2023-10-22, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pype
Bra sammanfattning!
Det är så grova ord och påhopp på hela familjen. Att hänga ut F och hela familjen på det sätt som gjorts är förtal o ärekränkning! Tyvärr kan det inte anmälas då asen är anonyma.
Hoppas innerligt att F kommer att återhämta sig & att familjen kan läka tillsammans!

De enda som skall anmälas (och redan har av flertalet personer) är familjen Cedergren. Att ta reda på fakta är inte olagligt.
Senast redigerad av CH.swiss 2023-10-22 kl. 16:58.
Citera
2023-10-22, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seberto
Bra där! Visa en jävla bild på att hon är illa däran så ”smälter” nog den mest hårdnackade i tråden och kanske skiter i att det nog inte var en moppeolycka i ett regntungt hörn av sydostasien den 8/10 2023.

Möjligen, men samtidigt så är hela skälet till insamlingen forfarande en lögn och inte i närheten av denna summan hade samlats in om det varit grunden i en misslyckad plastikoperation eller överdos. Av förklarliga skäl. Då det inte klassas som en ”olycka” utan snarare självförvållade.

Sedan är jag fortsatt i stort tvivel att hon var/är i så pass dålig skick (i koma i 11 dagar) , att det ens skett någon transport och att hon ligger på KS i detta nu. Isåfall hade inte googlade bilder lagts upp och diffusa texter om att man ska göra en MR-röntgen 12 dagar efter ”olyckan”. Det hade med all säkerhet skett redan i Thailand som en av de första åtgärderna om hon nu varit så illa därhän. Men det får vi väl aldrig veta antagligen.
Citera
2023-10-22, 17:09
Medlem
leeloufiives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ehandel
Jag har nu chattat med Myanmar Red Cross Society på Facebook, vilket är organisationen som Khun Tun Lwin jobbar hos. Jag har nu fått bekräftat att de haft en av sina anställda (Khun Tun Lwin) med i ett ärende senaste dagarna gällande en 25-årig svensk kvinna i Thailand. Det stämmer att det är hans namn i dokumentet.

De hade dock ingen information om skadeläge på personen ifråga. De hade heller ingen information kring varför Khun Tun Lwins namn fanns med i dokumentet (jag skickade dem en kopia på bilden). De antog att han någon gång under sträckan bokat i deras namn, vilket inte är normen men samtidigt inte helt ovanligt. De ska dock kontakta honom för mer information.

Jag ger mig faktiskt nu. Jag tror att Felicia Cedergren har varit skadad i Thailand. Däremot så är det fortfarande oklart vad orsaken till skadan var. Var det en MC/mopedolycka? Var det någon plastikoperation som gick fel? Var det något annat? Det är för många frågetecken. Men jag ger mig här och nu. Många frågetecken som är kvar... Varför har de fortfarande inte varit 100% transparenta kring vad som har skett? Varför sa de ingenting förän vi på Flashback började med detta (på sida 26)?

Jag tar tillbaka det jag sa om att familjen Cedergren är bedragare. Det är för oklart för mig just nu att avgöra. Det får någon annan avgöra. Jag hoppas vi någon dag får ett konkret svar på denna story dock. Å ena sidan är det väldigt många röda flaggor, å andra sidan är det för långsökt att de skulle fejkat ett sånt här dokument, fotograferat utanför IVA och på ett plan. Kunde inte hitta bilderna/dokumenten någon annanstans på nätet. Så just nu tror jag som sagt på att de har befunnit sig på sjukhuset där. Men att orsaken är oklar. De väljer att dölja den informationen ännu...

Jag hoppas personen som varit på sjukhus återhämtar sig om det var en MC/mopedolycka.

Det var jag som startade detta på s. 26 och jag har verkligen letat överallt på nätet om information om olyckan. Det finns ingenting. Ingen har hört talas om något. Samtidigt kan de omöjligt ha fejkat bilderna och dokumenten. Det är skumt, men jag ger mig här och nu.

Lycka till, till er andra som fortsätter granskandet.

Kan du lägga upp skärmdumpar på din konversation med Röda Korset där de bekräftar att de haft ett ärende senaste dagarna gällande en 25-årig svensk kvinna i Thailand. Tycker det är konstigt att du delat allt annat men när det kommer fram bevis på att det stämmer att Felicia är skadad och hemtransporterad så delas det inte. Varför vill du undanhålla det?
Citera
2023-10-22, 17:27
Medlem
Det blåser upp till storm på facebook igen, folk vill ha svar
Citera
2023-10-22, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leeloufiive
Kan du lägga upp skärmdumpar på din konversation med Röda Korset där de bekräftar att de haft ett ärende senaste dagarna gällande en 25-årig svensk kvinna i Thailand. Tycker det är konstigt att du delat allt annat men när det kommer fram bevis på att det stämmer att Felicia är skadad och hemtransporterad så delas det inte. Varför vill du undanhålla det?

Låter helt otroligt om Röda korset ens skulle svara på en sådan fråga till någon okänd, detta är uppgifter du inte ens skulle fått som nära vän
Citera
2023-10-22, 17:34
Medlem
Vad är det som hänt? Är hon inte skadad i en mopedolycka o ligger i koma i Thailand?
Citera
2023-10-22, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaay
Det blåser upp till storm på facebook igen, folk vill ha svar

Med all rätt.
”Vad som än har hänt så har ingen med det att göra förutom familjen!!”
Vilket absurt tankesätt. Jag mår otroligt illa av att se hur denna familjens ”vänner” hugger kring sig och agerar när någon ifrågasätter
Det är helt otroligt.

Exakt den här typen av människor bekräftar min uppgivenhet på mänskligheten. Totalt urblåsta och korkade.
Citera
2023-10-22, 17:36
Medlem
sebertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CH.swiss
Möjligen, men samtidigt så är hela skälet till insamlingen forfarande en lögn och inte i närheten av denna summan hade samlats in om det varit grunden i en misslyckad plastikoperation eller överdos. Av förklarliga skäl. Då det inte klassas som en ”olycka” utan snarare självförvållade.

Sedan är jag fortsatt i stort tvivel att hon var/är i så pass dålig skick (i koma i 11 dagar) , att det ens skett någon transport och att hon ligger på KS i detta nu. Isåfall hade inte googlade bilder lagts upp och diffusa texter om att man ska göra en MR-röntgen 12 dagar efter ”olyckan”. Det hade med all säkerhet skett redan i Thailand som en av de första åtgärderna om hon nu varit så illa därhän. Men det får vi väl aldrig veta antagligen.
Personligen skulle jag nog kunna se mellan fingrarna och låta deras ytterst tvivelaktiga beteende passera om Cedergrens la upp det där ”förlösande” fotot. Jag har ingen personlig vendetta på något sätt med familjen eller dottern/syskonbarnet. Man är inte mer än människa, om än med kanske lite mer rättspatos än brukligt och är det så att hon är riktigt illa ute kan man ändå vara ödmjuk inför deras i så fall svåra situation.
Citera
2023-10-22, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rimpoa
Exempel från en annan insamling. De fick ihop bra med pengar, lyckades även lägga upp bilder på när han lastades in i planet.
Mc-olycka 2015 i Phuket.
https://givealittle.co.nz/cause/pjlupi

Här har man inte ljugit som man gjort i detta fall som diskuteras i tråden. men inte heller sagt varför han inte har någon försäkring. Det blir så fel att skriva att fallet i tråden är på en backpackerresa när så inte är fallet.

Man säger bara att han saknar försäkring.

https://www.stuff.co.nz/travel/travel-troubles/70097731/more-than-120k-donated-for-kiwi-in-coma-in-thailand-with-no-travel-insurance

https://www.stuff.co.nz/dominion-post/news/71085168/wellington-man-in-thai-scooter-accident-recovering-in-christchurch

Från ena artikeln: "He was wearing a helmet, family said at the time, but the impact of the crash left him in a coma in a Bangkok hospital for weeks."
Ju mer jag tänker på det, ju allvarligare ser jag på Felicias olycka då hon enligt uppgift inte använde hjälm. Håller tummarna för hennes tillfrisknande.

Till er som menar att det inte regnade den 8/10 på Koh Samui. Det står väl "Fog" i väderrapporten och jag vet från vår sida av världen att en morgondimma med lätthet kan göra gräset blött. Ska inte en tropisk morgondimma, som ju är mycket intensivare, kunna göra detsamma och därmed göra vägen hal som is? Sen att det skrivits just regn kan bero på missförstånd i översättningen eller försköning av storyn lika mycket som att man velat framhäva den oskyldiga hästjejen före verkligheten på OF (mänskligt beteende från föräldrar). Det låter bättre att säga att de hamnat i ett tropisk regnoväder, när det egentligen handlat om en tung dimma som gjort vägen lite hal och de kört alldeles för fort under påverkan av berusningsmedel.
Citera
2023-10-22, 17:40
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CH.swiss

Det är precis så det är.

Berättelsen som familjen presenterat på GFM-kontot och i tidningarna har gjort att folk av empati öppnat sina plånböcker. Stämmer inte berättelsen - hade många sannolikt inte donerat.

Den berättelsen måste därför stämma till punkt och pricka, allt som familjen presenterats i detalj måste vara korrekt.
Vartenda ord om olyckan, att det var med moped/scoter, när den skedde och hur den gick till i regnet, att hon var backpacker på tillfälligt besök i Koh Samui vars reseförsäkring råkat hinna gå ut, att hon har brutit ryggen och skallen och har inre blödningar i hjärnan, att hon legat i ”koma” och rest hem på det sätt på den dagen de uppgett.

Allt annat är osanning och att betrakta som bluff.
Familjen hade självfallet inte behövt berätta alla dessa detaljer, de kunde låtit bli. Men de hade sannolikt då inte lika snabbt fått lika många att donera så väldigt mycket pengar.

Därför är allt som inte helt och hållet överensstämmer med familjens berättelse att betrakta som bedrägeri. Att ”slira” på sanningen är också bedrägeri.

Bedrägerier, även misstänkta donationsbedrägerier på falska grunder, ska naturligtvis polisanmälas och de ska rapporteras till GFM-organisationen. De som donerat har också rätt att begära tillbaka sina pengar. Det är bland den allra fulaste formen av bedrägerier som finns!

Om familjen tycker att en polisutredning och GFM utredning är jobbig, är det väldigt enkelt att lägga upp kopior av polisanmälan om olyckan, kopia av den betalda sjukhusräkningen i Thailand och kopia av betalningen för hemresan.

Då tystnar tvivlen och de får lugn och ro.
Annars kommer utredning ske och folk fortsätta gräva och ifrågasätta tills sanningen kommit fram.
Så fungerar samhället,GFM och Flashback.
Citera
2023-10-22, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seberto
Personligen skulle jag nog kunna se mellan fingrarna och låta deras ytterst tvivelaktiga beteende passera om Cedergrens la upp det där ”förlösande” fotot. Jag har ingen personlig vendetta på något sätt med familjen eller dottern/syskonbarnet. Man är inte mer än människa, om än med kanske lite mer rättspatos än brukligt och är det så att hon är riktigt illa ute kan man ändå vara ödmjuk inför deras i så fall svåra situation.

Har ändå så svårt att se att så vore fallet. Vore hon så riktigt illa ute, så hade väl familjen sålt av/lånat pengar asap för att få detta löst. Och mest troligt på plats i Thailand. I sådana lägen må det kosta vad det kosta vill. Inte sitta och vänta i 11 dagar på någon gofundme inslaming. Det är en familj som har det gott ställt.

Nej jag köper inte det här. Inte alls.
Citera
2023-10-22, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av criztal
Från ena artikeln: "He was wearing a helmet, family said at the time, but the impact of the crash left him in a coma in a Bangkok hospital for weeks."
Ju mer jag tänker på det, ju allvarligare ser jag på Felicias olycka då hon enligt uppgift inte använde hjälm. Håller tummarna för hennes tillfrisknande.

Till er som menar att det inte regnade den 8/10 på Koh Samui. Det står väl "Fog" i väderrapporten och jag vet från vår sida av världen att en morgondimma med lätthet kan göra gräset blött. Ska inte en tropisk morgondimma, som ju är mycket intensivare, kunna göra detsamma och därmed göra vägen hal som is? Sen att det skrivits just regn kan bero på missförstånd i översättningen eller försköning av storyn lika mycket som att man velat framhäva den oskyldiga hästjejen före verkligheten på OF (mänskligt beteende från föräldrar). Det låter bättre att säga att de hamnat i ett tropisk regnoväder, när det egentligen handlat om en tung dimma som gjort vägen lite hal och de kört alldeles för fort under påverkan av berusningsmedel.

8 Oktober är en Söndag, och jag tvivlar på att dom är uppe med tuppen när dimman glider in, Fest va en ganska central del om man kollade på instagram
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in