2023-10-19, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Det gäller även för Hamas. Nu har Hamas gått ännu längre och medvetet vald att avrätta civila, vilket är långt värre än oavsiktliga civila förluster. Detta förändrar dock inte skyldigheten för Israel att förhålla sig till internationell humanitära rätt.

På vilket sätt har de inte gjort detta? Tycker även det är intressant att notera att palestinierna påstår sig inte ha mat eller förnödenheter, men de har råd att bygga granater och vapen som få andra länder.
Citera
2023-10-19, 15:11
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razler
Fast samtidigt, varför ska Israel ta någon som helst hänsyn med tanke på vad palestinierna gjorde. Har någon tittat på hur Tyskland såg ut efter andra världskriget? Det var bombmatta på bombmatta. Alla accepterade att så måste ske.

Hamas förtjänar ingen hänsyn. De är barbarer uppenbarligen.
Men vad skulle Israel tjäna på att låta framställa sig själva som barbarer, d v s medvetet rikta in sig på att slakta oskyldiga kvinnor och barn inför omvärldens ögon?
Citera
2023-10-19, 15:12
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
På vilket sätt har de inte gjort detta? Tycker även det är intressant att notera att palestinierna påstår sig inte ha mat eller förnödenheter, men de har råd att bygga granater och vapen som få andra länder.
Det vet vi inte faktiskt. För att avgöra om attackerna från Israel är lagenliga krävs det en djupgående granskning, vilket är omöjligt i dagsläget. Dock är förbjudandet av förnödenheter till Gaza ett regelrätt krigsbrott eftersom det inte kan anses utgöra en proportionerlig åtgärd från Israels sida. Gaza består inte bara av Hamas-soldater utan av av cirka två miljoner civila. Det är svårt att argumentera att detta skulle utgöra någon militär nytta som rättfärdigar att så många civila förnekas basala förnödenheter.
Citera
2023-10-19, 15:16
Medlem
Citat:
Det vet vi inte faktiskt. För att avgöra om attackerna från Israel är lagenliga krävs det en djupgående granskning, vilket är omöjligt i dagsläget. Dock är förbjudandet av förnödenheter till Gaza ett regelrätt krigsbrott eftersom det inte kan anses utgöra en proportionerlig åtgärd från Israels sida. Gaza består inte bara av Hamas-soldater utan av av cirka två miljoner civila. Det är svårt att argumentera att detta skulle utgöra någon militär nytta som rättfärdigar att så många civila förnekas basala förnödenheter.

Vet du vad som de facto hade varit en proportionerlig hämnd från Israels sida? Att korsa gränsen till Gaza, våldta dess kvinnor, mörda barn i deras spjälsängar, kidnappa barn och bebisar och massakera familjer med maskingevär.

Jag tror inte vi ska försöka moralisera här.
Citera
2023-10-19, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Hamas förtjänar ingen hänsyn. De är barbarer uppenbarligen.
Men vad skulle Israel tjäna på att låta framställa sig själva som barbarer, d v s medvetet rikta in sig på att slakta oskyldiga kvinnor och barn inför omvärldens ögon?

Det har jag inte påstått att de ska göra. Strategiska bombningar och den approach de har nu är helt och hållet rättfärdigad hävdar jag. Jag skulle t om hävda att de visat större återhållsamhet än de flesta länder hade gjort om de råkat ut för detta barbari.
Citera
2023-10-19, 15:22
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Vet du vad som de facto hade varit en proportionerlig hämnd från Israels sida? Att korsa gränsen till Gaza, våldta dess kvinnor, mörda barn i deras spjälsängar, kidnappa barn och bebisar och massakera familjer med maskingevär.

Jag tror inte vi ska försöka moralisera här.
Jag skrev det inte ur ett moraliskt perspektiv utan snarare ett folkrättsligt. Din "åtgärd" är nog mer i linje med IS-resonemang.
Citera
2023-10-19, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Egypten la vantarna på Gaza 1948 men förlorade området 1967. Och din tabell är meningslös då du inte räknar med att Gaza måste odla sin mat själv på området, eller som det är idag att fn köper in och levererar mat dit. Dessutom är gazabor just fångar för då de inte får åka ut mer än några km på havet och får inte enkelt inpasseringstillstånd till Israel eller Egypten.
En Rinkebybo kan köpa mat helt normalt i affären och åka på semester till Turkiet eller usa eller varsomhelst.

Jag som trodde att alla muslimer var bröder och älskade varandra. Det visar sig istället att dessa bröder lägger hellre 230 miljader dollar på att suga av vita män genom att ordna fotbolls VM när Hamas ledare befinner sig i samma land (Qatar)

Muslimer i världen borde skämmas kollektivt
Citera
2023-10-19, 15:30
Medlem
Citat:
Jag skrev det inte ur ett moraliskt perspektiv utan snarare ett folkrättsligt. Din "åtgärd" är nog mer i linje med IS-resonemang.

Jag tror du missar min poäng, men ok.
Citera
2023-10-19, 15:33
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Det har jag inte påstått att de ska göra. Strategiska bombningar och den approach de har nu är helt och hållet rättfärdigad hävdar jag. Jag skulle t om hävda att de visat större återhållsamhet än de flesta länder hade gjort om de råkat ut för detta barbari.

Där är vi överens.
Den fråga du besvarade inledningsvis gällde den påstådda bombningen av sjukhuset.
Jag menar alltså att jag finner det ologiskt att anta att Israel medvetet skulle rikta in sig på civila mål och därmed dela barbarstämpeln med Hamas. Jag ställer frågan till den som eventuellt anser att det skulle finnas en logik i det.

Bristen på logik i såna case gör att jag per automatik får upp false flag-larmet på min mentala dashboard.
Men jag kan ha fel.
Därför frågar jag.
Citera
2023-10-19, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Där är vi överens.
Den fråga du besvarade inledningsvis gällde den påstådda bombningen av sjukhuset.
Jag menar alltså att jag finner det ologiskt att anta att Israel medvetet skulle rikta in sig på civila mål och därmed dela barbarstämpeln med Hamas. Jag ställer frågan till den som eventuellt anser att det skulle finnas en logik i det.

Bristen på logik i såna case gör att jag per automatik får upp false flag-larmet på min mentala dashboard.
Men jag kan ha fel.
Därför frågar jag.

Jag inser att vi står på exakt samma sida i denna fråga du och jag.
Citera
2023-10-19, 15:43
Avstängd
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Tack för ett gott garv när jag såg att du länkade till Armchair Copelord.

Vad säger du om att iranska media börja ifrågasätta det hela? Verkar till och med vara så att sjukhuset enbart hade 80 bäddar. Dessutom är det inte konstigt att Hamas och palestinierna har varit knäpptysta sedan de gapat och skrikit om denna fruktansvärda massaker? Inga bilder alls på de mängder kroppar som de påstods dog i attacken? Vanligtvis skriker de sig hesa och visar lemlästade kroppar 24/7 men nu är det plötsligt knäpptyst.

https://www.iranintl.com/en/202310183236

det kanske låg 6.25 personer i varje bädd.

det här känns som en sorts fake news som fungerade för 80 år sedan. iofs lever många muslimer mentalt i medeltiden, så de kanske är mottagliga för dylik propaganda
Citera
2023-10-19, 16:16
Medlem
Anklagar palestinierna sig själva nu? Hör jag några fördömanden mot Hamas? Helvete vad efterblivna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in