2023-10-19, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Frågade exempelvis vad banken anser är ett stort sparat belopp?

Två forskare boende på Östermalm i 50 års ålder .. under 500 kkr lite sparande. Två 23 åringar som har boende i älmhum 200 kkr bra sparande
Citera
2023-10-19, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DesktopZquares
Vid ansökan om bolån används en kalkylränta. Är den alltjämt 7% hos er?
Vad anser banken att man ska ha för marginal för att bevilja bolån? Alltså hur stor del av inkomsten ska vara kvar att leva på efter det att räntekotnader, amortering och driftskostnader är betalda?
Bankerna har intebhöjt kalkylräntan men däremot hur mycket som ska vara kvar i kalkylen. För att inte outa mig så ska jag inte berätta vad som ska vara kvar. Om banken säger nej till propån angående kalkylen gå inte vidare. Det kommer bli för dyrt.
Citera
2023-10-19, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjerring85
Har bundna bostadslån med bra villkor jämfört med dagens räntor. Står ev. I flyttankar. Kan jag flytta de bundna lånen med densamma villkor till ny bostad ? Finns det några möjligheter att få till det ?

Tack för svar !
Det finns goda möjligheter till det. Det viktigaste är att ni har tillträde innan ni avyttrar nuvarande bostad. Jag skulle rekommenderad att ni tar kontakt med er nuvarande bankkontatkt så snart som mojligt.
Citera
2023-10-19, 22:05
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtErikBanan
Då det är rörigt på marknaden så tänkte jag svara på frågor angående bank och banklån för bostäder om intresset finns. Fråga på!!
'
Berätta om off-boarding!
Citera
2023-10-19, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
'
Berätta om off-boarding!
Hmm?
Citera
2023-10-19, 22:12
Medlem
Sökte ett lånelöfte och angav bara min månadslön. Utifrån den får jag låna mellan 1,8-1,9 msek.
Men jag kan ta ut utdelning också från egna bolag, 195250 kr i år t ex.
I vilken utsträckning tar ni hänsyn till sånt?
Citera
2023-10-19, 22:15
Medlem
DesktopZquaress avatar
Citat:
Bankerna har intebhöjt kalkylräntan men däremot hur mycket som ska vara kvar i kalkylen. För att inte outa mig så ska jag inte berätta vad som ska vara kvar. Om banken säger nej till propån angående kalkylen gå inte vidare. Det kommer bli för dyrt.

Tack!

Men någon siffra mellan tummen och pekfingret? Känner du till andra bankerd gräns för KALP? Jag antar att denna gräns baseras på något slags schablonbelopp så de flesta banker bör väl ha snarlika gränser? Räknar banken med ränteavdragen i sin kalkyl?
Citera
2023-10-19, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MammaMu124
Sökte ett lånelöfte och angav bara min månadslön. Utifrån den får jag låna mellan 1,8-1,9 msek.
Men jag kan ta ut utdelning också från egna bolag, 195250 kr i år t ex.
I vilken utsträckning tar ni hänsyn till sånt?
Kan du visa historiskt att du kan ta den utdelningen och att övriga siffror i bokslutet stödjer detta så ska det adderas till kalkylen.
Citera
2023-10-19, 22:21
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Hmm?
Ja, du jobbade väl på bank?
https://www.realtid.se/debatt/penningtvattslagen-missar-boarding-problematiken/
Citera
2023-10-19, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DesktopZquares
Tack!

Men någon siffra mellan tummen och pekfingret? Känner du till andra bankerd gräns för KALP? Jag antar att denna gräns baseras på något slags schablonbelopp så de flesta banker bör väl ha snarlika gränser? Räknar banken med ränteavdragen i sin kalkyl?
Bankerna har kalkylränta på 6-5 -7%. Ränteavdraget är inlagt i kalkylen. Kvar att leva på höjdes kraftigt för cirka ett år sedan
Citera
2023-10-19, 22:24
Medlem
Stämmer det att om en stor andel av bankens kunder tar ut sina pengar så kollapsar banken?
Dvs dom är beroende av folks tillgångar på kontona?
Det finns tydligen inte tillräckligt med pengar om en stor del av kunderna vill plocka ut sitt kapital?
Stämmer detta så sitter ju kunderna på makt och kan börja ställa krav på dessa banker som gör enorma vinster på andras bekostnad.
Citera
2023-10-19, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Ja, du jobbade väl på bank?
https://www.realtid.se/debatt/penningtvattslagen-missar-boarding-problematiken/
Yes jobbar på bank. Det kanske största fokuset är på AML. Jag arbetar på ombording dvs ta in rena. Kunder. Offboarding att avsluta kundrelationer vi aldrig skulle haft är inte mitt bord
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in