Citat:
Ursprungligen postat av
sinmandt
Surt för ryssen när Ukraina hela tiden erbjuds en bättre hand. Först pansarvärnsvapen som slog ut deras stridsvagnar och MANPADS som sköt ned deras helikoptrar. Deras superduperbåt blev sänkt av brittiska sjömålsrobotar. Sen anlände luftförsvar som mildrade terror-bombningarna och slog även ryssens flyg på fingrarna. HIMARS har nu övertaget på deras artilleri och logistik. Efter mycket om och men har man nu skickat över ATACMS och det ser nu ut som ryssen avvecklar sina flygbaser på ukrainskt territorium. Vad händer när Taurus, GLSDB och ännu fler Stormshadow /SCALP anländer? Snacka om uppförsbacke och modernt stridsflyg har inte ens anlänt till Ukraina. Väst försöker inte ens men deras 20-30 år gamla grejer slår ryssens. Snacka om tekniskt försprång.
Ja det är otroligt så långt efter de ligger. De har inte ens mött det modernaste stridsflyget och alla vapen de har i väst. En konfrontation med NATO skulle bli rysslakt utan dess like.
Citat:
Ursprungligen postat av
Arccosinus
Det där är mycket uppseendeväckande, det var nog få som trodde på ett sådant israeliskt utbrott. Nu ligger nog även Iran sämre till. Israelerna har varit ”snälla” med ryssarna, delvis för att Ryssland har en dämpande förmåga i Irans Israelhat. Nu finns det ingen anledning att vara snäll längre, varken mot Ryssland eller Iran. Det är kört för Ryssland!
Fetat: inte bara det utan det är så många ryssar i Israel inklusive rika oligarker. Även många av de judiska oligarkerna som "stödjer" Putin och är kvar i Ryssland har israeliskt medborgarskap.
Citat:
Ursprungligen postat av
ShariaInstructor
1) Twitteruppgifter ikväll om att Ukraina breddat fronten på den av Ryssland ockuperade delen av Kherson region. En truppavdelning har gått längre norrut och tagit sig in i den lilla byn Krynoki.
Jag tror man försöker upprätta en permanent närvaro, detta är inte bara probing attacks och raider.
Fetat: Jag hoppas det. Jag har frågat om det på Twitter men de flesta verkar tro på räder. Jag hoppas de försöker bita sig fast och expandera brohuvudena. Lyckas det så har Ryssland allvarliga problem med att hålla både Dniepr och "södra" fronten.