2023-10-20, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kreaturos
Borde man ha ett bra förhandlingsläge angående boränta om man är beredd att flytta både bolån, försäkringar på två ungar , två bilar och hemförsäkring och bli bankkund? Samt har ett hus dom ökat ca 2 miljoner i värde?
Mycket bra förhandlingsläge skulle jag säga.
Citera
2023-10-20, 17:18
Medlem
Citat:
Borde man ha ett bra förhandlingsläge angående boränta om man är beredd att flytta både bolån, försäkringar på två ungar , två bilar och hemförsäkring och bli bankkund? Samt har ett hus dom ökat ca 2 miljoner i värde?
Inte riktigt mitt bord men kolla upp barnförsäkringarna så att inte försäkringsbolag 2 hävdar att eventuella skador uppstod när ni hade försäkringsbolag 1.
Citera
2023-10-20, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtErikBanan
Jag för även det till handlingarna.
Kan du berätta hur stor skillnaden är mellan att räntan ökar en procentenhet jämfört med en procent om den är fyra procent? Vi kan säga att lånet är på en miljon.

Något en bankman borde kunna fixa.
Citera
2023-10-20, 18:33
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Betalningsanmärkningar går bort. En negativ kalkyl kan beviljas om det finns goda skäl. Det är dock inte enskilda handläggaren som får bevilja det.

Vilken typ av förutsättningar brukar bli föremål för beslut på kredit/kontorsmöten, som du alltså inte kan ta själv?

Och har ni någon budget gällande lån som kan beviljas utanför normala krav?
Citera
2023-10-20, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Vilken typ av förutsättningar brukar bli föremål för beslut på kredit/kontorsmöten, som du alltså inte kan ta själv?

Och har ni någon budget gällande lån som kan beviljas utanför normala krav?
Oftast negativ kalkyl. Förstod inte delfråga två.
Citera
2023-10-20, 18:42
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Oftast negativ kalkyl. Förstod inte delfråga två.

Ok. På min tid... för länge sedan ( ) så hade varje bankkontor en utlåningsbudget. Dvs en maxsumma de kunde bevilja lån för. Av den summan kunde ca 5-10% lånas ut till kunder som inte kunde uppfylla normala krav. Det kunde handla om kunder som var för gamla, hade större tillgångar men inga löneinkomster, hade anmärkningar, eller företagare som banken visste skulle kunna klara av betalningarna ändå (genom t.ex familj eller annat).

Men det kanske är annorlunda nu.
Citera
2023-10-20, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Ok. På min tid... för länge sedan ( ) så hade varje bankkontor en utlåningsbudget. Dvs en maxsumma de kunde bevilja lån för. Av den summan kunde ca 5-10% lånas ut till kunder som inte kunde uppfylla normala krav. Det kunde handla om kunder som var för gamla, hade större tillgångar men inga löneinkomster, hade anmärkningar, eller företagare som banken visste skulle kunna klara av betalningarna ändå (genom t.ex familj eller annat).

Men det kanske är annorlunda nu.
Det var före min tid. Fungerar inte så nu.
Citera
2023-10-20, 18:50
Medlem
HomoDeuss avatar
En fråga till

Hur ser bankerna idag på hyresinkomster när de beviljar lån? Är i färd med att köpa en bostad som kommer att hyras ut. Hyresintäkten kommer att täcka finansierings- och driftskostnader. Gör affären privat. Räknas kommande hyresintäkt in i kvalp-kalkylerna, tillsammans med mina övriga inkomster?
Citera
2023-10-20, 19:08
Medlem
Citat:
Flytta för allt i världen inte dina barnförsäkringar! Inte värt risken, oavsett hur mycket billigare det skulle bli!
Citera
2023-10-20, 19:11
Medlem
Citat:
Då det är rörigt på marknaden så tänkte jag svara på frågor angående bank och banklån för bostäder om intresset finns. Fråga på!!

Jag köpte tidigare i år ett småhus med 85% belåning, skambud som med knapp marginal löste förre ägarens lån (en bra bit under redan utställda pantbrev).

För några veckor sedan fick jag ett brev från SKV där de höjer taxeringvärdet till nästintill samma summa som köpeskillingen, vilket SKV påstår ska motsvara 75% av marknadsvärdet.

Innebär det att belåningsgraden nu, hypotetiskt, minskat till 70%? Är det något jag bör framföra i framtida ränteförhandlingar?

Tack!
Citera
2023-10-20, 19:11
Medlem
[quote=BengtErikBanan|86134453]
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvslag1
6 punkter är 0.06 procentenheter och du verkar vara en eftertraktad kund så du borde få en mycket större rabatt.

Så hur mkt?
Citera
2023-10-20, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Flytta för allt i världen inte dina barnförsäkringar! Inte värt risken, oavsett hur mycket billigare det skulle bli!
Kangålla med om det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in