Citat:
Ursprungligen postat av
Lagopussy
Jag är förvånad över att fler inte tar livet av sig faktiskt, många verkar vara helt känslokalla (fast jag har inte följt dem så länge, jobbar mig sakta bakåt i gäddträsket och har inte sett och läst allt än), typ skyller på Dumpen eller bagatelliserar sitt beteende. Absurda män.
Det där med att skylla ifrån sig är nog inte något som är specifikt för gäddorna utan mer något som är allmänmänskligt. Folk har en benägenhet att skylla ifrån sig, att inte ta ansvar. Den så kallade "nånannan-ismen", alltså att någon borde göra si eller så, bygger ju på att man minsann vet vad som behöver göras men inte själv vill ta ansvar för att det görs. Det är lite andra sidan av samma mynt. Går det att komma undan så väljer många att försöka eftersom man inte ens vill ta ansvar för sina egna handlingar.
Att inte fler tar livet av sig beror nog lite på samma handlingslöshet. En feghet och någon slags överlevnadsinstinkt som kickar in trots att det verkligen är nattsvart. En av mina favoritgäddor Tobi*s (
https://dumpen.se/2022/04/06/9144/) hade verkligen allt. Medelålders, gift, barn, stor villa, två bilar, lärare, aktiv i ungdomsidrotten, respekterad i lokalsamhället och ofta förekommande i lokaltidningen. Han hade dessutom bytt bort sitt sson-namn till ett egenskapat efternamn som han och tanten var ensamma om i landet. Sen kom Dumpen och frun tog ut skilsmässa. Huset såldes och Tobi*s fick flytta från Vetlanda till sin gamla farsas soffa i Kalmar. Där har han huserat i över ett år innan farsan tröttnade och han åter fick byta adress, den här gången till en C/O-adress som går till hans lika åldriga morsa i Lyckeby. Han har även bytt tillbaka till sitt ursprungliga namn i ett försök att försvinna från strålkastarljuset. Han ligger i min självmordsbevakningsmapp och jag blir lika förvånad varje gång det inte står att han registrerats som avliden. För ärligt talat, vad fan har han kvar i världen? Vad motiverar honom att ens kliva ur sovsäcken på morsans soffa på morgonen? Han blåste precis allting i hela sitt liv när han dök upp på träffen med Sara. Det enda rimliga borde vara att snara upp tvättlinan på vinden. Men det gör han inte. Varför?