Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Ja och Open AI gjorde ju liknande försök att försöka avslöja förfalskade texter, det finns två sidor på detta det ena är om man tror att tekniken med neurala nätverk kan förbättras- så kommer aldrig ett neuralt nätverk kunna avslöja vad ett annat neuralt nätverk producerat eftersom det rimligtvis borde lära sig alla skavanker osv som förekommer i verkliga livet.
Jag vill också tillägga, att ovanstående betyder inte på något sätt att jag anser att neurala nätverk kommer bli medvetande eller intelligenta, jag resonerar helt utifrån den kunskap vi vet idag att de kan approximera arbiträra funktioner och en bild är inget annat än frekvensinformation, det är ingen hemlighet alls och det är förövrigt vad i stort varenda bild komprimerings algoritm bygger på, att kunna dekompositera och kompositera frekvensinformation i tex bilder, ljud osv sådant har vi människor kunnat i nästan 200 år det är fourier transform och inverterad fourier transform (eller diskret sådan alternativ cosinus transform om man vill ha en enklare snabbare lösning), också vad tex spotify (som använder vorbis ogg) eller mp3 osv bygger på enda direkta skillnaden är om det är en tidsserie eller inte.
(Och det jag egentligen vill komma till är att fourier teoremet bevisar att vilken signal som helst kan skapas genom att kombinera enkla vågformer som tex sinus, och det här är relevansen till neurala nätverk kommer in igen)
Eller så utgår man från att tekniken med neurala nätverk kommer inom tid kunna producera material som är omöjligt att skilja från verkligt källmaterial och då är den enda lösningen någon sidkanals information, som tex en kryptografisk signatur som kan intyga att skaparen faktiskt är den den är- det fina med kryptografi är att (givet det inte finns en svaghet i krypto i sig) så spelar det ingen roll om attackerare har 100 eller 1 miljon i IQ eftersom det bygger på grundläggande matematiska regler, precis som en människa med 200 i IQ inte kan trotsa fysiska lagar.
Eller för den delen faktum som att 1+1 = 2 förändras inte heller även om du har en miljon i IQ, kryptografi är för den delen en av de områden som det förmodligen lagts mest tankekraft och pengar på i mänsklighetens historia, det är i stort sett enda anledningen vi sitter med datorer idag också- och detta för man genom rå kraft försökt knäcka krypton, det finns fortfarande idag krypton som är flera hundra år gamla som inte knäckts ens med super datorer.
(Sen det här med IQ osv som frekvent figurera i diskussionerna om AI är lite vanskligt eftersom det dels är svårt att sätta fingret på exakt vad det är men också det faktum att det baseras på en normal distribution, så någon som hade IQ 150 för säg 50 år sedan skulle mycket väl kunna haft IQ 4000 eller IQ 30 om de gjorde ett IQ test idag eftersom normen 100 är normaliserad utifrån den distribution människor som lever idag, det är alltså inget fixerat värde och därför meningslöst att prata om vad personer eller än mindre datorer har i IQ, men oavsett vilket har krypton varit något som generellt de smartaste människor som levt jobbat på så det är väldigt genomtänkta saker)
Det enda direkta "hot" som finns mot kryptografi är kvantdatorer men det finns redan i dag (PQC) krypton som inte ens en kvantdator teoretisk skulle kunna knäcka.
Men samtidigt är inget krypto säkrare än nyckel förvaringen som den klassiska XKCD serie strippen (
https://xkcd.com/538/ ) och som jag sa infrastrukturen finns redan på plats på internet för att kunna göra sådant egentligen i och med att certifikat (som alltså är nycklar för att signera och intyga autenticitet) redan nu används för tex klargöra att det verkligen är
www.flashback.org du besöker och inte någon annan site som något som har kontroll över till exempel din router lurar dig in på.)