Citat:
Kriget går mycket bra för Israel. Nästan alla terrordåd har upphört från gaza. Flygbombningarna är effektivast så här i inledningen av kriget.
Det finns inga civila i gaza dom är alla skyldiga. Nu ska idf köra intensivare bombningar vilket jag tror kommer göra gaza gott.
Ingen som firar i gaza nu inte 😂 💣🇵🇸
Muslimer gråter flodvågor i tidningarna och Israel bombar vidare 😂 deta är underbart.
❤️✌️🇮🇱
Det finns inga civila i gaza dom är alla skyldiga. Nu ska idf köra intensivare bombningar vilket jag tror kommer göra gaza gott.
Ingen som firar i gaza nu inte 😂 💣🇵🇸
Muslimer gråter flodvågor i tidningarna och Israel bombar vidare 😂 deta är underbart.
❤️✌️🇮🇱
Jag är inte lika övertygad om att det här bara går jättebra.
Jag tycker man ser tecken på att Israel börjar tappa delar av opinionen i väst, och då menar jag inte organiserade palestinaanhängare, tokvänstern m.m. Bilderna från terrorangreppet skapade en uppslutning bakom Israel som nog inte funnits sedan före sexdagarskriget. Den där uppslutningen börjar nu försvagas. Bilder av sönderbombade städer och sårade och dödade barn brukar inte landa så väl i väst heller när det är palestinska barn och det är nog rätt många som har svårt att separera de känslor alla människor som inte är psykfall får av att se sådana bilder från frågan om Israels rätt att försvara sig trots att det innebär att civila dödas eller skadas. De ganska stora demonstrationer man ser på rätt många håll i väst är lite oroande eftersom de även verkar innehålla folk som inte tillhör the usual suspects. Ett väst som återigen i Israel-Palestinafrågan splittras säkerhetspolitiskt mellan USA och betydande delar av Europa vore en enormt dålig säkerhetspolitisk händelseutveckling för Israel och, mycket viktigare för mig som svensk, för Sverige, men bra för Hamas, Iran, Kina och Ryssland.
Jag tror det var ett jättemisstag av Israel att inte gå in i Gaza så fort det bara gick eftersom man då haft ett fait accompli. Nu har det hunnit etableras ett ganska stort tryck på Israel, att inte invadera eller att inte gå för hårt fram när man gör det, från allierade, vänner, neutrala, ovänner och fiender, men även inrikespolitiskt.
Lätt för mig att säga att man skulle gått in snabbt eftersom de IDF-soldater som skulle strykt med vid en snabb invasion inte är mitt ansvar där jag sitter hemma i soffan, men jag ser en risk för att det här håller på att rinna Israel ur händerna politiskt om IDFs markförband fortsätter att sitta på röven samtidigt som världen ser mer och mer bilder på civila barn som dödats eller sårats av Israels bombningar av Gaza.