2023-10-21, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wasabi007
Kan inte komma att tänka på en enda anledning till att de inte ska få försvara sig. Har väl inte sagt det? Kan du komma på en anledning? Tror snarare att det handlar om att deras försvar är i form av att bomba civila på andra sidan gränsen just nu, inte skjuta ner terrorister i sitt eget territorium. De befinner sig i krig. Jag kan komma på ett liknande scenario där Ryssland bombar civila på andra sidan gränsen och hävdar självförsvar. Är det verkligen självförsvar? Har inte Israel tryckt ut Hamas inifrån sitt territorium?

Precis som Hamas mördade civila?

Ja, IDF har uppenbarligen dödat civila, men jag tror inte att det är med samma målmedvetenhet. Collateral damage, absolut. För jävligt, men någon gång passerar man en röd linje.
Citera
2023-10-21, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Arafat sa en gång
"Vi är inte de röda indianerna i Amerika. Vi kommer inte hamna på museum i väst"

Jag tror Israel kommer ha väldigt svårt att att utrota palestinierna.

Men den som lever får se.

Deras mål är att utrota Hamas, inte Palestinierna.
Citera
2023-10-21, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slutforvaring
Precis som Hamas mördade civila?

Ja, IDF har uppenbarligen dödat civila, men jag tror inte att det är med samma målmedvetenhet. Collateral damage, absolut. För jävligt, men någon gång passerar man en röd linje.

Precis som Hamas mördade civila, helt rätt. Målmedvetenhet spelar väl ingen roll, kör jag på en person med min bil åker jag in oavsett om jag hade det målet eller inte. Det kallas i och för sig dråp i sådana fall. Kul att du nämner röda linjer, Putin gillar också röda linjer. Men det är väl lite svårt att hävda collateral damage när man vet i förväg, eller? Inte säker på definitionen av collateral damage ärligt talat.
Citera
2023-10-21, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soprano-number-one
Tror aldrig att Israelerna, skulle gå in med fotsoldater. Trotts övermäktig och super modern vapen.. Trotts att dom typ har 350 000 israeliska soldater, mot ynka kanske som Max 10 000 Hamas soldater.. Gör man aldrig det..
Är bara tomma hot...
Aldrig hört talas om lika fegare och mer ynkliga soldater, än dessa Israeler..

Man brukar inte varndra in i bakhåll willy nilly. Men skulle de vilja gå in med full styrka så bombar de sönder hela gaza först. Men det gnäller ni Hamaskramare om också.
Citera
2023-10-21, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wasabi007
Precis som Hamas mördade civila, helt rätt. Målmedvetenhet spelar väl ingen roll, kör jag på en person med min bil åker jag in oavsett om jag hade det målet eller inte. Det kallas i och för sig dråp i sådana fall. Kul att du nämner röda linjer, Putin gillar också röda linjer. Men det är väl lite svårt att hävda collateral damage när man vet i förväg, eller? Inte säker på definitionen av collateral damage ärligt talat.

Ok, så att medvetet och MÅLmedvetet våldta och mörda kvinnor och barn och att bomba hus man bett om att utrymma är samma lika för dig? Good to know.
Citera
2023-10-21, 04:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av poopybutthole
Jag förstår att du är en kvinna, för till skillnad från dig kan jag förstå kontentan av det någon skriver. Om du är under uppfattningen att endast män kan vara incels är det ännu ett bevis på din bristande intelligens. 5 år utan samlag måste vara jobbigt, Vildincel.

Uppenbarligen är du inte tillräckligt intelligent och din läsförståelse inte tillräckligt tillfredsställande, eftersom med kontext hade du insett att slut-på-hjärncellsförvaring syftar på alkoholisten som ersatt synapserna med alkohol.

Ja precis, att förvarna dom att dom ska bomba i norr och sedan bomba i syd är ju så moraliskt och snällt.

Att du heller inte förstår maktbalansen mellan de två militära styrkorna är inte heller helt förbi mig, du skiner med din ignorans och brist på kunskap. Fast 5 år utan samlag måste nog tyda på bristande social kapacitet, så du kanske inte umgås tillräckligt med folk för att bilda verklighetsbaserade och nyanserade tankar?

Nej, det är inte vi. Det är ni.
Men helloo? Kristen = Frivilligt celibat pga religiös tro. Det borde väl du veta som är Palesvin och förmodligen muslim, no? Våra regler är ju lika. Eller visst nej, ni får ju ha hundra fruar eller hur det var..

Vilket desperat försök till räddning där, du ändrar storyn efter hur vinden sveper för dig. Genomskinligt de luxe, palesvin.

"Ja precis, att förvarna dom att dom ska bomba i norr och sedan bomba i syd är ju så moraliskt och snällt." Belägg för detta? Om så skett kan jag dock förstå det med tanke på att Palesvina ALDRIG förvarnar. Ett 50-årigt krig mot en part som aldrig tröttnar eller slutar..Ni gör det fan för att det är roligt, era krigshungriga blodtörstare. Israel vill inte ha krig, de bombar för att de är trötta på era fasoner. Och Europa vill inte heller ha in er pga ert uppförande, ni kan inte bete er fredligt och normalt, allt ni kan är krig. T.om. Bibeln talar om er.

Vi vet båda att Israel vinner detta. Ni har inte en chans, det står skrivet.
Citera
2023-10-21, 04:28
Medlem
Har besökt Israel tre gånger. Tel Aviv, Jerusalem, Döda havet, Betlehem, Hafia. Hela grejen.

Skön upplevelse - speciellt Tel Aviv. Beachen är fantastisk och människorna trevliga.

Men det är apartheid lik förbannat.

Lyxhotell och njutning på beachen i Tel Aviv. Total misär i Gaza och på Västbanken.

Så länge som judarna vägrar kompromissa om landet (eftersom de har USA i ryggen) blir det ingen fred.

Sen kan vi snacka hur mycket som helst om hur hemska Hamas och andra organisationer är.

De är sprungna ur desperation - inte skapade från nån slags abstrakt ondska i tomma intet.
Citera
2023-10-21, 06:14
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pax80
Det verkar som om Israels befolkning på drygt 10 miljoner invånare i all överskådlig framtid måste leva med hatet från sina omgivande grannar. Israel är en udda fågel i regionen. Nu krossar Israel Hamas och palestinierna och gud skall veta hur det spär på hatet mot Israel hos grannstaterna. Grogrund för en ny generation terrorister skapas och de omgivande staterna, t.ex saudi-arabien, lägger stora pengar på sin militär.

Leva med hatet från sina omgivande grannar gör dom ju redan. Eller känner du många länder som t.ex skulle acceptera att man blir beskjuten varje dag med raketer?

Citat:
Ursprungligen postat av pax80
Till skillnad från mig saknar du fullständigt empati. F.ö. är det Netanyahus övervåld jag vänder mig mot. Med Biden kom Netanyahu överens om att släppa in hjälp till Gaza men den överenskommelsen skiter N. i att uppfylla. Långt ifrån alla i Gaza är Hamas soldater.

Du skrev förut att Araberna tyckte uppdelningen av Palestina var orättvis. Jag skrev då att det argumentet har jag sett förut och visade då att Araberna 10 år tidigare hade tackat nej till nästan 80% av Palestina, men att inte heller det dög.

Nu skriver du ett annat argument som man läser titt som tätt, "Israel använder övervåld". Vad innebär det? Menar du att eftersom det dog 1500 Israeler i Hamas vidriga terrordåd, då får det bara dö 1500 Palestinier och sedan är det bra?
Citera
2023-10-21, 06:18
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Har besökt Israel tre gånger. Tel Aviv, Jerusalem, Döda havet, Betlehem, Hafia. Hela grejen.

Skön upplevelse - speciellt Tel Aviv. Beachen är fantastisk och människorna trevliga.

Men det är apartheid lik förbannat.

Lyxhotell och njutning på beachen i Tel Aviv. Total misär i Gaza och på Västbanken.

Så länge som judarna vägrar kompromissa om landet (eftersom de har USA i ryggen) blir det ingen fred.

Sen kan vi snacka hur mycket som helst om hur hemska Hamas och andra organisationer är.

De är sprungna ur desperation - inte skapade från nån slags abstrakt ondska i tomma intet.

Vad är det för kompromiss Judarna ska gå med på?

2005 lämnar Israel Gaza efter över 30 år av ockupation. 2007 väljer Gaza befolkning Hamas som styrande. Ett Hamas som hade som uttalat mål att mörda alla Judar. Med facit i hand skulle ju Israel aldrig ha lämnat Gaza, eller hur?
Citera
2023-10-21, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slutforvaring
Jag valde ingenting alls, DU skrev ”Många Israeler menar”, för sprida osäkerhet runt något som är statistiskt säkerställt.
Som jag skrev, så var texten en kopia av beskrivningen till videon, så jag var inte den som skrev detta inledningsvis. Det är väl inget konstigt att de för ett antal dagar sedan när detta publicerades skrev "Många israeler menar", kan ha varit för att de använde sig av israeliska uppgifter som de själva inte visste säkert men valde att tro på, tycker inte ordvalet är så där uppseendeväckande som du verkar tycka. Om du ser videon blir det tydligare att videon är Pro-Israel i denna fråga! Jag tänker inte diskutera ordvalet mer, så detta blir mitt sista svar angående det. Vi håller förmodligen med varandra egentligen.
Citera
2023-10-21, 06:33
Medlem
Kommer omvärlden tillåta Israel att krossa Hamas? | Aron Flam | Hotspot Extra
https://youtu.be/ks3i1WeAt5I?si=2Nmf7HWFwPSQlexR
Citera
2023-10-21, 06:48
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Vad är det för kompromiss Judarna ska gå med på?

2005 lämnar Israel Gaza efter över 30 år av ockupation. 2007 väljer Gaza befolkning Hamas som styrande. Ett Hamas som hade som uttalat mål att mörda alla Judar. Med facit i hand skulle ju Israel aldrig ha lämnat Gaza, eller hur?
När Hamas vann valet så gick man med på en fred efter 1967 års gränsdragning, som Israel tackade nej till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in