Citat:
Ursprungligen postat av
DirtyDiggerNick
Den moderna delen av Israel-Palestinakonflikten har pågått i 74 år.
Jag är rätt säker på att Israel den här gången bestämt sig för att lösa frågan, och det blir inte på ett sätt som är fördelaktigt för Palestinierna. Med tanke på hur länge konflikten funnits historiskt så tror jag inte att en månad hit eller dit spelar någon större roll.
Endgame för Israel:
Göra livet så surt för invånarna i Gaza så att det sker en biblisk folkvandring där dess invånare vandrar ut i den egyptiska öknen.
Detta kan de med fördel göra med tiden som vän. Sakta men säkert bomba mer och mer för att nöta ut viljan att stanna i Gaza.
1. Gaza delas mitt itu genom en begränsad markinvasion.
2. Norra Gaza belägras, bombas till grus och rensas totalt. De civila palestinierna hålls vid liv i södra Gaza.
3. Tältläger görs i ordning i norra Gaza.
4. De civila palestinierna i södra Gaza uppmanas att bege sig norrut. Israel låter alla passera metalldetektorer innan de släpps in i norra Gaza och plockar samtidigt alla islamister som gömt sig i söder.
5. När alla civila flyttat från söder till norr, stängs gränsen mellan Egypten och Gaza, varefter södra Gaza belägras och bombas till grus och rensas totalt.
6. Israel annekterar ett område mellan Egypten och Gaza.
7. Det hela slutar med att Gaza är helt omslutet av Israel. Det gör att vapen eller material för tillverkning av raketer inte längre kan smugglas in. Om palestinierna på nytt vill använda våld så får de försöka kasta sten över stängslet som omger Gaza.