2023-10-19, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Hej!

Jag har så sjuktligt hög elförbrukning just nu och jag fattar absolut ingenting. Vi är två personer som bor i ett totalt sett 140kvm stort hus. Huset är dock indelad med källarplan och huvudplan. Källarplanet är inte beboeligt och det finns ingen värme där nere. Alltså 70 kvm beboelig yta dit värme går. Ett litet hus alltså.

Värmesystemet är luft- och vattenvärmepump där innedelen är NIBE (EVC 240) och ytterdelen EcT, som är hemmasnickrad av tidigare ägare och egentligen inte kompatibel med innerdelen i alla situationer.
* Fläkten ute värmer bara till 48 grader och innedelens lägsta läge är 50 grader. Så de samarbetar inte riktigt men det funkar ändå någorlunda bra.

Vattenburen golvvärme inställd på 22.5 grader.

Vi är mycket sparsamma med elen och har egentligen ingenting i gång om dagarna pga jobb eller inget behov. Min dagliga elförbrukning ligger mellan 45-50 kwh!

Mer fakta:

* Jag har ingen elpatron i gång, den har jag stängt av. Endast cirkulationspumpen är i gång för att skicka ut vattnet till golvvärmesystemet. Så det är inte en elpatron med direktverkande el som spökar.

* Min värmepanna (innedelen) är dock lite skum. Den tappar all tryck och hamnar på 0 bar. Ingenting händer dock - allt fungerar som det ska men den ska egentligen ligga på 0.5-1.5 bar. Inte 0. Jag fyller på med någon slags ventil nere och så tar det några timmar så är den nere på 0 igen. Inga synliga vattenläckor. Om vatten läcker så är det inte synligt i alla fall.

Nu till frågan: Vad FAN drar sån jävla sjuk mängd EL?!

Jag får redan nu en elräkning på 1.700 kr för oktober (estimerat på 1.200 kwh). Vi slösar INGENTING men någonting drar sån sjuk mängd el så jag blir tokig!

Vad tror ni???

Det låter skumt med vattnet i värmesystemet. (antar det är cirkulationsvattnet) Det ska inte försvinna. På ett par timmar försvinner alltså uppvärmt cirkulationsvatten - Säger sig själv att det är en energiförlust. Hitta läckan och täta.
En sak till - när du har golvvärme i hela huset betyder det ju att du också har 'tak'-värme i källaren, så jag antar källaren blr uppvärmd.
Citera
2023-10-19, 08:20
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Symptm
Uppvärmning kostar mycket, och som andra sagt, skruva ut alla proppar och sätt in en och en för att se vad som drar mest

Mitt tips också.
Har en vän som fick helt sjuka elräkningar i sitt fritidshus trots att den var inställd på 4 grader eller så på vintern när ingen var där.
Han la stora pengar på att isolera taket, bytte fönster osv och trodde problemet var löst.
I vintras ( när elen var som dyrast) så drog det precis lika mycket el ändå.

Han tog dit en elektriker och det visade sig att det var nåt fel i el/proppskåpet.

Börja med att kolla upp centralen först innan du börjar riva upp halva huset eller byta fönster för 10 tusentals kronor i onödan.
Citera
2023-10-19, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Mitt tips också.
Har en vän som fick helt sjuka elräkningar i sitt fritidshus trots att den var inställd på 4 grader eller så på vintern när ingen var där.
Han la stora pengar på att isolera taket, bytte fönster osv och trodde problemet var löst.
I vintras ( när elen var som dyrast) så drog det precis lika mycket el ändå.

Han tog dit en elektriker och det visade sig att det var nåt fel i el/proppskåpet.

Börja med att kolla upp centralen först innan du börjar riva upp halva huset eller byta fönster för 10 tusentals kronor i onödan.

Vad är normal förbrukning för det TS beskriver nu i slutet av Oktober då?

Jag bor som sagt i villa med fjärrvärme (noll el för uppvärmning och varmvatten) och ligger på upp mot 15 kwh/dag.
Citera
2023-10-19, 08:37
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Hej!

Jag har så sjuktligt hög elförbrukning just nu och jag fattar absolut ingenting. Vi är två personer som bor i ett totalt sett 140kvm stort hus. Huset är dock indelad med källarplan och huvudplan. Källarplanet är inte beboeligt och det finns ingen värme där nere. Alltså 70 kvm beboelig yta dit värme går. Ett litet hus alltså.

Värmesystemet är luft- och vattenvärmepump där innedelen är NIBE (EVC 240) och ytterdelen EcT, som är hemmasnickrad av tidigare ägare och egentligen inte kompatibel med innerdelen i alla situationer.
* Fläkten ute värmer bara till 48 grader och innedelens lägsta läge är 50 grader. Så de samarbetar inte riktigt men det funkar ändå någorlunda bra.

Vattenburen golvvärme inställd på 22.5 grader.

Vi är mycket sparsamma med elen och har egentligen ingenting i gång om dagarna pga jobb eller inget behov. Min dagliga elförbrukning ligger mellan 45-50 kwh!

Mer fakta:

* Jag har ingen elpatron i gång, den har jag stängt av. Endast cirkulationspumpen är i gång för att skicka ut vattnet till golvvärmesystemet. Så det är inte en elpatron med direktverkande el som spökar.

* Min värmepanna (innedelen) är dock lite skum. Den tappar all tryck och hamnar på 0 bar. Ingenting händer dock - allt fungerar som det ska men den ska egentligen ligga på 0.5-1.5 bar. Inte 0. Jag fyller på med någon slags ventil nere och så tar det några timmar så är den nere på 0 igen. Inga synliga vattenläckor. Om vatten läcker så är det inte synligt i alla fall.

Nu till frågan: Vad FAN drar sån jävla sjuk mängd EL?!

Jag får redan nu en elräkning på 1.700 kr för oktober (estimerat på 1.200 kwh). Vi slösar INGENTING men någonting drar sån sjuk mängd el så jag blir tokig!

Vad tror ni???
Har du läst detta inlägg?
(FB) Vad drar så JÄVLA mycket el?!

Stod i tidningen häromdagen om någon lirare som upptäckte att grannen hade dragit en skarvsladd till den andres fastighet och tjuvade en massa el.
Citera
2023-10-19, 09:13
Medlem
Oerhört liten chans att du har automatisk påfyllning av värmesystemet.
Citera
2023-10-19, 09:20
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Vad är normal förbrukning för det TS beskriver nu i slutet av Oktober då?

Jag bor som sagt i villa med fjärrvärme (noll el för uppvärmning och varmvatten) och ligger på upp mot 15 kwh/dag.

Jag är i samma läge så jag vet inte riktigt hur mycket ett hus med direktverkande el drar. Betydligt mer.

Själv har jag ett stort hus 175 kvm2 + källarvåning 95 kvm2

I källaren har jag ett par fläktelement som står på året runt.
Uppvärmning fjärrvärme + braskamin där jag eldar varje dag + en luftvärmepump i ett stort som saknar element.

kollade tillbaka på januari i år när det var som kallast. Då gick det 844 kilowatt i el trots att jag inte värmer med el ett dugg. 27,2 kvh om dagen.

Kan bara drömma om vilken elräkning jag hade haft då om hela huset värmdes upp med el när elen kostade 5 spänn eller vad det var per timme.
Var väl enda gången det lönade sig att ha fjärrvärme. Fjärrvärmen är mycket dyrare annars än direktverkande el när priserna är normala. Du betalar ju typ 1000 spänn redan i fasta avgifter trots att du kanske inte ens vridit på kranen med varmvatten på en hel månad.
Citera
2023-10-19, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Jag är i samma läge så jag vet inte riktigt hur mycket ett hus med direktverkande el drar. Betydligt mer.

Själv har jag ett stort hus 175 kvm2 + källarvåning 95 kvm2

I källaren har jag ett par fläktelement som står på året runt.
Uppvärmning fjärrvärme + braskamin där jag eldar varje dag + en luftvärmepump i ett stort som saknar element.

kollade tillbaka på januari i år när det var som kallast. Då gick det 844 kilowatt i el trots att jag inte värmer med el ett dugg. 27,2 kvh om dagen.

Kan bara drömma om vilken elräkning jag hade haft då om hela huset värmdes upp med el när elen kostade 5 spänn eller vad det var per timme.
Var väl enda gången det lönade sig att ha fjärrvärme. Fjärrvärmen är mycket dyrare annars än direktverkande el när priserna är normala. Du betalar ju typ 1000 spänn redan i fasta avgifter trots att du kanske inte ens vridit på kranen med varmvatten på en hel månad.

Nja - det där vet jag inte om jag håller med om.

Bor i villa på runt 100 m2 och har 100 m2 källare - eldar lite i kamin på vintern.

Vi ligger runt 1000 kr/månad för fjärrvärmen i snitt sett över hela året. (under 500 kr stora delar av sommarhalvåret och 2000-2500 som mest).

Direktverkande el är ju den dyraste uppvärmningen man kan ha.

Nu har ju TS ett luft/vatten-värmesystem så det är inte direktverkande el.
Citera
2023-10-19, 09:36
Medlem
Logga ut från FB och ta tag i skiten. Antingen lägger du ner tid på att utesluta och hitta var det drar. Många om inte alla kommuner har gratis energikonsultation. Hör med en sån kanske. Eller betala för en bra elektriker som berättar för dig. Min förra spis drog utav bara helvete som jag inte fattade förrns den pajade.
Citera
2023-10-19, 09:37
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Ja. Då får du köra en högre kurva.
Troligen är huset dåligt isolerat. Vad hade du för dagförbrukning i mitten på juli?

15-17 kwh.
Citera
2023-10-19, 09:37
Medlem
Kan det vara så att de 40-50 kwh inte är mycket egentligen?

Vad hade varit normalt menar du
Mindre än 20
Mellan 20-30
Mellan 30-40?

Mitt hus som består av 125kvm bo yta + extra uthyrt hus på 70kvm + lägenhet 45 kvm

Ligger på 120kwh om dagen just nu
Luftvärmepump i alla tre ställen.
Citera
2023-10-19, 09:38
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det låter skumt med vattnet i värmesystemet. (antar det är cirkulationsvattnet) Det ska inte försvinna. På ett par timmar försvinner alltså uppvärmt cirkulationsvatten - Säger sig själv att det är en energiförlust. Hitta läckan och täta.
En sak till - när du har golvvärme i hela huset betyder det ju att du också har 'tak'-värme i källaren, så jag antar källaren blr uppvärmd.

Nej, det betyder det inte. Värmen leds uppåt mot mitt golv här uppe och inte nedåt mot källaren. Sen är det så tjocka lager att taket i källaren inte blir varmt.
Citera
2023-10-19, 09:38
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Nja - det där vet jag inte om jag håller med om.

Bor i villa på runt 100 m2 och har 100 m2 källare - eldar lite i kamin på vintern.

Vi ligger runt 1000 kr/månad för fjärrvärmen i snitt sett över hela året. (under 500 kr stora delar av sommarhalvåret och 2000-2500 som mest).

Direktverkande el är ju den dyraste uppvärmningen man kan ha.

Nu har ju TS ett luft/vatten-värmesystem så det är inte direktverkande el.

Det är omöjligt att du kan ha en fjärrräkning under 500 kr. Bara dom fasta avgifterna kostar mer.
Åtminstone där jag bor. Dom höjde iofs taxan här tidigare i år med 10 - 15% men inte ens före det så hade jag en räkning under 800-900 kr på sommaren trots att det kanske bara gick så lite som 0,4 Mvh på en hel månad. Det är lika lite som det går på ett par dagar i Januari när det är 10 grader kallt ute.

Du måste ha ett jäkla bra avtal med din fjärrvärmeleverantör
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in