2023-10-21, 13:20
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, jag motsätter mig detta - för att du påstår att det är i huvudsak en psykolog som ska lära henne rätt och fel.

Nej, det påstår jag inte.
Jag har skrivit att de KAN, avseende att se den egna rollen I ett större sammanhang.

Du hävdar att bristande konsekvenstänk inte är sammankopplat med ADD, att träning mer eller mindre är a piece of cake, att det är en given föräldrauppgift och det dessutom är inadekvat i Ms fall.
Min slutsats är då att dina kunskaper och erfarenheter överstiger mina. Jag böjer mig för det.

Citat:
Jag nämnde att göra nåt impulsivt som blir galet är en sak.
Att ryckas med hux flux, att agera i stundens hetta och vara efterklok likaså.
Som när hon fastnade på stängslet vid inbrottsförsök på Öland. Det kan jag köpa.

Trots att Maja har ADD och inte den hyperaktiva komponenten som är betydligt mer kopplad till impulsivitet och att trumma med ben.

Men att i lugn och ro fortsätta planera tre sleepover - som hon vet ska koka ner i mord - är nåt helt annat.

Självklart har hon ett konsekvenstänk.

▪️Hon vet att J:s motiv är att mörda. Annat ordval hon använder är döda och brinna inne.

▪️ Det ses tydligt iom att hon värjer sig mot tanken på att hennes bror ska dödas.

Maja har suttit och beklagat sig inför J om sin bror och sina föräldrar. Likt som hon gjort om sitt KK och sitt sex på midsommar.
J har dock inte uttalat varken nån order eller förslag om mord eller hämnd till skillnad mot de andra.

Citat:
Ta bort "oavsett annan funktionsvariation."
Hon har ADD som diagnos.
Du får hålla dig inom ramen för vad det är som felar Maja.
Hon kan inte tolkas via nån allmän mall eller
"Ungdomar som har svårigheter att se sin roll I ett större perspektiv".

Då jag inte vet graden av Ms svårigheter anser jag mig inte kunna göra någon individuell bedömning utan är hänvisad till generella termer.

Citat:
Kan det vara så att du snarare försöker tolka Maja med Autismglasögonen på ang den här exekutiva funktionen?

En diagnos hon inte uppfyller kriterierna för.

Det finns heller inget tvång, hot, rädsla med i bilden, vilket du väl insett.

Om du ska få in det här betendet hos Maja till bristande konsekvenstänk får du göra henne till gravt retarderad - för inom ramen av ADD matchar det inte.

Sen måste ju psykologen ha varit urkass om det ska till tre mordbränder och ett mord - och en biktstol i form av samsittare och nån fantastisk FhL or what ever - innan Maja törs öppna sig och bli så efterklok.

Vilket inte är troligt.
Det är mer troligt att ADD inte förklarar beteende och att hon har en skruv lös - för hon visar inte empati och hon ljuger lika lätt som hon äter obehindrat efter att ha burit ett lik.

Egentligen visar ett sketet ord att hon hade konsekvenstänk när Tove skulle brinna upp:

Risky.
Vi diskuterar inte samma sak, vilket medför en allmänt meningslös rundgång. Jag har lyft svårigheter med att inse den egna rollen i ett skeende och i större sammanhang och du ifrågasätter och hänvisar till allt annat samtidigt som du bibringar info att bota min okunnighet med. Jag borde väl tacksamt buga och bocka, kan jag tänka.

Jag anser det OT med en mer ingående och djupare diskussion runt ADD och konsekvenstänk, så jag håller med att konstatera att jag inte lyckats göra mig förstådd.
"Locket på", som du benämner det då jag anser vidare diskussion meningslös.
Citera
2023-10-21, 13:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Nej, det påstår jag inte.
Jag har skrivit att de KAN, avseende att se den egna rollen I ett större sammanhang.

Du hävdar att bristande konsekvenstänk inte är sammankopplat med ADD, att träning mer eller mindre är a piece of cake, att det är en given föräldrauppgift och det dessutom är inadekvat i Ms fall.
Min slutsats är då att dina kunskaper och erfarenheter överstiger mina. Jag böjer mig för det.
Lägg ner din evig passivt aggressiva roll i melodrama om att du är så ovetande och underdånig.

Du är ifrågasatt om hur du ska applicera Majas ansvar och konsekvenstänk via ADD och än har du inte lyckats komma med nåt som har bäring vs det som ses i fup - eller mer konkret om ADD som DU blandat in via ditt svar om hennes diagnos/psykolog.

Så du gör rätt att kasta in handduken IMO:
Citat:
Jag anser det OT med en mer ingående och djupare diskussion runt ADD och konsekvenstänk, så jag håller med att konstatera att jag inte lyckats göra mig förstådd.
"Locket på", som du benämner det då jag anser vidare diskussion meningslös.
Enbart ordet Risky visar på konsekvenstänk.
Senast redigerad av develi 2023-10-21 kl. 13:30.
Citera
2023-10-21, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snyggastefittan
Visste hon att Tova var död då? Verkligheten är inte svart eller vit. Måste vara svårt att leva så enkelspårigt som du gör.

Så du menar på fullaste allvar att hon går på toan och ser Tove ligga i badrummet död och hon tror hon bara blivit lite trött och tagit en tupplur på golvet ? Ser man nån ligga på golvet och inte vet hur det är med personen så kollar man nog upp hur personen mår.
Citera
2023-10-21, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Så du menar på fullaste allvar att hon går på toan och ser Tove ligga i badrummet död och hon tror hon bara blivit lite trött och tagit en tupplur på golvet ? Ser man nån ligga på golvet och inte vet hur det är med personen så kollar man nog upp hur personen mår.

Jag har genom åren varit på fester osv med folk sovandes på wc. Inget konstigt. Rent av festligt.
Citera
2023-10-21, 13:49
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ja, jag motsätter mig detta - för att du påstår att det är i huvudsak en psykolog som ska lära henne rätt och fel.

Jag nämnde att göra nåt impulsivt som blir galet är en sak.
Att ryckas med hux flux, att agera i stundens hetta och vara efterklok likaså.
Som när hon fastnade på stängslet vid inbrottsförsök på Öland. Det kan jag köpa.

Trots att Maja har ADD och inte den hyperaktiva komponenten som är betydligt mer kopplad till impulsivitet och att trumma med ben.

Men att i lugn och ro fortsätta planera tre sleepover - som hon vet ska koka ner i mord - är nåt helt annat.

Självklart har hon ett konsekvenstänk.

▪️Hon vet att J:s motiv är att mörda. Annat ordval hon använder är döda och brinna inne.

▪️ Det ses tydligt iom att hon värjer sig mot tanken på att hennes bror ska dödas.

Maja har suttit och beklagat sig inför J om sin bror och sina föräldrar. Likt som hon gjort om sitt KK och sitt sex på midsommar.
J har dock inte uttalat varken nån order eller förslag om mord eller hämnd till skillnad mot de andra.

Ta bort "oavsett annan funktionsvariation."
Hon har ADD som diagnos.
Du får hålla dig inom ramen för vad det är som felar Maja.
Hon kan inte tolkas via nån allmän mall eller
"Ungdomar som har svårigheter att se sin roll I ett större perspektiv".

Kan det vara så att du snarare försöker tolka Maja med Autismglasögonen på ang den här exekutiva funktionen?

En diagnos hon inte uppfyller kriterierna för.

Det finns heller inget tvång, hot, rädsla med i bilden, vilket du väl insett.

Om du ska få in det här betendet hos Maja till bristande konsekvenstänk får du göra henne till gravt retarderad - för inom ramen av ADD matchar det inte.

Sen måste ju psykologen ha varit urkass om det ska till tre mordbränder och ett mord - och en biktstol i form av samsittare och nån fantastisk FhL or what ever - innan Maja törs öppna sig och bli så efterklok.

Vilket inte är troligt.
Det är mer troligt att ADD inte förklarar beteende och att hon har en skruv lös - för hon visar inte empati och hon ljuger lika lätt som hon äter obehindrat efter att ha burit ett lik.

Egentligen visar ett sketet ord att hon hade konsekvenstänk när Tove skulle brinna upp:

Risky.
Kul att se att du ändrat din synpunkt om att trummandet med benet inte skulle ha med ADHD att göra.

Dock vill jag tillägga att just trummandet (skakandet) med benet, sitta och pilla sönder nagelband/naglar, tvinna håret är speciellt tjejers sätt att visa just sin hyperaktivitet, men då utredningarna för ADHD ofta följer de gamla mallarna så missas ofta det då "hyperaktiviteten" i de mallarna är baserade på killar vars hyperaktivitet märks tydligare än en tjej som sitter och skakar på benet.

När jag gjorde min utredning 2020 så gjordes den efter nya mallar med nya svårare kriterier, så vissa som fick ADHD/ADD innan, kanske inte skulle ha tillräckligt starka symptom för att få en diagnos nu.
Jag ifrågasatte varför jag fick ADHD och inte ADD för jag är inte det minsta aktiv och då sa läkaren att här ger de inte ADD diagnos längre utan istället har ADHD 3 olika kriterier och att mitt konstanta skakande med benet var mitt "H" i ADHD.

Så man ska inte haka upp sig på att Maja har ADD och inte ADHD, det handlar enbart om att vi visar vårt hyper på ett annat sätt.

"Då flickors symtom och svårigheter ofta skiljer sig från pojkars, som vi ser som mer typiska för adhd, får flickor ofta diagnos senare. Kanske först på högstadiet eller ännu senare. När de väl får diagnos är det vanligt att de får diagnos ”adhd med huvudsakligen ouppmärksam form”. Det vill säga adhd utan tydlig överaktivitet och impulsivitet. Det som också brukar kallas add."

"Det är vanligt att flickor har brister i uppmärksamheten, men utan tydlig överaktivitet och impulsivitet. Istället för att springa runt som en del pojkar gör, kanske man pillar på saker, biter på naglarna och pratar högt och mycket."

https://regionuppsala.se/infoteket/hamta-kunskap/fakta-om-funktionsnedsattningar/adhd/flickor-och-kvinnor-med-adhd/

Mycket intressant artikel om flickor/kvinnor med ADHD/ADD.
Citera
2023-10-21, 13:52
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snyggastefittan
Jag har genom åren varit på fester osv med folk sovandes på wc. Inget konstigt. Rent av festligt.
Fyllerifester likt de du deltagit i är inte jämförbart med detta fall då ingen av kvinnorna uppfattades som särskilt berusade.
Citera
2023-10-21, 13:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Kul att se att du ändrat din synpunkt om att trummandet med benet inte skulle ha med ADHD att göra.

Dock vill jag tillägga att just trummandet (skakandet) med benet, sitta och pilla sönder nagelband/naglar, tvinna håret är speciellt tjejers sätt att visa just sin hyperaktivitet, men då utredningarna för ADHD ofta följer de gamla mallarna så missas ofta det då "hyperaktiviteten" i de mallarna är baserade på killar vars hyperaktivitet märks tydligare än en tjej som sitter och skakar på benet.

När jag gjorde min utredning 2020 så gjordes den efter nya mallar med nya svårare kriterier, så vissa som fick ADHD/ADD innan, kanske inte skulle ha tillräckligt starka symptom för att få en diagnos nu.
Jag ifrågasatte varför jag fick ADHD och inte ADD för jag är inte det minsta aktiv och då sa läkaren att här ger de inte ADD diagnos längre utan istället har ADHD 3 olika kriterier och att mitt konstanta skakande med benet var mitt "H" i ADHD.

Så man ska inte haka upp sig på att Maja har ADD och inte ADHD, det handlar enbart om att vi visar vårt hyper på ett annat sätt.

"Då flickors symtom och svårigheter ofta skiljer sig från pojkars, som vi ser som mer typiska för adhd, får flickor ofta diagnos senare. Kanske först på högstadiet eller ännu senare. När de väl får diagnos är det vanligt att de får diagnos ”adhd med huvudsakligen ouppmärksam form”. Det vill säga adhd utan tydlig överaktivitet och impulsivitet. Det som också brukar kallas add."

"Det är vanligt att flickor har brister i uppmärksamheten, men utan tydlig överaktivitet och impulsivitet. Istället för att springa runt som en del pojkar gör, kanske man pillar på saker, biter på naglarna och pratar högt och mycket."

https://regionuppsala.se/infoteket/hamta-kunskap/fakta-om-funktionsnedsattningar/adhd/flickor-och-kvinnor-med-adhd/

Jag VET att även vanligt folk kan trumma med ben vid stress.
Jag vet vad ADD betyder - och du kan ju snarare berätta hur detta ska appliceras på Maja när hon är medlöpare än att överfixera på ett trummade ben bland allt som eg diskuterats.

Faktum är att konsekvenser snarare diskuteras och att Maja de facto vet långt i förväg att Johanna ska mörda på deras sleepover.

Fatum är att hon gör en konsekvensanalys då Tove ska brinna upp och anser det är risky.
Citera
2023-10-21, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede

Nu vet jag inte om detta har med denna tråd att göra... men det pratas mycket om alla dessa bokstavskombinationer. För mig som gammal pensionär känns detta som något "nymodigt" som inte ens psykologer eller andra "förståsigpåare" riktigt kan utreda.

Har själv varit nagelbitare i min ungdom, känner pensionärer som sitter och "snurrar" sitt hår mm. Alla har klarat sig bra genom livet... arbetat och är "oskadda" i sitt pensionärsliv. Alla gick i skolan för det fanns inget alternativ, stanna hemma var det inte tal om Alla har hittats sin plats i livet med jobb, en del naturligtvis mer högavlönade (även om de inte var några ljushuvuden i skolan).

Ingen av dessa (trots nagelbitning, snurrande av hår) tycker att det är OK att bära ut ett lik, varit tyst om att en kompis sysslar med försök till mordbränning mm.

Missade min "slutkläm".

Något är fel i huvudet på båda de MGM som jag ser det. Inget konsekvenstänk alls...
Senast redigerad av Kattentufsan 2023-10-21 kl. 14:51.
Citera
2023-10-21, 14:53
Medlem
sybels avatar
Citat:
Det där går på repeat - enbart för att minimera Majas inblandning.

Om det bedöms som försök till grov mordbrand tror jag inte Maja skulle ligga så bra till som aktiv att ha hennes telefon.

Maja har klart och tydligt redogjort att hon - istället för att vara direkt aktiv på brottsplatsen - tog Johannas mobil.
Ett val hon gjorde. På tal om konsekvenstänk...

Hon har klart och tydligt redogjort vad syftet var och det handlar om att agera alibi vid försök till mordbrand.
Att det skulle se ut som att Johanna också var kvar på "vårat ställe".

Vilket även är snarlikt vad J svarade sitt ex då det begav sig, dvs att hon var oskyldig för hon tältade med Maja.

Om polis klarar att granska mobilen dit bak i tiden ses det mer än bara positionering.
Om det är aktivitet.

Detta föll aldrig inom ramen för aktuellt åtal av givna skäl och om Johannas ex polisanmälde så skedde det väl inget mer i brist på bevis.

Om jag vore honom så skulle jag överväga att detta granskas igenom eftersom det finns ny bevisning.

Johannas ex F är i sin tur ett vittne och lär inte drabbas alls. Han visste först retroaktivt då J berättade.

Den som däremot visste om det hela i förväg var Maja och det är den faktorn som är kritisk om man jämför dom båda.
Förutom att hon vet om mordplaner och är involverad då.

Jag har underlåtenhet i åtanke.
Se gärna spoilern ang syltryggen till förälder som mesar med sin son.
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)
"Maja har klart och tydligt redogjort att hon - istället för att vara direkt aktiv på brottsplatsen - tog Johannas mobil.
Ett val hon gjorde. På tal om konsekvenstänk..."

Kronologin var som följer:
* J vill att M ska åka med
* M vägrar
* J lämnar tfn till M
* J uppmanar M att vara aktiv på hennes Snapchat
- Troligtvis följer M Js anvisningar

Ingenting visar att M kohandlat med att erbjuda sig ha tfn I utbyte mot att slippa åka med, alltså gjorde hon inte något val. J däremot, valde att lämna sin tfn.

Men troligtvis har M valt att följa Js instruktioner. På tal om konsekvenstänk...
Citera
2023-10-21, 15:11
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Dom flesta trodde nog att hon skulle öppna upp sig och ev bryta ihop efter en kort tid i isoleringcellen. Det hade varit förväntat av en oskyldig 18 årig tjej. Men nu gjorde hon inte det, trots att polisen påminde henne åtskilliga gånger att tänka på sig själv och att hon kunde får strafflindring om hon berättade vad som hänt. Istället fortsatte hon att neka och ljuga fhl rakt upp i ansiktet i förhör efter förhör likt en härdad kriminell.

Att hon berättar för samsittaren men fortsätter med samma lögn till polisen tyder på att hon har otroligt starka skäl till att inte berätta för just polisen.
Är det månne hållhaken att J ska ta livet av sig?

Citat:
Att hon inte reagerar känslomässigt på polisens vädjan om att berätta var Tove är, att hon ska tänka på hennes anhöriga, och när hon till slut berättar om hur hon fick syn på kroppen, burit och släpat kroppen, och fått återberättat hur hennes ansikte hade smält efter blivit eldat på, säger något. Det rör henne inte på något djupare känslomässigt plan. Hennes fulla fokus ligger på att ljuga och slingra sig ur den jobbiga situation hon befinner sig i, så all vädjan om att berätta rinner av henne som vatten på en gås.

Som jag skrivit många gånger förut, vet vi bara vad vi kan observera. Vad som rör sig I hennes huvud har vi ingen aning om, vi bara spekulerar.

Citat:
Sånt beteende kan inte J träna upp henne till. Det ligger djupt och fanns redan innan dom blev kompisar. Möjligt att J såg detta i M och såg liknelser med sig själv. Dom kunde prata med varandra om saker ingen annan ville eller klarade av att höra. Det är knappast en slump att både J och M dumpade kompisar på löpande band och avskärmade sig.
Nej, det är klart en del av hennes personlighet.

Har M dumpat kompisar på löpande band? Det har jag missat.
Citera
2023-10-21, 15:20
Medlem
Pythia_88s avatar
Ska bli intressant att ta del av
HR-domen den 23/10. Blir det en officiell handling man kan ladda hem?
Citera
2023-10-21, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Att hon berättar för samsittaren men fortsätter med samma lögn till polisen tyder på att hon har otroligt starka skäl till att inte berätta för just polisen.
Är det månne hållhaken att J ska ta livet av sig?

Som jag skrivit många gånger förut, vet vi bara vad vi kan observera. Vad som rör sig I hennes huvud har vi ingen aning om, vi bara spekulerar.

Nej, det är klart en del av hennes personlighet.

Har M dumpat kompisar på löpande band? Det har jag missat.

"Samsittaren" var i exakt samma position som MH... inlåst.

Förmodligen trodde hon att "samsittaren" var av samma skrot och korn som JJ och henne själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in