Citat:
Nej, det påstår jag inte.
Jag har skrivit att de KAN, avseende att se den egna rollen I ett större sammanhang.
Du hävdar att bristande konsekvenstänk inte är sammankopplat med ADD, att träning mer eller mindre är a piece of cake, att det är en given föräldrauppgift och det dessutom är inadekvat i Ms fall.
Min slutsats är då att dina kunskaper och erfarenheter överstiger mina. Jag böjer mig för det.
Citat:
Jag nämnde att göra nåt impulsivt som blir galet är en sak.
Att ryckas med hux flux, att agera i stundens hetta och vara efterklok likaså.
Som när hon fastnade på stängslet vid inbrottsförsök på Öland. Det kan jag köpa.
Trots att Maja har ADD och inte den hyperaktiva komponenten som är betydligt mer kopplad till impulsivitet och att trumma med ben.
Men att i lugn och ro fortsätta planera tre sleepover - som hon vet ska koka ner i mord - är nåt helt annat.
Självklart har hon ett konsekvenstänk.
▪️Hon vet att J:s motiv är att mörda. Annat ordval hon använder är döda och brinna inne.
▪️ Det ses tydligt iom att hon värjer sig mot tanken på att hennes bror ska dödas.
Maja har suttit och beklagat sig inför J om sin bror och sina föräldrar. Likt som hon gjort om sitt KK och sitt sex på midsommar.
J har dock inte uttalat varken nån order eller förslag om mord eller hämnd till skillnad mot de andra.
Att ryckas med hux flux, att agera i stundens hetta och vara efterklok likaså.
Som när hon fastnade på stängslet vid inbrottsförsök på Öland. Det kan jag köpa.
Trots att Maja har ADD och inte den hyperaktiva komponenten som är betydligt mer kopplad till impulsivitet och att trumma med ben.
Men att i lugn och ro fortsätta planera tre sleepover - som hon vet ska koka ner i mord - är nåt helt annat.
Självklart har hon ett konsekvenstänk.
▪️Hon vet att J:s motiv är att mörda. Annat ordval hon använder är döda och brinna inne.
▪️ Det ses tydligt iom att hon värjer sig mot tanken på att hennes bror ska dödas.
Maja har suttit och beklagat sig inför J om sin bror och sina föräldrar. Likt som hon gjort om sitt KK och sitt sex på midsommar.
J har dock inte uttalat varken nån order eller förslag om mord eller hämnd till skillnad mot de andra.
Citat:
Ta bort "oavsett annan funktionsvariation."
Hon har ADD som diagnos.
Du får hålla dig inom ramen för vad det är som felar Maja.
Hon kan inte tolkas via nån allmän mall eller
"Ungdomar som har svårigheter att se sin roll I ett större perspektiv".
Hon har ADD som diagnos.
Du får hålla dig inom ramen för vad det är som felar Maja.
Hon kan inte tolkas via nån allmän mall eller
"Ungdomar som har svårigheter att se sin roll I ett större perspektiv".
Då jag inte vet graden av Ms svårigheter anser jag mig inte kunna göra någon individuell bedömning utan är hänvisad till generella termer.
Citat:
Vi diskuterar inte samma sak, vilket medför en allmänt meningslös rundgång. Jag har lyft svårigheter med att inse den egna rollen i ett skeende och i större sammanhang och du ifrågasätter och hänvisar till allt annat samtidigt som du bibringar info att bota min okunnighet med. Jag borde väl tacksamt buga och bocka, kan jag tänka.
Kan det vara så att du snarare försöker tolka Maja med Autismglasögonen på ang den här exekutiva funktionen?
En diagnos hon inte uppfyller kriterierna för.
Det finns heller inget tvång, hot, rädsla med i bilden, vilket du väl insett.
Om du ska få in det här betendet hos Maja till bristande konsekvenstänk får du göra henne till gravt retarderad - för inom ramen av ADD matchar det inte.
Sen måste ju psykologen ha varit urkass om det ska till tre mordbränder och ett mord - och en biktstol i form av samsittare och nån fantastisk FhL or what ever - innan Maja törs öppna sig och bli så efterklok.
Vilket inte är troligt.
Det är mer troligt att ADD inte förklarar beteende och att hon har en skruv lös - för hon visar inte empati och hon ljuger lika lätt som hon äter obehindrat efter att ha burit ett lik.
Egentligen visar ett sketet ord att hon hade konsekvenstänk när Tove skulle brinna upp:
Risky.
En diagnos hon inte uppfyller kriterierna för.
Det finns heller inget tvång, hot, rädsla med i bilden, vilket du väl insett.
Om du ska få in det här betendet hos Maja till bristande konsekvenstänk får du göra henne till gravt retarderad - för inom ramen av ADD matchar det inte.
Sen måste ju psykologen ha varit urkass om det ska till tre mordbränder och ett mord - och en biktstol i form av samsittare och nån fantastisk FhL or what ever - innan Maja törs öppna sig och bli så efterklok.
Vilket inte är troligt.
Det är mer troligt att ADD inte förklarar beteende och att hon har en skruv lös - för hon visar inte empati och hon ljuger lika lätt som hon äter obehindrat efter att ha burit ett lik.
Egentligen visar ett sketet ord att hon hade konsekvenstänk när Tove skulle brinna upp:
Risky.
Jag anser det OT med en mer ingående och djupare diskussion runt ADD och konsekvenstänk, så jag håller med att konstatera att jag inte lyckats göra mig förstådd.
"Locket på", som du benämner det då jag anser vidare diskussion meningslös.