2023-10-20, 13:27
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cruxet
Vad betyder "less than 15 days?"

Att det måste ha gått minst 15 dagar sedan olyckan

samt stabil och på bättringsvägen.

Denne Peter skrev ju att hon låg i respirator.

men samtidigt denna peter beskriver ju hur en vanlig stretcher transport ser ut tex att man inte
tar bort sätena och att den placeras längst bak.
Om någon är intreserad så kan ni ju kolla på denna video.
Inte Thai men det är en A350 från Malaysian

https://www.youtube.com/watch?v=2diTgNj_34c
Citera
2023-10-20, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Gofoundme-konton är till för att samla in pengar för någon som drabbats av sjukdom eller medicinska skador. Läs på.
Det är väl också rimligt att det inte är välsituerade människor med mycket pengar som startar ett gofoundkonto - utan de som verkligen är i nöd och behöver pengarna.

Det är inte enbart "vänner" familjen vänt sig till.
De har gått ut i media och såvitt framkommit presenterat en osann bild av en oskyldig hästtjej på backpackingresa vars reseförsäkring gått ut.
Inte den i verkligheten från Sverige utflyttade porraktrisen som bor i Thailand sedan ett år med stora skulder och narkotikadom.

Det är väsens stor skillnad!

Om du ger pengar till en tiggare på en bänk i solen med en skylt att han behöver mat till sina barn - känner du dig inte lurad på dina hundralappar om det visar sig att han har ett stort hus, bilar, hästar och vuxna barn han inte ens träffar?

Jag måste åter igen hänvisa till bristande läsförmåga hos många som skriver här.

Jag utgår från att hon är skadad så hon uppfyller det kravet.

Felicia är inte välsituerad. Hon är vuxen så jag skiter fullständigt i hennes släkts ekonomi.

Felicia är tiggaren på bänken men utan hus, hästar osv. Jag brukar inte fråga tiggare vad deras släkt har för ägodelar. Så nej, jag hade inte känt mig lurad om jag donerat till Felicia. Däremot om jag donerat till tiggaren i ditt exempel.

Jag håller med om att familjen förskönat bilden av Felicia, jag misstänker att de ser henne som den hon varit större delen av sitt liv under hela uppväxten och inte de senaste åren. Om man anser att det skulle göra stor skillnad för insamlingens storlek och donerat så förstår jag att man är upprörd. Själv förstår jag att de inte skrev ut hennes olyckliga liv till allmän beskådan. Sen har morbrodern sagt en del löjliga grejer om att Sverige måste hjälpa, som att Felicia inte har eget ansvar. Hon betalar dessutom inte skatt så det där kan han lägga ner.

Jag håller dock isär de olika spåren i den här historien och blandar inte ihop allt till en stor soppa. Det går fint att ha flera tankespår samtidigt. Vi kommer så klart tycka olika och då får det vara så.
Citera
2023-10-20, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm

men samtidigt denna peter beskriver ju hur en vanlig stretcher transport ser ut tex att man inte

Det saknas nog någon mening innan "less than 15 days". Borde vara at least som meningen under med strokepatienter. Annars tolkas det ju som att det ska göras inom 15 dagar.

Och nog fan är det en respirator som syns på morbrorns bild?

https://www.hamilton-medical.com/en_US/Products/HAMILTON-T1.html
Senast redigerad av cruxet 2023-10-20 kl. 13:42.
Citera
2023-10-20, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skottland11
Jag måste åter igen hänvisa till bristande läsförmåga hos många som skriver här.

Felicia är inte välsituerad. Hon är vuxen så jag skiter fullständigt i hennes släkts ekonomi.

Felicia är tiggaren på bänken men utan hus, hästar osv. Jag brukar inte fråga tiggare vad deras släkt har för ägodelar. Så nej, jag hade inte känt mig lurad om jag donerat till Felicia. Däremot om jag donerat till tiggaren i ditt exempel.

Jag håller med om att familjen förskönat bilden av Felicia, jag misstänker att de ser henne som den hon varit större delen av sitt liv under hela uppväxten och inte de senaste åren. Om man anser att det skulle göra stor skillnad för insamlingens storlek och donerat så förstår jag att man är upprörd. Själv förstår jag att de inte skrev ut hennes olyckliga liv till allmän beskådan. Sen har morbrodern sagt en del löjliga grejer om att Sverige måste hjälpa, som att Felicia inte har eget ansvar. Hon betalar dessutom inte skatt så det där kan han lägga ner.

Jag håller dock isär de olika spåren i den här historien och blandar inte ihop allt till en stor soppa. Det går fint att ha flera tankespår samtidigt. Vi kommer så klart tycka olika och då får det vara så.

Familjen har mycket i ägo, man säljer väl av något eller pantsätter när man ska rädda sitt barn? Inte tigga pengar? Det är väl sista utväg tänker jag
Citera
2023-10-20, 13:36
Medlem
HocKusPucKoss avatar
Ingen uppdatering från KS? Typ…..äntligen träffat svenska läkare och F får den bästa vården. Tack alla som gjorde resan hem möjlig bla bla bla
Citera
2023-10-20, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm

Ja och att flytta någon mella 2 olika flighter på en dag också.
https://www.sjukhuslakaren.se/att-flytta-iva-patienter-medfor-alltid-stora-risker/

Det är att ta risker, varför inte ett ambulansflyg direkt om man bryr sig om sitt barn.
Citera
2023-10-20, 13:39
Medlem
Det är helt klart att folk läst tråden och donationerna stannat av p.g.a. det. Mamman skrev ju även ett inlägg på GoFundMe om Flashback-tråden, så även de som inte ens besöker Flashback har blivit informerade.

Därför är det extremt dumt att inte bevisa grejerna som vi på Flashback vill se. Vill de ha in donationer, då är det väldigt enkelt att redovisa kvitton och visa bild på Felicia eller hennes sjukhuspapper. Gör dem det, då lägger vi ned all granskning och "smutskastning'.

De skjuter sig själva i foten genom att inte bevisa något. De har inte fått in mer än några tusen kronor sedan jag skrev om detta 2 dagar sedan. Hade familjen verkligen behövt pengarna för att betala för vård+transport hade de lyssnat på vad folk (Flashback) har att säga.

Hade jag varit i den situationen att min dotter har livshotande skador och behöver vård, då är det solklart att jag hade varit transparent gentemot alla som donerat och som vill donera.

De verkar nöja sig med ca. 1 MSEK som kommit in. Jag beklagar att jag inte såg tråden tidigare och kunde varnat om detta redan på sida 1. Då hade nog situationen sett annorlunda ut, innan de hunnit få in hundratusentals kronor.
Senast redigerad av Ehandel 2023-10-20 kl. 13:41.
Citera
2023-10-20, 13:39
Medlem
sebertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinadelsur
Familjen har mycket i ägo, man säljer väl av något eller pantsätter när man ska rädda sitt barn? Inte tigga pengar? Det är väl sista utväg tänker jag
Folk med skam i kroppen ja men inte denna skamlösa familj. De utnyttjar godhjärtade och naiva människor så de ska behöva punga ut så lite som möjligt. Utan lögnerna hade det inte blivit många kronor sannolikt.
Citera
2023-10-20, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaay
vilken flight va det?

PG 182 Koh Samui-Bangkok. Den skulle lyft 19:15, men blev försenad till 20:44 Thailändsk tid. Det står på Flightradar24 om man klickar på flygplatsen på kartan så får man upp alla avgångar och ankomster.
Citera
2023-10-20, 13:45
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skottland11

Jag tycker som postaren nedan. Media-artikel med önskan om pengar till tiggarkonto borde vara DEN ABSOLUT SISTA UTVÄGEN. Det är det rimliga.
Felicia har inte tiggt mig veterligen, de som önskat pengar för att uppfylla sin egen önskan och vilja är anhöriga. Då är det underförstått att de inte själva har ekonomiska resurser att göra det de vill. Annars hade de inte bett främmande människor om hjälp.

Citat:
Ursprungligen postat av reinadelsur
FFamiljen har mycket i ägo, man säljer väl av något eller pantsätter när man ska rädda sitt barn? Inte tigga pengar? Det är väl sista utväg tänker jag
Citera
2023-10-20, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seberto
Folk med skam i kroppen ja men inte denna skamlösa familj. De utnyttjar godhjärtade och naiva människor så de ska behöva punga ut så lite som möjligt. Utan lögnerna hade det inte blivit många kronor sannolikt.

Du har ingen aning om vad de kan pantsätta. Allt de äger kan ju faktiskt redan vara belånat. Visst de kanske kan sälja en fastighet men det gör man ju inte direkt på ett par dagar. Och sen tro att där kan vara ett par miljoner över efter skatt osv är ju absolut ingen garanti. OM de dock har ett par miljoner på ett konto som ligger så är det ju bedrövligt att de startar en GFM.
Citera
2023-10-20, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HocKusPucKos
Stod familjen vid bagagebandet och gick ut den vanliga vägen eller eskorterades de ut till väntande ambulans?
Familjemedlemmarna gick ut den vanliga vägen via passkontroll, bagageutlämning och tull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in