Jag ställde här tidigare fråga om det var skillnad mellan dyra Tadalafil 1A Farma och billigare Tadalafil Orion. De innehåller ju samma aktiva substans. Frågade ChatGPT och fick följande svar:
Citat:
Skillnaden mellan dessa två varumärken kan vara relaterad till företaget som tillverkar dem och vissa sekundära ingredienser som kan användas i tillverkningen av respektive produkt. Den aktiva substansen, tadalafil, bör vara densamma eftersom generiska läkemedel måste innehålla samma aktiva ingrediens som det ursprungliga varumärkesläkemedlet för att vara godkända.
Det är viktigt att notera att även om den aktiva substansen är densamma, kan det finnas skillnader i tillverkningsprocessen och andra ingredienser i tabletterna som kan påverka hur snabbt eller effektivt läkemedlet fungerar för olika personer. Det är därför viktigt att följa din läkares rekommendationer och ta den specifika varianten av tadalafil som du har blivit ordinerad.
Min fetning. Jag har använt Orion och det är små tabletter som jag inte kände så mycket av. Beställde dyra 1A Farma (som jag har på recept) bara för att testa och noterade de var betydligt större tabletter med 2 brytskåror (20 mg tablett). Kände av vissa biverkningar som jag kände igen från Tadalafil tabletter jag beställt från tvivelaktig webbsida (förmodligen ihoprört i nån gränd på en gata i Indien). Men framför allt, 1A Farma fungerade! Precis som de inofficiella tabletterna jag beställde för länge sedan. Men jag drar mig för att beställa inofficiella läkemedel, man vet aldrig vad man får. Synd billiga Tadalafil Orion, Accord, Stada och allt vad de heter inte funkar lika bra som 1A Farma.
Summa summarom, även om de innehåller samma aktiva substans kan det vara olika hur kroppen tar upp läkemedlet och därmed effekten av den.