Citat:
Ursprungligen postat av
DazeHereToAmaze91
Hej,
Sorry blev lite fel där...
Jag flyttade in under slutet av augusti, i princip september. Råkade visst skriva juni, menade januari. Dom vill höja hyrorna från 2024-01-01.
Vilket känns sådär då jag betalar sjukt mycket redan och dom bör veta att det är sjuka hyror. Vet en som stod i Bostadsförmedlingen i 15 månader, fick en nyproduktion (3:a) här. Jag fick denna och hade stått i lite mer än 4 år. Dessa sjukt dyra nyproduktioner är inte svåra att få.
Kollade jag på andra lgh som ej var dyra nyproduktioner så kunde jag eventuellt ha fått något i Salem.
Nu bor jag i Solna/Sundbyberg trakten.
Vi brukar lägga indexeringen så första året är samma pris som avtalat. Det är från och med året därpå indexeringen kickar in. Vi följer SCB:s entreprenadindex.
Okej då blev det tydligare.
Mm som du säger, nybyggen har tillåtelse att ta med byggkostnader,lånekostnader och annat som uppkommit under tiden det byggdes plus tillägg för vinstuttag och sedan basera hyrorna på det. Så hyrorna är inte kundvänliga utan är satta efter vad hyresvärden tror de kan få ut lagligt (utbud/efterfrågan etc) Det gör att hyrorna blir högre än liknande äldre hyresrätter. För nybyggen är det inte stor efterfrågan som du påpekade, men utbudet på äldre billigare hyresrätter är lägre än efterfrågan så dessa är svåra att få tag på med kötider på 10, 20 eller 30+ år.
Men så länge det finns desperata kunder som värderar läge (t ex Solna vs Salem) högre än plånboken så är hyrorna inte "för dyra" och då behöver de inte sänka hyran och det är standard sedan länge att inflationsjustera hyrorna varje år. Ett hyreshus som står tomt kommer snabbt justera hyrorna eller gå under.
Visst är det kundsnällare att göra som din arbetsgivare, men problemet med hyresvärdar är att de sällan har problem att skaffa nya kunder då det finns många som hellre bor där de vill än att bo prisvärt om de inte har något annat val. Enklare (billigare för hyresvärden) att justera hyror för alla kunder samtidigt och med samma % en gång om året.
Jag tror detta i slutändan är ett politiskt problem då de till exempel i Schweiz (om jag inte kommer ihåg fel land) har valt att satsa hårt på offentligt finansierade hyreshus och har så att alla kan få boende utan större problem (men en lite större del av skatterna går till att fixa "problemet"). Sverige har övergett det efter miljonprogrammet och hoppas på att "marknaden" ska fixa problemet själva. Men "marknaden" vill ha bra betalt.