inte luktade så är det ju tveksamt att det skulle vara avloppsvatten?

Men det är ju svårt att veta om man inte har sett röret. Det jag vet är att vattenläckor ofta är dyra och komplicerade och du kanske ska be nån kolla på röret?
Det är ju inte kul om det börjar forsa avloppsvatten in i den lägenhet!

Droppen var smutsig, oklart ifall det var av rost eller vattnet inuti. Men jag kontaktar dem imorgon, som du säger. Bättre va säker än att chansa.
Citera
2023-10-22, 21:17
Medlem
Citat:
Droppen var smutsig, oklart ifall det var av rost eller vattnet inuti. Men jag kontaktar dem imorgon, som du säger. Bättre va säker än att chansa.

Smaka på droppen! Smakar den lattjolajbanslåda är det nog en läcka.
Citera
2023-10-23, 00:13
Medlem
Megaforces avatar
Det ska normalt inte bildas kondens på avloppsrör, men det kan ske om röret värms upp närmare taket så att det blir självdrag vilket kan då dra upp kall luft från avloppsystemet.

Denna typ av läckor brukar man laga med en särskild tejp som används för läckande avloppsrör som en provisorisk åtgärd tills man gör stambyte eller relinering.
Citera
2023-10-23, 09:54
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Ett avloppsrör är normalt tomt förutom i vattenlåsen.

Vid spolning beror det på vad som spolas - varmvatten från diskbänk/handfat/dusch/diskmasin/tvättmaskin eller kallvatten från WC-spolning. Rumstempererat är sällsynt vid spolning.

Kallvattnet vid WC-spolningen skulle möjligen vid flera spolningar från flera toaletter kunna avge kondens på utsida avloppsrör där det är rumstemperatur. Det kan även vara över rumstemperatur om värmestammen ligger i samma schakt.
Citera
2023-10-28, 16:36
Moderator
Tystnads avatar
Citat:

aldrig sett kondens på avloppsrör då vattnet i denna sällan är jättekallt.
Det är inget "tryck" om det inte är stopp i hela avloppsröret och du råkar bo längst ner .

Är rören från 1960 talet är dom som regel helt slut eller på gränsen , haft stora problem här där jag bor så det stam renoveras för fullt i miljonprogrammet.

Har avloppsröret rost "blemmor" brukar vara ett tecken på rören är helt slut och rosten gått nästan igenom röret.

Det allvarligaste problemet är om avloppsrören spricker vertikalt i stammarna pga ålder och rost och spänningar i rören , då rinner avloppsvatten in i betongen och in i väggar och ner i schaktet.
Går det andra rör i schaktet värmerör och vatten så rostar dom upp med tiden och både vatten och värmerör är ju under tryck , speciellt vattenrören.
Citera
2023-10-28, 19:10
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
aldrig sett kondens på avloppsrör då vattnet i denna sällan är jättekallt.
Det är inget "tryck" om det inte är stopp i hela avloppsröret och du råkar bo längst ner .

Är rören från 1960 talet är dom som regel helt slut eller på gränsen , haft stora problem här där jag bor så det stam renoveras för fullt i miljonprogrammet.

Har avloppsröret rost "blemmor" brukar vara ett tecken på rören är helt slut och rosten gått nästan igenom röret.

Det allvarligaste problemet är om avloppsrören spricker vertikalt i stammarna pga ålder och rost och spänningar i rören , då rinner avloppsvatten in i betongen och in i väggar och ner i schaktet.
Går det andra rör i schaktet värmerör och vatten så rostar dom upp med tiden och både vatten och värmerör är ju under tryck , speciellt vattenrören.

Det är nog ganska exakt detta. "Rostblemmor" och det kommer ut ytterst lite, hålet går inte ens se med blotta ögat men icke desto mindre kommer det så man kan torka av det lite då och då. Har kontaktat hyresvärden som inte direkt var oroad men ändå skulle skicka en rörmokare. Det verkar inte vara särskilt prioriterat då det var snart en vecka sedan. Men kontentan är alltså att risken att jag helt plötsligt har massa bajsvatten i mitt badrum är extremt liten, och skulle det hända så beror det snarare på en annan faktor såsom en stark vibration i röret eller annan spänning?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in